Tajger

Trådstartare
Första gången i Rom :) 9 maj bär det iväg. Vad ska man se förutom de mest uppenbara turistgrejerna? Jag har fått bra restips här tidigare, nån som har nåt den här gången?
 
Sv: Rom

Vad är ni intresserade av? Och vad avser du med "uppenbara turistgrejor"?

En halvdagstur jag brukar uppskatta och göra lite då och då är att åka ut till Via Appia Antiqua (tunnelbana till Colli albani, därefter buss). Där kan man gå på den gamla romerska vägen, ganska långt åt båda håll. Längs den mer bebyggda delen finns diverse lämningar, bl a Maxentius cirkus som är otroligt mycket bättre bevarad än Cirkus Maximus. Här finns hela rännarbanan, tornen, fundament för läktarna och grunden till stallarna (och spiltorna är SMÅ!). Lite längre fram kommer man till en kyrka där man kan gå en tur i en av Roms häftigare katakomber.

Är man där en söndag finns den jättestora marknaden Porta Portese. Där är dock viktigt att man a) håller i väskan och b) är på plats i god tid, kanske runt 8 som senast. Finns massor att titta på och handla om man gillar... det mesta inkl tingel tangel.

Är man intresserad av 30-talsarkitektur känns ett besök i EUR givet. Man tar enkelt tunnelbana dit. Där ute finns också en hel del genuina, billiga restauranger där man kan ta en lunch. Och flera stora museer.

Angående mat: ät INTE på turistställena vid Pantheon, Piazza Navona, Campo di Fiori, Piazza Spagna och liknande. Dyrt och dåligt! Pizza ätes lämpligen i pizzabutiker där pizzan görs på stora plåtar och där man säger hur stor bit man vill ha. En romersk specialitet är pizza con patate (potatis!) som man måste testa. En bra, genuin restaurang för en riktig (flerrätters) lunch som kan kombineras med besök på Colosseum är Trattoria Da Nerone som funnits sedan 20-talet. En bra restaurang för middag är Pollarola, vid Campo di Fiori. Trastevere är en stadsdel med många bra restauranger.

Vill man ta sig utanför Rom någon dag finns exempelvis Ostia (tåg, tar nog bara någon timme), Tivoli (där jag pinsamt nog aldrig varit) eller kanske svavelbaden i Terme dei Papi som lämpliga dagsutflykter.

Strosa i Villa Borghese är trevligt, dock skall man vara lite försiktig där sent på kvällen.

Shoppa på Via Corso och gatorna runt omkring och fönstershoppa på Via Condotti, där alla märkesaffärerna ligger på rad.

Kolla på Cappucino-munkarnas bisarra krypta på Via Veneto.

Är några exempel på vad man kan göra i denna städernas stad. Åh, nu längtar jag dit!
 
Sv: Rom

Tack för jättebra svar! Jag förmodar att när jag tänker Rom tänker jag på Collosseum, några kända kyrkor, Fontana di Trevi, Spanska trappan mm. Får läsa på! Men vi har bokat guide en eftermiddag :)

Är lite dålig på att förbereda mig, brukar bli att vi travar runt och tittar på vad som kommer i vår väg :) Eller ja, läser på lite, men det är inte alltid det blir så...

Jag o maken firar silverbröllop, därav resa :love: Har varit i norra Italien tidigare, älskar maten där iaf.

Känner mig lite oförberedd, men är tacksam för tips :)
 

Liknande trådar

Fritid Verkar som drömmen går i uppfyllelse i höst och jag ska få se Rom 😍 men förutom att jag vill se Colosseum, Forum Romanum och liknande så...
2
Svar
28
· Visningar
1 705
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 425
Senast: Hazel
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
724
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 132
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp