Rosor, rosor, rosor... Stora rostråden!

Det trädet jag tänkte på är hagtorn. Tänkte inte på beskärning men efter en snabb googling borde hittade jag att man bör ta bort gammalt och beskära varje år, tvivlar på att det är gjort, men dom är väldigt fina och ser friska ut. Har två på tomten, kanske dumt om en ros ta röver så vi inte kommer till om det behövs dock. Ser bara för mig att det kunde bli väldigt fint med rosor i kronan :)
Sätt en klematis istället? Det borde bli effektfullt!
 
Nu tänker jag att jag kanske ändå flyttar akebian istället. :) Jag vill ha en honungsros. Men eftersom den i så fall får bo i pergolan så måsten den vara fin så hela sommaren. Hur länge blommar den? Håller sig bladverket fräscht? Brukar den hålla sig frisk? osv.

Vi har en honungsros, Hybrida, i mild zon 3 som blommar i ca 3 veckor. Fint, grönt bladverk övriga tiden på sommaren och har varit motståndskraftig mot sjukdomar. Första 2-3 åren växte den inte särskilt mycket utan la nog främst kraften på att utveckla rotsystemet, har hört att det är vanligt att den tar några år på sig innan den kommer igång. Sen finns det dock ingen hejd. Här växter den i ett gammalt plommonträd.
 
Tänkte först skriva i trädgårdstråden, men här blir nog bättre :) sitter å letar lite alternativ till honungros. Kanske aprikosfärgat, är det någon som har en gloire de dijon? Hur klättrar rosor på fasaden, förstörs träpanel å binder man upp dom?

Tar gärna emot andra förslag med :)
 
Tänkte först skriva i trädgårdstråden, men här blir nog bättre :) sitter å letar lite alternativ till honungros. Kanske aprikosfärgat, är det någon som har en gloire de dijon? Hur klättrar rosor på fasaden, förstörs träpanel å binder man upp dom?

Tar gärna emot andra förslag med :)

Absolut inte rosor på träpanel, det är döden för panelen. Huspanel ska ha minst 1m till högre permanent växtlighet för att må bra och helst mer.

Gloire de Dijon är svårodlad och kräver lite mer i skötsel och odlingsförhållanden (är zon 2). Ghislaine de Féligonde kanske vore ett alternativ? Den är enklare att sköta och tål lite skugga tom (zon 4). Andra alternativ är Alchymist, Leander och Kordes Aloha.
 
Senast ändrad:
Tänkte först skriva i trädgårdstråden, men här blir nog bättre :) sitter å letar lite alternativ till honungros. Kanske aprikosfärgat, är det någon som har en gloire de dijon? Hur klättrar rosor på fasaden, förstörs träpanel å binder man upp dom?

Tar gärna emot andra förslag med :)

Jag har en Gloire de Dijon men i hyfsat skyddat söderläge och zon 1. Vacker men som sagt inte jätteenkel. En annan vacker aprikosfärgad som är ungefär lika starkväxande, blommar länge, och som jag upplever tåligare är Crown Princess Margareta. (bilden)

64824131_10156496453212684_1069582508951076864_n.jpg
 
Absolut inte rosor på träpanel, det är döden för panelen. Huspanel ska ha minst 1m till högre permanent växtlighet för att må bra och helst mer.

Gloire de Dijon är svårodlad och kräver lite mer i skötsel och odlingsförhållanden (är zon 2). Ghislaine de Féligonde kanske vore ett alternativ? Den är enklare att sköta och tål lite skugga tom (zon 4). Andra alternativ är Alchymist, Leander och Kordes Aloha.


Tusen tack 🙏 så många vackra och bra alternativ, känner att jag kunde fyllt hela trädgården med rosor ^^ ska väl kanske hinna med dom med :p tyckte ghislaine de feligonde och alchymist var väldigt fina :love:

Hmm, vill helst inte ta död på panelen nä :D, rosorna får hållas till pergola/ båge :up:

____________

Vad tror ni blir finast, att ha samma ros över grinden in till bakgården och över pergolan på terassen inne på baksidan som för att knyta samman de delarna. Eller ska man ha olika för att det är kul? Trädgården är väldigt liten så man kommer direkt in från grinden och ser pergolan på terassen.
 
Tusen tack 🙏 så många vackra och bra alternativ, känner att jag kunde fyllt hela trädgården med rosor ^^ ska väl kanske hinna med dom med :p tyckte ghislaine de feligonde och alchymist var väldigt fina :love:

Hmm, vill helst inte ta död på panelen nä :D, rosorna får hållas till pergola/ båge :up:

____________

Vad tror ni blir finast, att ha samma ros över grinden in till bakgården och över pergolan på terassen inne på baksidan som för att knyta samman de delarna. Eller ska man ha olika för att det är kul? Trädgården är väldigt liten så man kommer direkt in från grinden och ser pergolan på terassen.

Jag kom på en till som skulle kunna funka som är lätt att få tag på: Frülingsduft.
 
Jag kom på en till som skulle kunna funka som är lätt att få tag på: Frülingsduft.

hittade en beskrivning;
Kraftigt växtsätt med bågböjda grenar och guldgula knoppar som bildar underbara, fyllda aprikos- och citronfärgade blommor med rosa nyans. Doftar färska apelsiner och citroner. Namnet betyder ’vårdoft’ på tyska. Skuggtålig, kan användas som häck, mm. En riktig favoritros.

Vid ytterligare googling verkar det som den kan växa sig rätt hög vid pergolan, delvis skyddat läge (skånska slätten har brutal vind som kommer in öööverallt) och massa sol ^^ känns som att man kan sitt under en sån ros å sniffa i evigheter 😍 bra att den remonterar med :)
 
Nu fick jag en idé, kan man plantera 2 rosor på en pergola? Kanske en frulingsduft på ena benet på kortsidan och en annan på andra benet på samma kortsida eller blir det konstigt? 😊
 
Nu tänker jag att jag kanske ändå flyttar akebian istället. :) Jag vill ha en honungsros. Men eftersom den i så fall får bo i pergolan så måsten den vara fin så hela sommaren. Hur länge blommar den? Håller sig bladverket fräscht? Brukar den hålla sig frisk? osv.

Frågan är var jag ska plantera min akebia någonstans? Kan den tänkas vilja stå tätt ihop med en klematis mot ett plank? :)
 
Hej i tråden!
Min pappa har nyligen gått bort och efterlämnat en villa med en berömd rosenrabatt (till den mån att främlingar tog vägen förbi för att smygfotografera om somrarna). Min syster vill gärna ha med sig en del av den Flammentanz som växte mot altanbyggnaden sedan vi var små på 80-talet som minne nu när vi ska sälja huset.

Är detta ens möjligt på något vis?
Klippa stickling/gräva upp/köpa egen dit rosplanta och driva upp?
Vill Flammentanz ens stå på kruka eller är den näsvis för friland?

Rosen är tänkt att stå i största möjliga kruka/pallkrage på balkong i mälartrakten.

(jag har själv av sentimentala skäl försökt odla Flammentanz på kruka i flertalet år, men gått bet. Den enda som prunkar år efter år i Gävlebukten är en högt älskad Ingrid Bergman)
 
Hej i tråden!
Min pappa har nyligen gått bort och efterlämnat en villa med en berömd rosenrabatt (till den mån att främlingar tog vägen förbi för att smygfotografera om somrarna). Min syster vill gärna ha med sig en del av den Flammentanz som växte mot altanbyggnaden sedan vi var små på 80-talet som minne nu när vi ska sälja huset.

Är detta ens möjligt på något vis?
Klippa stickling/gräva upp/köpa egen dit rosplanta och driva upp?
Vill Flammentanz ens stå på kruka eller är den näsvis för friland?

Rosen är tänkt att stå i största möjliga kruka/pallkrage på balkong i mälartrakten.

(jag har själv av sentimentala skäl försökt odla Flammentanz på kruka i flertalet år, men gått bet. Den enda som prunkar år efter år i Gävlebukten är en högt älskad Ingrid Bergman)

Jag säger friland, de behöver utrymme eftersom de bildar ett rejält rotsystem. Det är förmodligen därför du inte lyckats med den i kruka, det blir för trångt (Flammentanz klarar Gävle utan problem).

Rosor klipper man ner rejält när man ska flytta dem, det blir för tufft för dem att etablera sig om de har full höjd. Det skadade rotsystemet (även om man är försiktig skadar man det när man gräver upp dem) klara inte att driva hela plantan och rota sig ordentligt samtidigt.
 
Jag säger friland, de behöver utrymme eftersom de bildar ett rejält rotsystem. Det är förmodligen därför du inte lyckats med den i kruka, det blir för trångt (Flammentanz klarar Gävle utan problem).

Rosor klipper man ner rejält när man ska flytta dem, det blir för tufft för dem att etablera sig om de har full höjd. Det skadade rotsystemet (även om man är försiktig skadar man det när man gräver upp dem) klara inte att driva hela plantan och rota sig ordentligt samtidigt.
Ah, det är alltså kört. Good to know.

Att de klarar Gävle utan problem visste vi då de prunkat i 45 år i Sandviken - dock på friland.
Tänkt var en flytt till Söderort, Sthlm. Om den klarat det. Krukan alltså. Synd, men ohjälpligt.
Lite bortskämd med Ingrid som frodas på 1m djup och övervintrar fint. :p
 
Ah, det är alltså kört. Good to know.

Att de klarar Gävle utan problem visste vi då de prunkat i 45 år i Sandviken - dock på friland.
Tänkt var en flytt till Söderort, Sthlm. Om den klarat det. Krukan alltså. Synd, men ohjälpligt.
Lite bortskämd med Ingrid som frodas på 1m djup och övervintrar fint. :p

Tråkigt men så är det ju. Ju större den är ovan jord ju mer rötter behöver den.

Jag härstammar också från de trakterna, jag är av gammal vallonsläkt på båda sidorna och mammas släkt har snurrat runt i Storvik-Åshammar väldigt länge :)
 
Jag har ett utrymme där jag tänker ha en tvådelad spalje som kommer vara 180 cm hög och 2x80 cm bred. Där vill jag ha en bred men inte så hög klätterros.

Krav: Färgmässigt passa ihop med Mme Boll-rosorna och min okända mörkrosa ros som står i samma "rum". I samma rum finns även klematis "Amber" och daggkåpor. Den ska även ha ett friskt(!) bladverk, vilja vara tät nedtill och helst vara remonterande, blomma massor och dofta massor. Just på denna plats är jag inte så kinkig om det skulle vara en modern ros, bara den uppfyller mina krav med råge.

Vilken ros är det som jag söker? Jag har funderat på Conrad Ferdinand Meyer.

Tillägg: Läget är torrt, blåsigt söderläge - men endast sol fram till 13-tiden + kvällssol. Zon 2.
 
Senast ändrad:
Jag har ett utrymme där jag tänker ha en tvådelad spalje som kommer vara 180 cm hög och 2x80 cm bred. Där vill jag ha en bred men inte så hög klätterros.

Krav: Färgmässigt passa ihop med Mme Boll-rosorna och min okända mörkrosa ros som står i samma "rum". I samma rum finns även klematis "Amber" och daggkåpor. Den ska även ha ett friskt(!) bladverk, vilja vara tät nedtill och helst vara remonterande, blomma massor och dofta massor. Just på denna plats är jag inte så kinkig om det skulle vara en modern ros, bara den uppfyller mina krav med råge.

Vilken ros är det som jag söker? Jag har funderat på Conrad Ferdinand Meyer.

Tillägg: Läget är torrt, blåsigt söderläge - men endast sol fram till 13-tiden + kvällssol. Zon 2.

För att förtydliga så menar jag med bred att den vill ta spaljéns bredd i anspråk - inte att den tar plats på djupet. Den får inte ta mycket plats på djupet, det är också ett krav.
 
Jag har ett utrymme där jag tänker ha en tvådelad spalje som kommer vara 180 cm hög och 2x80 cm bred. Där vill jag ha en bred men inte så hög klätterros.

Krav: Färgmässigt passa ihop med Mme Boll-rosorna och min okända mörkrosa ros som står i samma "rum". I samma rum finns även klematis "Amber" och daggkåpor. Den ska även ha ett friskt(!) bladverk, vilja vara tät nedtill och helst vara remonterande, blomma massor och dofta massor. Just på denna plats är jag inte så kinkig om det skulle vara en modern ros, bara den uppfyller mina krav med råge.

Vilken ros är det som jag söker? Jag har funderat på Conrad Ferdinand Meyer.

Tillägg: Läget är torrt, blåsigt söderläge - men endast sol fram till 13-tiden + kvällssol. Zon 2.

Jag hade kanske inte chansat på den för den är tydligen kinkigt lagd. Några andra förslag:

Jasmina
Bonica Climbing
Etude (en favorit men den lär inte bli hög hos mig så jag har hoppat över den)
Gerbe Rose (återigen en jag gärna hade haft)
Madame Alfred Carrière (även den en favorit... jag måste skaffa sommarställe med lägre zon!)
John Davis (har en sådan så det ska bli spännande att se vad det blir av den)
Wasagaming

Sedan... om du är villig att pyssla lite finns Aimée Vibert som är en riktig gammaldags ros (1828) från en av de klassiska förädlarna. Hade den minsta chans här hade jag haft den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 545
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Jag har precis börjat flytta in på en gård dit det är tänkt att hästarna ska flytta den 1 maj. Vill få dit dem så snart jag kunnat...
Svar
18
· Visningar
1 331
Senast: Aleel
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp