Miran

Trådstartare
Nu har stora rosprojektet börjat! Förra sommaren fick jag för mig att det vore kul att göra en riktig rosenträdgård i ett hörn av trädgården. Nu har vi rivstartat projektet och det ska bli riktigt spännande att se om det blir så fint som jag tänkt mig.

Det är stenmur runt hela trädgården. Från ett hörn har vi dragit ut ett snöre 14 meter och dragit en bågformad linje. Där ska det vara två bågformade långa rabatter med lägre rosenbuskar. Mitt i - en gång in mot hörnet (ett långt land på var sida alltså) där det ska vara en pergola 2X3 meter med en bänk i mitten. På tre sidor av pergolan går en rabatt där jag tänkt ha klätterrosor och kanske några klematis.

Det blir också två runda rosenrabatter med diameter 1,5 m där jag ska ha STORA buskrosor.

Det kan alltså bli en hel del rosor ... :) En hel del har jag redan lite utspridda i trädgården som ska flyttas till det här hörnet, men en hel del nya ska det bli också.

En honungsros köpte jag idag, men jag vill ha tips. Vilka är era favoritrosor och varför? Jag vill alltså har tips på låga (max 80 cm) rosor, buskrosor som blir STORA och klätterrosor.

Dock har jag zon 4-5 , men grannen har honungsros så det borde gå. Det är ett rätt skyddat hörn också. Men riktigt känsliga rosor går alltså bort.
 
Jag är lite för trött för att komma med egna förslag ikväll men tänkte tipsa om den fantastiska Facebook-gruppen "vi som stödjer svenska rosensällskapet". Mängder med bilder på rosor av alla de sorter och hur mycket kunskap som helst att ösa ur. Enda problemet är att önskelistan tenderar att bli oändlig efter ett tag...
 
Gamla rosor som finns i mina trakter (zon 4) är t.ex. Minette, en sort som funnits vid lite större gårdar. Tålig och vacker.

Själv är jag förtjust i den gula Persisk Gulros. Den blommar överdådigt, men skjuter rätt mycket rotskott.

bägge är busrosor.
 
Ja jag är medveten om det. :D Och förra året fick jag tips på en sida för gamla rossorter som jag glömt av vad den hette. Var det måntro @athena_arabians som tipsade om den?

Misstänker att det var Flora Linnea även om de har yngre rosor också :up: De har enormt bra kvalité kan jag säga.

Själv leker jag med tanken att beställa från David Austin i England men jag måste planera lite mer först. Jag har också hittat en lovande sida i Tyskland och en i Frankrike.
 
Jag vill också ha fler rosor men vet inte hur de går i min sandjord. Och börjar jag samla på rosor så stämplas jag väl ännu mer som en person med specialintressen :meh:.
 
Föräldrarna har en vit fylld pimpinellros som är stor, tät och odödlig. Den har tyvärr kort blomningstid, men bladverket är vackert med täta små mörka blad, ljusgröna nya skott och ofta väldigt fina höstfärger.
 
Det här är en av mina främsta favoriter, Crocus rose/Emanuel. Blev nödvändigt att flytta på den för att växthuset ska stå där den var, men nu börjar Emanuel lyckligtvis verka glad också på sin nya plats i trädgården. Som mest var den väl annars före den traumatiska uppgrävningen uppe i 150-200 centimeters höjd ungefär. Blommade här som mest, runt midsommar, men fortsätter länge om än lite mer sparsamt.
crocus rose.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 810
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 516
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp