Rosslig andning

Voeux

Trådstartare
Dottern har åkt på en förkylning och till en början tänkte vi inte så mycket på det, men nu tycker jag nästan att den blivit värre och det har gått 1,5 vecka. Vi har koksaltlösning och snorsug men det blir inte bättre, och jag inser att det nog inte är snor utan tjockt slem i halsen som vi inte kommer åt. Hon får mycket vatten men det verkar inte heller hjälpa. Det kommer och går under dagen men ofta låter hon riktigt rosslig, hela vägen ner i lungorna så andningen låter väldigt ansträngd. Värst på natten och överlag när hon ligger ner.

Råd? Normalt? Kan vi hjälpa henne eller är det bara att vänta ut? Köra ett samtal med 1177 eller Knodd?
 
Dottern har åkt på en förkylning och till en början tänkte vi inte så mycket på det, men nu tycker jag nästan att den blivit värre och det har gått 1,5 vecka. Vi har koksaltlösning och snorsug men det blir inte bättre, och jag inser att det nog inte är snor utan tjockt slem i halsen som vi inte kommer åt. Hon får mycket vatten men det verkar inte heller hjälpa. Det kommer och går under dagen men ofta låter hon riktigt rosslig, hela vägen ner i lungorna så andningen låter väldigt ansträngd. Värst på natten och överlag när hon ligger ner.

Råd? Normalt? Kan vi hjälpa henne eller är det bara att vänta ut? Köra ett samtal med 1177 eller Knodd?
Jag skulle ha kontaktat läkare när det har gått så pass lång tid och det handlar om lungorna.
 
Eftersom ni upplever att det går ända ner i lungorna skulle jag kontakta läkarvården.

Min yngsta var lite sådär när han var 6-9 månader något, jag kände oro eftersom det inte betedde sig som hans andra förkylningar (kommer inte ihåg alla symptom) och det var nära att viftas bort som "tramsig mammaoro" men visade sig vara lunginflammation.

Ni känner ert barn bäst 😊❤️
 
Efter din beskrivning så kontakt med sjukvården. Hade inte gett mig i det läget innan nån påtittat och lyssnat på henne. Sen kan de låta rätt "illa" p.g.a trånga luftvägar och barnets allmäntillstånd skall alltid vara utgångspunkten men som sagt, kolla upp det säger jag som allmänsköterska.
 
Haft videosamtalet nu och det verkar inte som att hon har lunginflammation i varje fall. Andningen såg normal ut utifrån vad hon kunde se, hon har inte feber, äter och dricker osv. Så vi fick en massa råd om hur vi kunde underlätta för henne hemma och lite information om symptom som vi skulle hålla ett extra öga på. Om det inte blev bättre inom några dagar eller om det blir sämre skulle vi åka in till sjukhus och göra en bedömning där, och sannolikt då få låna en koksalt-inhalator.

Så vi hankar på! :heart
 
Haft videosamtalet nu och det verkar inte som att hon har lunginflammation i varje fall. Andningen såg normal ut utifrån vad hon kunde se, hon har inte feber, äter och dricker osv. Så vi fick en massa råd om hur vi kunde underlätta för henne hemma och lite information om symptom som vi skulle hålla ett extra öga på. Om det inte blev bättre inom några dagar eller om det blir sämre skulle vi åka in till sjukhus och göra en bedömning där, och sannolikt då få låna en koksalt-inhalator.

Så vi hankar på! :heart
Men kan de verkligen utesluta lunginflammation genom ett videosamtal? Trodde det krävdes att de lyssnade på lungorna.
 
Men kan de verkligen utesluta lunginflammation genom ett videosamtal? Trodde det krävdes att de lyssnade på lungorna.

Utesluta tror jag inte, det var väl därför hon sa att vi skulle åka in om det inte blir bättre. Men hon tittade på hur hon andades utan tröja och ställde mycket frågor om hur det låter mer exakt. Gjorde lite olika andningsljud själv för att visa på hur det brukar låta vid olika sjukdomar osv. Tillsammans med en bedömning om hennes allmäntillstånd och vad jag berättade så tyckte hon att vi inte behövde åka in just nu.
 
Men kan de verkligen utesluta lunginflammation genom ett videosamtal? Trodde det krävdes att de lyssnade på lungorna.
Hel riktigt. Lyssna på lungor, lyssna på hjärta och de brukar även ta syresättningen i blodet med ett ministick på fingret. Vårdcentralen var toppen när min son fick RS som tiomånaders. Ingen av de ändå väldigt basala undersökningar de gjorde på min son för att bedöma hans allmäntillstånd (typ vitalparametrar) går att göra över video.

Barn har väldigt smala luftrör från början och med lite svullnad och slem kan de verkligen tappa kapacitet. Lungor och hjärta kan bli väldigt ansträngda snabbt.
 
Hel riktigt. Lyssna på lungor, lyssna på hjärta och de brukar även ta syresättningen i blodet med ett ministick på fingret. Vårdcentralen var toppen när min son fick RS som tiomånaders. Ingen av de ändå väldigt basala undersökningar de gjorde på min son för att bedöma hans allmäntillstånd (typ vitalparametrar) går att göra över video.

Barn har väldigt smala luftrör från början och med lite svullnad och slem kan de verkligen tappa kapacitet. Lungor och hjärta kan bli väldigt ansträngda snabbt.

Jag förstår det också. Jag är dock nöjd med att ha fått en första titt av en läkare och min bedömning är inte heller att vi behöver åka in just idag. Det betyder inte att ett läkarbesök inte är aktuellt i morgon eller i övermorgon beroende på hur det fortlöper.
 
Vi fick också jättebra tips och råd av Knodd när dottern var 11 månader och jätteförkyld. Då tittade doktorn också på hur andningen såg ut, vi beskrev hur hon lät och andra symtom. Vi fick dock rådet att åka in till närakuten eftersom hon hade det så besvärligt på nätterna. Där fick hon flytande kortison som hjälpte så bra :heart

Var väldigt nöjd med Knodds bemötande och råd!
 
Jag förstår det också. Jag är dock nöjd med att ha fått en första titt av en läkare och min bedömning är inte heller att vi behöver åka in just idag. Det betyder inte att ett läkarbesök inte är aktuellt i morgon eller i övermorgon beroende på hur det fortlöper.
Det låter vettigt! Vi har också samma här, bara gått 3 dagar än så vi får se hur det artar sig. Men pratat med vården igår och imorse ringde de och kollade hur natten varit (fördelen med liten vårdcentral! :love: ) och de säger samma, att vi inte behöver åka in just nu men hålla koll på andningen, tempen, allmäntillståndet osv.

Så jäkla kämpigt vid nattning för den lilla, men bara att härda ut..:sorry:
 
Ett tips när det kommer till småttingarna är att som förälder ha koll på olika tecken till ökat andningsarbete (det finns massor!). Har själv inte riktigt koll på om sånt "ingår" i exempelvis information från BVC osv. (ska bli intressant att se nu när jag själv ska få barn). Oavsett, andningsarbetet säger väldigt mycket och är det ansträngt så är det en indikation på att man borde åka in för kontroll. Det finns massor av videor och beskrivningar av hur det inte ska se ut på nätet. Kan vara nyttigt att ta del av och hålla koll på, särskillt nu när det (snart) är infektionssäsong :)
 
En sak till. Bara att ha koll på den, för barnets ålder, normala andningsfrekvensen kommer man långt på. Har de jobbigt med andningen så kompenserar de detta med ökad andningsfrekvens och ökat andningsarbete (och sådär kan de hålla på ett tag). (Det är när de börjar bli uttröttade och har kompenserat för länge som det blir farligt, men då har de flesta redan varit på akuten för länge sedan.)

Ps. Ber om ursäkt om jag bara rabblar upp självklarheter (har som sagt ingen aning om vad man får för info från BVC när det kommer till sjuka barn).
 
Jag förstår det också. Jag är dock nöjd med att ha fått en första titt av en läkare och min bedömning är inte heller att vi behöver åka in just idag. Det betyder inte att ett läkarbesök inte är aktuellt i morgon eller i övermorgon beroende på hur det fortlöper.
Det är ju toppen!
 
Ett tips när det kommer till småttingarna är att som förälder ha koll på olika tecken till ökat andningsarbete (det finns massor!). Har själv inte riktigt koll på om sånt "ingår" i exempelvis information från BVC osv. (ska bli intressant att se nu när jag själv ska få barn). Oavsett, andningsarbetet säger väldigt mycket och är det ansträngt så är det en indikation på att man borde åka in för kontroll. Det finns massor av videor och beskrivningar av hur det inte ska se ut på nätet. Kan vara nyttigt att ta del av och hålla koll på, särskillt nu när det (snart) är infektionssäsong :)
Menar du att se om/hur de tar i med magen när de andas, så det syns sådär vid nedersta revbenen? Blev lite osäker nu när du skrev sådär.. 😅 tror ingen sagt det men läste om det nånstans..
 
Menar du att se om/hur de tar i med magen när de andas, så det syns sådär vid nedersta revbenen? Blev lite osäker nu när du skrev sådär.. 😅 tror ingen sagt det men läste om det nånstans..
Får barnet indragningar i huden vid andning är det till akuten man ska. Det kan vara både under revbenen och vid nyckelbenen/halsgropen. Men långt innan det är så illa kan en undersökning av läkare behövas, med exempelvis kontroll av syresättningen i blodet och att lyssna på hjärta och lungor.
 
Får barnet indragningar i huden vid andning är det till akuten man ska. Det kan vara både under revbenen och vid nyckelbenen/halsgropen. Men långt innan det är så illa kan en undersökning av läkare behövas, med exempelvis kontroll av syresättningen i blodet och att lyssna på hjärta och lungor.
Indragningar heter det ja! Tänkte bara om det var nåt mer man kunde ha koll på.

När jag pratat med vården nu är de väldigt duktiga på att ställa mängder av kontrollfrågor, det känns tryggt och bra tycker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Luff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 115
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 860
Senast: Fraegd
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 519
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp