Rostat bröd - vilken sort väljer du?

Rosett

Trådstartare
Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla sugen på rostat bröd nu!

Vilket bröd äter du när du rostar bröd?
Vad har du för brödrost?
Hur äter du brödet, med nåt speciellt pålägg?
Te, choklad, kaffe, annat?

Beskriv din bästa rostbrödupplevelse! :d

Jag brukade köpa ett bröd som var jättegott rostat men minns inte vad det hette. Det var nog gjort för att rostas.
Har även rostat Längtan (ett mörkt bröd).
 
Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla sugen på rostat bröd nu!

Vilket bröd äter du när du rostar bröd?
Vad har du för brödrost?
Hur äter du brödet, med nåt speciellt pålägg?
Te, choklad, kaffe, annat?

Beskriv din bästa rostbrödupplevelse! :d

Jag brukade köpa ett bröd som var jättegott rostat men minns inte vad det hette. Det var nog gjort för att rostas.
Har även rostat Längtan (ett mörkt bröd).
Jag tycker om levain eller typ ngt gott valnötsbröd av surdeg tex.
Vet inte vad vi har för rost. Någon standardsak från Philips typ tror jag.

Jag gör lite olika. Här om dagen tog jag pyttepyttepyttelite smör på båda sidor och rostade så det blir lite som när man tex smörsteker bröd till toast skagen. Sen på med färskost med vitlök och örter, basturökt skinka oh massor med spetspaprika. Så gott!

Annars kan jag rosta och ha på smör, Kvibille cheddar och gurkskivor med örtsalt.
Eller smör och marmelad typ Den gamle fabriks Boysenbär eller Blåbär eller Björnbär. Jag kan ha lite cheddar under marmeladen ibland.

Dricker gärna te till. Jag är periodare vad gäller vad jag gillar både på macka och i te-form. Så det skiftar en del.
 
Oftast blir det lantrost, havssalt eller surdeg. Senast i måndags köpte jag ett för mig nytt rostbröd med durumvete, fullkorns rost från pågen. Var väldigt gott. Äter oftast med smör och marmelad, apelsin, björnbär eller röda bär och ibland ost på om det är apelsinmarmelad. I perioder bredbar leverpastej, främst på Längtan som du TS nämnde.
Har en helt vanlig brödrost från Philips. Äter jag rostat på morgonen dricker jag numera kaffe till, äter jag det på kvällen så dricker jag te.
 
Jag vill ha helt standard vitt processat rostbröd, brukar köpa jättefranska. Äter det antingen med bara smör eller smör, marmelad och ost. Ofta en kopp te till.
 
Jag har tänkt prova rosta i min airfryer förresten, men inte provat än. Har någon typ av brödställning till den 😅
 
Jag äter två rostat bröd varje morgon :angel: som frukost alltså, med en skiva salami på varje och ett glas äppeljuice. Det räcker för mig som frukost.
Jag har pågens roast'n toast, om jag äter någon annan så tycker jag att det saknas något - det är nog vallmofröna som tillför det lilla extra i smaken.
roastn-toast_2022_2.png
 
Har alltid ätit Roast n toast men sen köpte sambon Rosta och jag var fast direkt. Nu kan jag inte äta Roast n toast, tycker de är så tjocka och degiga. Rosta ska helst vara med vallmofrön också, men de verkar svåra att få tag i så oftast blir det utan.
 
Jag köper inte bröd längre så det jag oftast rostar blir formbröd på potato bun-deg (det blir skitgott och är det bröd som påminner mest om köperostbröd fast med oändligt mer smak). Sedan gör jag typ ett grekiskt bröd i form och det brukar vi också rosta. Sedan rostar jag givetvis mina surdegslimpor om jag känner för det.

Pålägget är oftast ost samt marmelad på antingen rosor, päron eller apelsin (ja, jag gör egen marmelad också ;)). Vill jag ha salt pålägg blir det Philadelphiaost samt skinka eller lax.
 
Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla sugen på rostat bröd nu!

Vilket bröd äter du när du rostar bröd?
Vad har du för brödrost?
Hur äter du brödet, med nåt speciellt pålägg?
Te, choklad, kaffe, annat?

Beskriv din bästa rostbrödupplevelse! :d

Jag brukade köpa ett bröd som var jättegott rostat men minns inte vad det hette. Det var nog gjort för att rostas.
Har även rostat Längtan (ett mörkt bröd).
Bergis med pomeransmarmelad är det bästa rostade brödet :) (köper dock inte så ofta Bergis det är så fluffigt att det liksom inte är ngt)
 
Jag tycker om vitt, onyttigt rostat bröd och favoriten är nog Roast'n Toast som nämnts tidigare i tråden. Oftast köper jag dock inte något bröd att rosta eftersom det, när det är köpt och finns i skafferiet, äts upp för snabbt :angel: Till vardagsfrukost kör jag knäckemackor istället, då är det lättare att begränsa mig i hur mycket jag äter ;) Jag har en vanlig brödrost, innan jag köpte den har jag för mig att jag testade steka brödet i stekpanna några gånger
 
Det skall vara så vitt det bara kan för rostat och det skall smöras så fort som möjligt så det smälter.
 
Roast 'n' toast här. Annars äter jag sällan vitt bröd men ska det rostas ska det vara kritvitt. Bregott på, ibland ost och marmelad eller lemon curd. Råkar det finnas någon form av hasselnötsjox (typ Nutella) hemma kan jag sällan stå emot en skiva med sådant på på helgen.
 
Vi kör med jättefranska, det vitaste som finns! Mycket för att maken inte tål nånting med fibrer, så det är lika bra att bara ha vitt bröd hemma.

Fick en ny brödrost i julklapp - en rosa Smeg för 4 skivor! Så fin! Onödigt dyr men ja....brödrostar brukar man ju ha i evigheter och jag har velat ha en sån hur länge som helst.

Bästa rostade mackan är med mycket smör, apelsinmarmelad och ost!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp