Rostat bröd

Jag blev lite sugen på rostat bröd men då tyckte min sambo att "det var ju sådant man gjorde på åttiotalet" "Stig-Helmer testade brödrostar."

Är det verkligen så att ingen rostar bröd längre? Hur går engelsmännen? De har väl alltid rostat bröd till frukost?
Va!? älskar rostat bröd.
(Frågan är bara om det är ost, skinka eller bitter apelsinmarmelad som är bäst på, det är så svårt att välja.)

Hur skulle det kunna gå mode i hur man slukar sitt bröd :laugh:,

Som tips för den modemedvetne så är en omgång rostning super för en tre dagar gammal skiva surdegslimpa från Gateau eller Fabrique eller vilken som nu är mest aktuell :D.
Om det däremot är Danskt rågbröd som är på mode just nu eller Gotlandslimpa så är de såklart inte lika kul att rosta antar jag. :p

(åh vi har riktigt dekat ned oss i total omodernitet och hittat en gammal hederlig rätt Fattiga riddare, kunde inte låta bli att kolla när man började med det och tadaa -redan de gamla romarna och typ hela Europa sedan dess inklusive medeltid, superomodernt och kul grej med fyra dagar gammalt surdegsbröd.)
 
Rostat bröd är ju mycket godare än icke rostat? Särskilt om brödet börjar närma sig bäst före. Rostad dollarfranska däremot, DET är 80-tal. Ingick i samma frukost som kalaspuffar, frosties och o'boy. Allt var verkligen inte bättre förr...

Jag undrade också lite om det var en speciellt typ av rostad macka/bröd som avsågs, snarare än rostandet i sig självt? Kanske @fejko med sambo kan specificera? :D
 
Jag äter sällan bröd, men rostar nog allt bröd jag äter (hemma vill säga). Dock vet jag inte när jag hade framme brödrosten senast, men jag tycker att ugnen fungerar lika bra i många fall. Även om det kanske inte alltid blir exakt samma sak som jag strikt taget tänker på som ”rostad macka” ... Och jag brukar ofta värma/rosta oavsett om brödet redan är tinat eller fruset, för att få en lite knaprig yta på det.
 
Jag är periodare. När jag gav bort päron och fick tillbaka marmelad rostade jag i flera dagar :d
Kan tycka det är sjukt gott att äta rostat bröd bara med smör.

Visserligen är jag född på 70-talet så han kan ju ha rätt.
Men det känns definitivt som att han har fel. :D
 

Liknande trådar

Mat Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 980
Senast: ameo
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 440
Senast: Sirap
·
Hemmet För 3 år sedan beställde vi ett roster till vår kamin, handgjort i smidesstål enligt hemsidan. Inte enormt dyrt, men inte jättebilligt...
Svar
13
· Visningar
679
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Min konsumtionskritiska hjärna är kritisk. Jag har redan en rejäl ugn och en brödrost - det räcker! Min shoppingsugna hjärna tycker...
2
Svar
26
· Visningar
2 397
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp