Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Alexandra_W

Trådstartare
Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri, inget snor i näsborrarna men låter ungefär som en kaffekokare i andningen, som om hela luftvägarna är fulla med slem.

Går en promenad, pigg och glad och travar glatt självmant. Inga missljud i andningen ens i trav.

Under natten oförändrat, äter med god aptit, feberfri osv men rosslar ordentligt med huvudet lågt, normal andning med huvudet i normalhöjd.

Fredag oförändrat, är som vanligt i hagen på fredag dag, men låter lika illa ur luftvägarna med huvudet lågt. Marginellt förhöjd temp (38.3) på fredag morgon.

Lördag morgon lämnat frukost, andning lika, inget slem/snor i näsborrarna, 39.0 i temp. Lite sänkt AT men förutom andningen - som hörs på 15 meters håll när huvudet är nere, så inget som vid en anblick skulle skvallra om sjuk häst.

Går en promenad, och blir under den lite exalterad och uppjagad av pontentiella monster bakom stenar. Dansar i grimskaftet och drakblåser - andning normal. Hostar 4-5 svaga småhostar under promenaden men i övrigt u.a. Släpps sen ut i hagen, busar då till det lite med kompisen och är normal. Frustar till en gång och kommer då ut vattentunt, klart snor i liten mängd men inget mer.

Nu vid lunch status quo, såfort tar ner huvudet rosslar. Ganska ointresserad av maten, tar håglöst några strån. Får ett hönät så han ska slippa ta ner huvudet - och äter med god aptit och energi. Tempen gått ner lite och ligger på 38,8.

Jag får inte riktigt ihop det. Han låter som han har luftvägarna fulla med slem/snor, men det kommer inte ut ngt snor i näsborrarna. Och om han hade fullt med slem, borde det inte bli bättre/lättare att andas med huvudet lågt då?

Samtidigt så tyder väl den ökade tempen just på att det är ett virus eller liknande (och inte ett 'rent' andningsproblem)?

Ingen av de andra är minsta krassliga, men de är vuxna och rosslande herrn är en unghäst. Ingen häst har varit ute och åkt eller så, men de små kan ju få sina barnsjukdomar ändå, av hovslagaren eller vad som helst.

DV säger avvakta, och jag förstår ju varför - samtidigt så känns det inte allt bra med såpass påverkad andning, speciellt inte i frånvaron av snor - å andra sidan har jag varit "förkylningsförskonad" under så många år, även med unghästar. Hade i höstas (aug/sept) ngt envist skit som 3 av 4 fick. En av de vuxna drog hem nåt elände från klinik, när han blev bra började nästa, när den blev bra började unghästen. Där började det med tjockt snor i massor dock, sen tung slemhosta och sen en envis hackhosta i några veckor. Alla är dock bra sedan länge. Och inte ens då rosslade eller bubblade någon i andningen trots att det då verkligen var 'fullt med tjockt snor'.

Någon som känner igen symptomen, eller varit med om missljud först och sen kommer snoret?
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jag har ingen aning, men nåt som slog mig var Bihåleinflammation... Med tanke på att den inte ville äta med huvudet ner, men åt med huvudet högre upp. Det kanske ligger skit högt upp och "bubblar" (eeeeww)... Luktar andedräkten nåt?
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Morgontemp 39 och dåliga luftvägar ? Det är väl knappast ngt dv bör ignorera ?!
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jag har ingen aning, men nåt som slog mig var Bihåleinflammation... Med tanke på att den inte ville äta med huvudet ner, men åt med huvudet högre upp. Det kanske ligger skit högt upp och "bubblar" (eeeeww)... Luktar andedräkten nåt?

Nej, helt luktfri andedräkt. Inga tuggproblem eller liknande heller. Jag har också tänkt tanken bihålor och rotspetsabsess och liknande, men ingen dåligt lukt och kan 'klämma och trycka' överallt utan att han reagerar (nu vet jag inte om det i sig eg betyder något, det är en rätt ognällig herre med)

Morgontemp 39 och dåliga luftvägar ? Det är väl knappast ngt dv bör ignorera ?!

Skulle man tycka ja, men i sammandrag så DV tycker "Unghäst, säkert virus, sålänge han äter, febern inte går för högt och han inte är väldigt allmänpåverkad så avvakta. Sticker febern så får jag komma och kika på honom och ge febernedsättande, samma sak om han blir så allmänpåverkad att han inte äter ordentligt och riskerar att falla ur/bli nedsatt, då behöver han nog lite febernedsättande. Sålänge det är såhär kan du avvakta i alla fall 2-3 dagar till"

Personligen är ju jag mer brydd över andningen än febern, och de hänger ju säkert ihop - men sänka febern lär ju inte underlätta andningen tyvärr. Och det känns som att få reda på VARFÖR han låter som han gör i luftvägarna med huvudet lågt, och HJÄLPA honom med luftvägarna känns som ganska prioriterat. Just lungor och luftvägar är ju så förbenat känsliga, och det är otäckt lätt få mer kroniska följdproblem om det går obehandlat. Så jag gillar inte alls det här med att avvakta, även om herrn själv verkar ganska obrydd.

Hade det kommit ut slem/snor hade det känts mer okej avvakta, en barnförkylning helt enkelt, ge honom några dagar och se. Men endera är det ju inte slem som ger missljudet - och är det slem så vad hindrar det från att komma ut??
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Fast 39 i morgontemp och luftvägarna i kombo är rätt mkt . Har du pratat med ngn annan än DV i veterinärväg ? Det hade jag gjort .
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Det är ju den DV som jag talat med som har jouren i mitt distrikt. Så då lär jag ju ringa och störa något annat distrikts jour, om jag ska tala med en annan DV?

Men jag blev förvånad själv när DV inte tyckte att det bör man absolut kika på, just när tempen kom. Men just att han är pigg och äter verkar vara det avgörande i bedömningen, att sålänge AT och aptiten är bra och inte mer än marginellt nedsatt så är det avvakta som gäller.

Sen, kanske är en orättvis bedömning jag vet inte, men min känsla av den här DV (hon är ganska ny på 'min' station) är att hon är väldigt 'förtjust' i avvakta, jag har inte haft så mkt med henne att göra (förutom vacc och tandkoll) men hon tyckte avvakta även ang den där vandrande förkylningen. Även för den envisa hostan som efterföljde den, tyckte det var bara att avvakta även med den som i grunden är dammallergiker. Tog nog 2 eller nästan 3 v innan hon tyckte det nog var bäst att sätta in behandling så han blev av med hostan och inte blev värre i sin allergi på kuppen..

Men, har hon jouren, så då brukar de ha jobbat i veckan innan - och då är det någon av de andra på måndag i så fall.
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Gör timjanavkok så länge. Vi gav 1 dl timjan i 1 liter vatten. Koka upp, låt svalna och servera. Kan räcka med ett par dl timjanvatten i början. Gav alltid det till vår gamling som lätt blev förkyld :-/
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jättesnällt tips, men jag får nog knappast i honom det tyvärr. Han är otroligt kinkig med krubbmat som är blöt, eller som luktar minsta annorlunda. Det var omöjligt att få i honom 50 gram uppblött lucern per dag ens, för det var ääääckligt. Vetekli var ääckligt och allt annat uppblött jag provade med var lika äckligt. Torra grejer äter han lite mer gärna, men när allt annat är slut - och kanske eventuellt om han har lust den dagen typ..

Han är jätterolig att försöka få i sina mineraler, verkligen..

Så timjanavkok skulle jag nog behöva slanga ner dessvärre =(
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jag skrev inte att du skulle ringa en annan dv .

Det går ju enkelt vilket du väl egentligen vet att ringa tex Strömsholm och rådfråga och säga att du är orolig och upplever motstånd från dv i fråga om koll / respons ?
 
Senast ändrad:
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Ah, du skrev någon annan än DV, jag missade "än" - sorry.

Nej, inte pratat med varken Ultuna eller Strömsholm, mest för de ju inte kan göra mer än ev säga att de tycker DV borde kolla (om de tycker det givetvis).

Men 'tvinga' ut DV går ju alltid (endera för jag säger att jag vill hon ska komma oavsett, eller att U/S sagt att de tycker hon borde kolla honom), men ett besök som resulterar i 'ja, han borde ju ha snor men det kan ju ta några dagar innan det kommer' (dvs vad som sas på telefonen) och en ev shot febernedsättande och ett recept på NSAID lär ju inte påverka andningen alls tyvärr. För vad det än är att han låter som han gör med huvudet lågt så är det ju inte febern som gör det.

Men, snart dags ta in, och tempa om. Har den ökat så lär jag ju få ett kvällsbesök av DV utan problem - och hon kanske gör en annan bedömning ang andningen när hon hört det. Är febern samma eller sjunkit mer är man ju på samma ruta dock.
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jo fast varje dv vet att är det en virus infektion så kan det bara fastställas under första två dygnen Max via blodprov . Att tvinga ut dv per se är väl inte grejen snarare att få ett utlåtande hur du ska göra från ngn annan källa än en som helst inte orkar åka ut i "onödan" .

Är väl vettigt att ringa ngn oberoende i fråga om huruvida de bör pallra sig ut eller ej , det kostar ju inget .

Jag hade varken gått promenader eller släppt ut en häst i hagen med 39 graders feber och de problem du upplever .
 
Senast ändrad:
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Promenaden var ju bara för att se om det kom upp något slem av att röra sig lite, och var feber tog vägen. Hade iofs inte planerat att han skulle vara på bus och sprattelhumör och låtsas livrädd för en stenbumling. Utan min plan var 300 meter skritt och se om han fick upp något, och se om röra sig lite förvärrade febern, just inför ett beslut om släppa ut eller ha kvar inne på box.

Men han har ju lösdrift i hagen, snälla kompisar och efter 1½ h i hagen så hade tempen gått ner till 38,8 så såg/ser ingen anledning ha honom på boxvila för den tempen? Han har mest varit i lösdriften eller utanför, så lika lugn i hagen som han varit på box.
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Ring klinik veterinär och fråga ? Känns som det självklara i sammanhanget ?
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

DV kommer ut.

Han har ju varit oförändrad under dagen, febern gått ner lite av hage. Normal andning med huvudet normalt vid 16 och 18, men rosslat när lågt som sagt. Ätit som vanligt.

Vid intag kl 20 temp 38,3 men rejält loj och lät illa (om än inte lika illa som med huvudet ner) även med huvudet normalt. Petade lite i maten, men ställde sig sen och hängde.

En halvtimme senare 39,3 i feber igen. Dock iom att han var så loj och hängig redan vid 20.00 då han ju hade bara marginell feber känns det som det snarare är andningen än febern som gör honom påverkad nu.

DV mumlade först om att det ju borde tas blodprover osv men det är ju svårt såhär på helg, hon har ju ingen möjlighet göra endoskopi, och satt det i lungorna var det ju svårt att avgöra och i värsta fall kunde han ju behöva dräneras då, det kunde ju vara så att han var svullen i luftvägarna osv osv, och att om det var si och så kanske han behövde åka in till klinik,men det kunde ju vara bara ett virus. Men jaa, det var ju svårt såhär på helg vad hon kunde göra om hon kom ut.

Där blev jag lite less faktiskt vid "om"-delen i komma ut, och tyckte att "Behöver han åka in på klinik kör jag in honom på klinik - jag kan ha släpet kopplat och klart på 5 minuter. Vill du att jag ställer honom i ett släp i 2 h i tillståndet han är nu utan att du kollat på honom så ringer jag bara Ultuna och säger det. Men jag föreslår ju att du kikar på honom först, och om han behöver åka in tar det beslutet i samråd med Ultuna och ser till att han då fått den ev medicinering inför transport som kan vara lämplig".

Då var det självklart att hon skulle komma och kika på honom först, det var ju klart. Hon var en bra bit bort (såklart, då blir det sån där läskigt multumdyr resa, jmf med om hon kommit första gången vi pratat)

Nu har fö JAG fått feber med, så hoppas det är något som kan lösas på hemmaplan. Annars kommer jag behöva be DV om en hästdos till mig själv med :S
 
Senast ändrad:
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Låter inte skoj med både sjuk häst och sjuk matte...:( Håller tummarna för att det går bra!
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Knepig DV, klart man behöver titta på hästen! Lycka till! (Ta en alvedon och en NSAID typ ipren)
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Vi är inte jättemycket klokare, men efter en natt där det var otroligt nära en akutremiss till Ultuna så mår herrn iaf bättre för stunden i alla fall.

Det är dock fortfarande en del frågetecken kring varför andningen är som den är, han blev akut sämre inatt med och var väldigt nära en akutresa till Ultuna, han började nämligen gå upp i andningsfrekvens och stå och häva/bukandas tungt med uppspärrade näsborrar, alldeles för fort och med på tok för hög puls.

Dock så han HAR en infektion. Proverna inatt visade höga vita, förhöjt fibrinogen och lite för låg hematokrit. Metacam hjälpte varken andningen, fick ner pulsen eller tog ner febern. Dock såfort provsvaren kom fick han Hippotrim och inom en timme började febern sjunka och han må bättre.

Nu på morgonen är han sen 3-4 h feberfri, äter som en hel häst igen och markant piggare. Däremot låter han fortfarande illa, ligger lite för högt i andningsfrekvens och puls (även om det är på nedåtgående från när det var som värst inatt, men det ska ju ner helt).

Så han ska få fortsatt behandling med metacam, och ganska "aggressiv" hippotrimbehandling (2 ggr/dag) samt att vet ska kolla imorgon om grannstationens endoskop är litet nog för små pytteluftvägar. I så fall ska någon försöka komma ut och endoskopera honom på plats. Måste ju få rätsida på varför andningen strular, och var det sitter. Just nu finns mest en massa teorier, men beroende på vilken det är är behandlingen olika. Har han svullna luftvägar ska han ha kortison tydligen, men man vill inte pga infektionen ge kortison om det inte behövs.

Så, en del frågetecken kvar - men herrn mår betydligt bättre nu än igårkväll och inatt och det är ju huvudsaken just nu. Han ska få täcke och gå ut, och så ska jag se om han verkar bli bättre eller sämre av det. Och så får man hålla koll och se vartåt det bär helt enkelt.
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Om du har ngt ställe så han kan sova torrt ute skulle jag ha honom ute i natt. Luftrör mår alltid bättre i uteluft nu när det inte är så kallt. Damm gör det så mycket värre...

Hoppas du och hästen är bra imorgon! :)
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Jag har kallstall, och tack och lov väldigt bra luft i stallet. (Har en hosthäst, så allt är anpassat efter honom - foder, strö, rutiner osv, vilket blir extra bra en sådan här gång). Jag har så han kan sova ute, men är ganska tveksam om han lägger sig där själv och sover faktiskt.

Hitills är det ingen skillnad på honom ute, rent andningsmässigt. Det förväntade väl ingen sig egentligen heller i och för sig, men det var ju värt att testa - hade han blivit bättre i andningen ute hade det ju varit bra liksom. Men han har ju ändå mental stimulans och mer att titta på ute =)
 
Sv: Rosslig andning men bara med huvudet lågt och utan slem?

Morgontemp 39 och dåliga luftvägar ? Det är väl knappast ngt dv bör ignorera ?!

Håller helt med dig men har inte du som jag läst peter och vargen och hur farligt det kan bli i framtiden när/om vargen verkligen kommer.


Jag är helt inne på att en secund upinion från klenik eller varför inte försäkringsbolagets internet veterinär???

Gärna där hela historiken oxå framställs, hur ointresant det än må kännas för TS eller hur obetydligt det än må anses vara.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 362
Senast: Luleå
·
Hästvård Jäkla skitsommar vädermässigt det här.. Jag har aldrig under alla år förr haft en förkyld häst ska tilläggas, lyckligt förskonad från...
Svar
12
· Visningar
8 539
Senast: Ninnurur
·
M
Hästvård Hej! Jag har ett 5-årigt varmblodsto under inridning. Hon är ur kondition så jag tar det lugnt. Dvs promenad i skogen i 1-2 h utan...
Svar
2
· Visningar
1 206
Senast: SharPay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp