Rost i håret

Centaur

Trådstartare
Har mycket järn i vattnet och allt blir missfärgat, inkl mitt blonda hår... :mad: Vattnet smakar även blod, går ej att dricka. Vattenprov visade att det är helt okej, men tydligen stämmer det inte!

Har förstått att filter som tar bort mineraler är den bästa lösningen på lång sikt (rekommendera gärna bra filter), men just nu är fokus på att få bort mineralerna från håret!

Hur får jag tillbaka mitt ljusblonda hår?? Vinäger och askorbinsyra har jag läst om men är det någon som provat och kan säga hur det funkar? Finns det några bra schampon eller behandlingar som tar bort järn från håret?

Har hittat produkter från märket Malibu som låter perfekta, men de säljs bara i USA och med frakt och tullavgifter kommer det kosta en liten förmögenhet. Vore bra om det finns något som går att köpa här.

Provade just att blanda C-vitamin i mitt schampo (impulsiv och desperat), var väldigt svårt att fördela det i håret och vågade inte ha i det mer än någon minut men det blev lite ljusare faktisk. Dock torrt.
 
Jag har redken cleansing schampoo, har precis samma problem med missfärgat hår. Upplever att det faktiskt fungerar, mitt hår har äntligen börjat tappa den rost-orangea tonen.
 
Lanza hade tidigare ett schampo som var just för hår som blev missfärgade av vattnet. Vet inte om det finns kvar och minns tyvärr inte vad det hette... Men de jag känner som provade det var väldigt nöjda :)
 
Frisörer brukar ha bra produkter för sånt, kolla med dem? Vad du än gör, blek inte håret när du har massa metaller från vattnet i det, det kan gå fel. :angel:
 
Har mycket järn i vattnet och allt blir missfärgat, inkl mitt blonda hår... :mad: Vattnet smakar även blod, går ej att dricka. Vattenprov visade att det är helt okej, men tydligen stämmer det inte!

Har förstått att filter som tar bort mineraler är den bästa lösningen på lång sikt (rekommendera gärna bra filter), men just nu är fokus på att få bort mineralerna från håret!

Hur får jag tillbaka mitt ljusblonda hår?? Vinäger och askorbinsyra har jag läst om men är det någon som provat och kan säga hur det funkar? Finns det några bra schampon eller behandlingar som tar bort järn från håret?

Har hittat produkter från märket Malibu som låter perfekta, men de säljs bara i USA och med frakt och tullavgifter kommer det kosta en liten förmögenhet. Vore bra om det finns något som går att köpa här.

Provade just att blanda C-vitamin i mitt schampo (impulsiv och desperat), var väldigt svårt att fördela det i håret och vågade inte ha i det mer än någon minut men det blev lite ljusare faktisk. Dock torrt.

Har du testat med silverschampo eller ketchup?
 
Hittade just lanza, verkar lovande men stod att det sliter rejält på håret och måste efterföljas med en keratin inpackning.


Lanza hade tidigare ett schampo som var just för hår som blev missfärgade av vattnet. Vet inte om det finns kvar och minns tyvärr inte vad det hette... Men de jag känner som provade det var väldigt nöjda :)
 
Jag var riktigt, riktigt ljusblond som barn och mina föräldrar hade egen brunn med hög järnhalt. Mina syskon är också ljusa, men mörkare än jag, och det var bara jag som blev grön i håret. Nu är det minst tio år sen, och vi har kommunalt vatten idag, men då tipsade min frisör om ett schampo som vi köpte hos henne som tog bort det gröna. Fråga där du klipper dig?
 
Jag var riktigt, riktigt ljusblond som barn och mina föräldrar hade egen brunn med hög järnhalt. Mina syskon är också ljusa, men mörkare än jag, och det var bara jag som blev grön i håret. Nu är det minst tio år sen, och vi har kommunalt vatten idag, men då tipsade min frisör om ett schampo som vi köpte hos henne som tog bort det gröna. Fråga där du klipper dig?
Grönt? Det trodde jag bara det blev av klor?
 
Vi har haft likande vattenproblem och kontaktade ett företag som heter JMS vattenrening men det finns många fler företag som gör detta. De kom ut och tog vattenprov vi valde deras "stora prov" och vi fick också en genomgång av provsvaret på vattenet och vad analysresultaten betydde och ev åtgärd samt offert på åtgärd.

Det finns filter som tar bort järn o mangan som färgar o ger vatten järnsmak. Det finns många olika sorters vattenfiler.
Så det finns helt klart hopp att ert vatten skall bli drickbart och inte färga håret.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Grönt? Det trodde jag bara det blev av klor?

Yes, i vissa ljus såg det ut som gröna slingor, i andra ljus var det verkligen jättegrönt. Ingen hit alls. Enligt min frisör berodde det på vårt vatten. Det försvann som sagt med det schampot hon rekommenderade, så det måste ha stämt på något sätt. Sen blev jag ju naturligt mörkare i håret med åren, så jag hade inga större problem av det senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår verkar älska schampo! Kärleken är sa överväldigande att det inte släpper taget :crazy: Det spelar ingen roll hur länge jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: Inglorion
·
Kropp & Själ Jag flyttade nyss och upptäckte att mitt hår började skifta lite i grönt. Läste på internet och kom fram till att det måste vara...
Svar
14
· Visningar
12 902
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp