Bukefalos 28 år!

Rosenbuskar

voltis

Trådstartare
Jag har en rosenbuske framför huset som vi planterade förra sommaren. Den växte redan då rätt mkt och blev fin. Sen vissnade blommorna så klart på hösten och jag lät bara busken vara. Gamla "knoppar" och sånt sitter kvar, bruna och fula. Bör jag nu innan våren/sommaren göra ngt med min buske? Ansa, klippa?

Vet ej vad rosen heter, men kanske är lika med de flesta?

Jag har en annan ros också som stått på samma ställe i säkert 10 år, den ha rjag inte rört och den blommar fint varje år.

Bild: (nya rosen längst bak rosa, gamla längst fram röd) http://i30.photobucket.com/albums/c303/giggsan/rosor.jpg
 
Sv: Rosenbuskar

Just ja: går det bra att flytta en rosenbuske? Det gäller i så fall den främre, äldre rosen. Tycker inte den matchar den nya rosa rosen så bra ;)
 
Sv: Rosenbuskar

Efter att ha tillbringat två dygn med att googla om rosor så vet jag att ja, man kan beskära rosor, och vissa ska man till och med beskära. Och det ska ske när björkarna har musöron om man gör det på våren.

Tyckte den här artikeln var lättfattad:
http://www.odla.nu/artiklar/rosor_1.shtml
 
Sv: Rosenbuskar

Och efter att ha googlat lite mer så verkar ros-flyttar vara rekommenderade att sköta på hösten, inte på våren. Härda ut ett halvår? Eller köra andra varianten - köpa in fler rosor och blanda färger i mängd? :D
 
Sv: Rosenbuskar

Och efter att ha googlat lite mer så verkar ros-flyttar vara rekommenderade att sköta på hösten, inte på våren. Härda ut ett halvår? Eller köra andra varianten - köpa in fler rosor och blanda färger i mängd? :D

Hehe ja det kan jag nog uthärda. Jag blandade så fint med orange "bollar" i somras ;)
Den gamla rosen blommar så otroligt vackert så har inte haft hjärta att ta bort den, ifall den inte skulle klara flytten. Sen varför jag köpte en rosa rosbuske att ha bakom den vet jag inte ;)

Din länk var jättebra! Jag förstod inte allting, men ska ut och titta på busken och se hur den ser ut. Och måste kolla på bjärkarna när de fått sina musöron också ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
5 633
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Smyger in här med en liten fråga eftersom jag gärna vill förvalta farmors gamla älsklingsrabatt som tidigare varit vacker och prunkande...
Svar
18
· Visningar
1 831
Senast: lingonben
·
Trädgård & Växter Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 063
Senast: monster1
·
Trädgård & Växter Jag måste göra något åt situatinen här hemma då jag avstår från att vara ute i trädgården pga min granne. Jag har funderat ett par år nu...
2
Svar
31
· Visningar
3 648
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp