Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Rosett

Trådstartare
Tråden passar inte på något hästforum tycker jag så lägger den här. :D

(Jag vet att stallet står tomt).
Läste att det är byggnadsminnesmärkt och interiören med bla marmorkrubbor är bevarad. Undrar om någon varit inne i stallet och tittat och om det finns interiörbilder någonstans? Hittar bara exteriörbilder på wiki och på hovets hemsida står inget om stallet, bara om Rosendals Slott.

Nån som har något att berätta utöver det som står på wikipedia?
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Åh, nu blev jag nyfiken. Kollade SFV:s hemsida, men Rosendals slott ingår tydligen inte bland deras fastigheter. Tyvärr, för ofta ligger det väldigt mycket information där.

Det borde alltså vara ett empirestall för både vagnshästar och ridhästar. Karl XIV Johan red ju mycket, och Rosendal var på lagon ridavstånd från stan. Dessutom var det ju ofta stora truppövningar på Djurgården.

Jag följer tråden med nyfikenhet!
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Exteriörbilderna och tidsperioden lovar en del, men det verkar inte finnas några som helst bilder från insidan. Ingen som känner för att göra en liten utflykt och möjligen ett harmlöst inbrott för att tillfredställa hungrande buke-själar? :D
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Vem är ansvarig för byggnaden??
En buke träff med egen guide kanske??
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Lägg fram tipset i grupper "Övergivna platser" på fb! Det är en urban exploration-grupp där bl.a. bukefalisten yvobos är aktiv :) Jag är för övrigt också väldans nyfiken! :)
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Ska se vad jag kan göra. Inbrott blir det inte. Men en anställd kanske kan gå in åt oss.
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

*kl*
Enligt hemsidan så finns det ju guider och även gruppbokningar. Om vi är tillräckligt många intresserade så kan man kanske ringa och be om guidad visning av just stallet? En buketräff! :)
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Haha, jaha, betyder det att vi ska starta en intressetråd för besök? Eller kanske kontakta Rosendals först och fråga om det öht är möjligt?
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Kolla in uppslagsverket "Slott och herresäten i Sverige". Jag skrev en b-uppsats om snörmakerier i empirmiljö för 100 år sedan och har svaga minnen av att bilder på stallet fanns i kapitlet om Rosendal. (men jag kan ju också komma ihåg fel :crazy:)

Vad jag däremot vet är att det i 99% av fallen går att ordna specialvisingar i miljöer i statens ägo. När jag jobbade på Skokloster slott kom Svenska Åsnesällskapet och tittade på ett åsneträns från 1600-talet, som plockades fram ur samlingarna enbart för dem :D
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Det är nog Djurgårdsförvaltningen som ansvarar för byggnaden.

Eller Hovstaten, slottet finns ju med på hovets sida.
 
Senast ändrad:
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Puffar

Jag är lätt på om det blir visning av (men det kanske redan hänt??)
 
Sv: Rosendals Stall på Djurgården (bilder någon?)

Fick ni till någon visning?
Jag har ridit förbi några gånger nu och tänkt på den här tråden varje gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 690
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 176
Senast: ameo
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 703
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp