Rörigt eller orörigt skrivbord?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 750

Enya

Trådstartare
Hur organiserade är ni? Hur ser era skrivbord ut på jobbet (om ni har ett kontorsjobb)? Hur ser det ut hemma (om ni har skrivbord hemma)? Jag tänkte på det i går när jag såg mitt och kollegornas skrivbord och nu igen när jag såg en serie där man ser en drös skrivbord och alla ser lite olika ut.

Säger ett skrivbord något om personen som sitter vid det? Om det är städat? Undanplockat? Rörigt? Stökigt? Många prylar, få prylar framme på det?

Jag såg mitt eget i går, hade plockat fram kalender, kollegieblock, penna, några lathundar jag använde, där låg mina nycklar och korthållare och mobiltelefon samt hörlurar. Utöver det står en dokumenthylla med papper, en tidskriftsamlare med tre kodningsböcker, laptop,mus, skärm, tangentbord, musmatta med dobermannar på (<3 ), dockan till laptopen, pennställ, muggunderlägg och en burk med gem, där det ovanpå står en burk med min ena epilepsimedicin jag tar på lunchen, väl synlig att inte glömma. Även mina specialterminalglasögon finns där, eller på mig och de andra ligger på skrivbordet. När jag lämnade jobbet hade jag plockat undan det jag använde, som jag brukar göra.

Mitt hemmakontorsskrivbord består av en skärm på en arm samt en skärm med dator i, tangentbord, mus och musmatta samt en docka till jobbdatorn. I skrivande stund står även jobbdatorn där, hörlurarna, min mobiltelefon samt ett glas där det varit pepsi i. Tangentbord och mus jag använder till jobbdatorn finns i ett fack i skrivbordet, bara att ta fram när jag sedan jobbar. Här ligger också antingen specialterminalglasögon eller vanliga beroende på vilka jag har på mig för tillfället.

Hur ser det ut hos er? Lika "sterilt" eller har ni saker? Hemma har jag en hylla i en bokhylla bredvid där jag har pennställ och en korg med handkräm, post it lappar, laddare och mina dosetter med mediciner samt astmamedicinerna. På hyllan står även anteckningsbok, kalender, pärm med arbetspapper och en kodningsbok. På en skärm har jag satt fyra små leksaksbilar och det gör väl det mindre sterilt kanske.... På jobbet har jag i fönsterkarmen en pennvässare i metall i form av en buss, en pennvässare i metall i form av ett lok, en mini cooper som är en radio samt ett gosedjur i form av en husky. På min lampa (sådan där cool pryl med skarpt ljus och med förstoringsglas :D )sitter en gammal namnskylt från ett tidigare jobb samt en nyckelring med en husky. Jag försöker motverka det sterila där kanske.... (har ju två hyllor med böcker och viktiga prylar och även satt lite bilder på en vägg samt en almanacka), men i går tänkte jag verkligen på hur olika våra skrivbord ser ut!

Är det bara jag, eller har ni upplevt att det går i perioder också, rörigt under en tid och sedan välstädat? Eller är ni antingen eller? Dock, sedan synen blev så dålig som den är nu har mina skrivbord varit konstant sterila liksom, tidigare dock var det en faslig röra och så städade jag och höll det i ordning en tid och så rörigt igen.

Vad föredrar ni och varför?

OBS! Ingen allvarligt menad tråd så ingen ska behöva känna sig på något vis förlämpad vare sig av ett sterilt skrivbord eller ett stökigt, tycker jag. :) Ville bara lätta upp mörka, kalla, jobbiga februari med lite intressanta och roliga funderingar som inte är så allvarliga. :)

Jag jobbar med städ, jag vill ha ordning på skrivbordet inne på kontoret och även i städcentralen, typ att det speglar våran städning😁

Jag kör oftast på stilen "organiserat kaos" hemma.. inte bara på skrivbordet 😅 köksbordet (där de mesta o hobbyväg sker) är lika.. varför stöka bort nått som används dagligen liksom 🙈🫠 (sen kan det ligga nått som inte används där i flera veckor). Men jag bor ju själv och det stör mest modern när hon hälsar på, men då får hon roa sig med att röja lite så 😅
Även insett att jag 'levt' ur två tvättpåsar sista månaden.. inget har fått sig in i skåpet..
Kanske ska göra ett städryck ikväll 😅

Just nu är det stökigare än vanligt, men annars brukar det vara ganska ordnat. Även om jag kan ha många saker framme så brukar det vara ordning på de sakerna -ligger i ordnade högar och rader 😜

Jag har haft tendenser att städa andras (nära kollegor) skrivbord när det är kaos där 🙈

Höj- och sänkbart skrivbord på jobbet, dubbla skärmar på kontorsplatsen, personlig kontorsstol som går hyfsat att ställa in som jag vill ha den. Städat, ofta en mugg te, ett stort glas vatten, en kaffekopp, alla i olika stadier av fyllnadsgrad. När jag byter arbetsplats, höj- och sänkbart skrivbord, massor med stora skärmar på en skärmvägg, ställning för headset, fyra tangentbord med lika många möss, pärm, papper, pennor, kaffekopp, temugg, dricksglas och återigen med olika fyllnadsgrader. Efter kontorstid händer det ofta att fötterna slängs upp på bordet och jag intar en mer tillbakalutad arbetsställning. :up:

Jag har för tillfället sex krukväxter på mitt skrivbord. Två skärmar, datorn, anteckningsblock, lite papper, lite utskriven lagstiftning. Pennor och gem i sina burkar.
Det är kanske inte så ut för en betraktare men jag har koll på läget.

Mitt kontor är ganska litet, långsmalt. Vi sitter två personer där. Sammanlagt har vi fyra stolar, två skrivbord, en stor bokhylla och en vägghängd mindre hylla.
Om jag backar ut min stol slår den i bokhyllan. Funderar seriöst på att ta bort den och be om något mindre. Jag förvarar ändå bara arbetskläder i den typ.

Kuriosa: kontoret kallas för Akvariet för det är fönster längs med två väggar. Iskallt på vintern, kokhett på sommaren.
Härliga tider :D

Skrivbordet på jobbet är hyfsat i ordning. Dels på grund av sekretesslagar och klåfingriga förskolebarn till patienter. Dels på grund av prokrastinering :D

Har förutom skärm och tangentbord, ett blädderställ som döljer sladdröran ovanpå laptopen och ett skrivbordsförvaringssystem (ie en kvartett lådor i olika storlekar). Har även inspelningsutrustning som står delvis på skrivbordet och delvis på en hurts bredvid.

Jag jobbar inom informationssäkerhet och vi har aktivitetsbaserat på vår arbetsplats. Alltså är det clean desk som gäller. Jag har en personlig mousetrapper som jag låser in i mitt skåp när den inte behövs. Bärbar dator. Sitter oftast vid ergonomsikt riktiga arbetsplatser, vilket innebär 2 skärmar, tangentbord, höj- och sänkbart skrivbord och en ordentlig kontorsstol. Vi har också touchdownplatser med 1 skärm, fasta bord och enklare stol. Jag sitter nästan äldrig där eftersom ljudvolymen blir hög. Får jobba på distans 3 dgr/v och har eget kontor hemma.

Hemma har jag ett stort höj- och sänkbart skrivbord, en kinnarsp kontorsstorl, 1 stor bildskärm, tangentbord min privata dator, och arbetsdatorn när jag jobbar hemma. En moustrapper, en skrivare (för privat bruk) och i övrigt är det ordnat kaos på skrivbordet då det används till typ "allt" och så har jag ett gäng katter som också agerar "skrivbordsprydnad".

/Lizzie

På jobbet är det väldigt cleant, arbetar främst digitalt så det är bara dator, headset, post-it's och några pennor framme för det mesta. Har en hurts där anteckningsblock och smågrejer finns men använder egentligen bara översta lådan.

Hemma är det raka motsatsen med både kul belysning och spännande, högst ofunktionell dekor 😅

Hur organiserade är ni? Hur ser era skrivbord ut på jobbet (om ni har ett kontorsjobb)? Hur ser det ut hemma (om ni har skrivbord hemma)? Jag tänkte på det i går när jag såg mitt och kollegornas skrivbord och nu igen när jag såg en serie där man ser en drös skrivbord och alla ser lite olika ut.

Säger ett skrivbord något om personen som sitter vid det? Om det är städat? Undanplockat? Rörigt? Stökigt? Många prylar, få prylar framme på det?

Jag såg mitt eget i går, hade plockat fram kalender, kollegieblock, penna, några lathundar jag använde, där låg mina nycklar och korthållare och mobiltelefon samt hörlurar. Utöver det står en dokumenthylla med papper, en tidskriftsamlare med tre kodningsböcker, laptop,mus, skärm, tangentbord, musmatta med dobermannar på (<3 ), dockan till laptopen, pennställ, muggunderlägg och en burk med gem, där det ovanpå står en burk med min ena epilepsimedicin jag tar på lunchen, väl synlig att inte glömma. Även mina specialterminalglasögon finns där, eller på mig och de andra ligger på skrivbordet. När jag lämnade jobbet hade jag plockat undan det jag använde, som jag brukar göra.

Mitt hemmakontorsskrivbord består av en skärm på en arm samt en skärm med dator i, tangentbord, mus och musmatta samt en docka till jobbdatorn. I skrivande stund står även jobbdatorn där, hörlurarna, min mobiltelefon samt ett glas där det varit pepsi i. Tangentbord och mus jag använder till jobbdatorn finns i ett fack i skrivbordet, bara att ta fram när jag sedan jobbar. Här ligger också antingen specialterminalglasögon eller vanliga beroende på vilka jag har på mig för tillfället.

Hur ser det ut hos er? Lika "sterilt" eller har ni saker? Hemma har jag en hylla i en bokhylla bredvid där jag har pennställ och en korg med handkräm, post it lappar, laddare och mina dosetter med mediciner samt astmamedicinerna. På hyllan står även anteckningsbok, kalender, pärm med arbetspapper och en kodningsbok. På en skärm har jag satt fyra små leksaksbilar och det gör väl det mindre sterilt kanske.... På jobbet har jag i fönsterkarmen en pennvässare i metall i form av en buss, en pennvässare i metall i form av ett lok, en mini cooper som är en radio samt ett gosedjur i form av en husky. På min lampa (sådan där cool pryl med skarpt ljus och med förstoringsglas :D )sitter en gammal namnskylt från ett tidigare jobb samt en nyckelring med en husky. Jag försöker motverka det sterila där kanske.... (har ju två hyllor med böcker och viktiga prylar och även satt lite bilder på en vägg samt en almanacka), men i går tänkte jag verkligen på hur olika våra skrivbord ser ut!

Är det bara jag, eller har ni upplevt att det går i perioder också, rörigt under en tid och sedan välstädat? Eller är ni antingen eller? Dock, sedan synen blev så dålig som den är nu har mina skrivbord varit konstant sterila liksom, tidigare dock var det en faslig röra och så städade jag och höll det i ordning en tid och så rörigt igen.

Vad föredrar ni och varför?

OBS! Ingen allvarligt menad tråd så ingen ska behöva känna sig på något vis förlämpad vare sig av ett sterilt skrivbord eller ett stökigt, tycker jag. :) Ville bara lätta upp mörka, kalla, jobbiga februari med lite intressanta och roliga funderingar som inte är så allvarliga. :)
Jag har alltid rörigt. Tycker jag tappar bort saker varje gång jag städar.

Just nu är jobbets extra rörigt med en hög returnerade kuvert jag borde göra ngt åt men inte hunnit och inte får glömma.

Är imponerad över hur många som verkar ha ett permanent skrivbord på jobbet! Det har jag inte haft sen typ 2014.

Mina skrivbord är ganska rena - laptop, tangentbord, skärm, mus. Ofta en tekoppp, anteckningsbok och lösa sketchpapper. Inget förutom skärm lämnas framme över natten.

Om jag haft ett skrivbord på jobbet så skulle det förmodligen vara en del bös på men ändå städat. Var sak har sin plats typ, inklusive den där katten i keramik och det där gulliga tavlan i miniatyr. Avskyr när det är kaos på jobbet. Har problemet just nu att andra lämnar en massa skit vid "min" maskin och jag får försöka andas och bortse från det.

Hemma däremot, går kaos helt ok :D Har två skrivbord, ett för datorn och ett för att sy vid. Båda två brukar se ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Sen helt plötsligt får jag ett ryck och städar iordning. Två dagar senare ser det likadant ut.

På kontoret har vi aktivitetsbaserat och jobbar papperslöst, så där står min korg med mina prylar och min kaffekopp.

Hemma gillar jag att både ha det vilsamt för blicken och hemtrevligt, så jag försöker hålla det undanplockat från det jag inte behöver i stunden men har ställ med alla mina pennor, olika typer av skrivblock för olika saker, lite jobbliteratur som jag gillar (för inspiration, det är sällan jag använder böcker i jobbet när jag väl läst dem en gång) och mycket växter. Och en kattleksak eller två så att jag kan avleda djuren vid behov. :D

Rörigt på jobbet (eget rum så om någon stör sig får de gå ut 😄) och rörigt hemma 😊
Skrivbordet hemma är både arbetsplats och sybord, så det händer att jag inte kan sitta där och jobba 🙈😄

Mitt skrivbord hemma är där jag väver, så är en vävram där och en massa garn.
Även lite akvarellfärger där och penslar.

Lite kaotiskt alltså.😅

Jobbar 100% hemifrån och har inrett ett rum i huset som kontor och det är skönt med ett ställe som enbart används som just kontor när man jobbar som jag gör.

Skrivbordet är ett höj- och sänkbart och på det står laptopen dockad, två skärmar, tangentbord, mus + matta (med fiskar på), en skrivbordlampa (som det hänger några prisrosetter på), lite smågrejer dottern gjort till mig, en ljuslykta, hörlurar, hålslagare, häftapparat, två burkar med gem, ett pennställ, min kalender, mitt anteckningsblock med penna, postitlappsblock, vattenflaska, temugg och just nu några papper och färgpennor för en grej jag jobbar med just nu :) Allt har sin plats så rätt organiserat skulle jag säga och det är så jag vill ha det.

Bakom mig har jag ett litet sidobord med pappersfack där jag sorterar sånt jag vill spara som info i ett fack, sånt som är aktuellt just nu i ett fack och våra privata fakturor i ett fack. Står även några böcker på. Har en större konsollhylla på ena väggen med skrivaren i och massa pärmar och lite annat blandat jobb och privat.

Är ytterst sällan på kontoret, men hemma är mitt skrivbord aldeles för litet och därmed kaos. Hade ett enormt tidigare, då var det lättare att hålla ordning 😊

Jag fick tidigt i livet lära mig att som man har det i huvudet har man på skrivbordet och tomt huvud vill man absolut inte ha. På jobbet ligger papprena på de ordrar vi har hos oss sorterade i storleksordning.

Liknande trådar

• Att flytta in i en gammal obebodd stuga
  • Motionsplanen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025