Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Castor

Hej.
Jag är nyfiken. Är det bra eller är det dåligt att rida rollkur. Min tränare säger att det inte är något fel med det, bara man är tillräckligt duktigt. Vad tycker ni kära bukare?
 
Sv: Rollkur

Hej!

Jag håller med om vad din tränare säger. Är man tillräckligt duktig, d.v.s att man är professionell ryttare eller tränar för någon sådan så kan det vara ett bra sätt att få hästen lösgjord på. När hästen går i en djup form så kommer ryggen samtidigt upp och det blir lättare att komma åt hästens bakben. Jag tycker dock att hela diskussionen av rollkur har blivit fel från början då bilder på hästar i vissa vinklar (då de ser ut att lida) har kablats ut av okunniga människor. På dessa bilder är hästarna ihopdragna med kort hals, vilket inte är vad rollkur går ut på som jag har förstått.

Kolla på Anky Van Grunsven, hon är bäst i världen och rider sina hästar på det sättet. Hennes hästar om några är lösgjorda inne på tävlingsbanan och ser mycket tillfredsställda ut. Sen beror det nog på häst till häst vilka det fungerar bäst på. Jag har en häst som är mycket svankigt byggd och har kort, hög hals. Han tas endast upp i tävlingsform 2 min innan han ska in på banan. Han får ont i sin rygg och spänner sig om han inte rids i mycket mycket djup form. Andra hästar som kankse hänger "nedåt" och framåt kankse behövs ridas mer framåt/uppåt. (t.e.x ponnyn jag hade)

Hoppas detta hjälpte lite:)
 
Sv: Rollkur

Hej

Tycker att du skall söka dig till ett annat forum. Speciellt som du så negativt skriver om galopp...
OCH vi som håller på med galopp håller knappast på med rollkur. Det är derssyrens område.
 
Senast ändrad:
Sv: Rollkur

Hej

Tycker att du skall söka dig till ett annat forum. Speciellt som du så negativt skriver om galopp...
OCH vi som håller på med galopp håller knappast på med rollkur. Det är derssyrens område.

OCh på dressyrforumet är det diskuterat fram och tillbaka i all oändlighet, så det är ingen idé där heller:rofl::rofl:

Bellaa: Använd sökfuntionen!:idea: Du hittar mycket diskussioner då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Skriver under nytt nick pga vill vara anonym. I helgen så var det en hoppryttare som under långa stunder red sin häst i rollkur...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Fiorano
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Twihard
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp