Rostiga spännen

M

marina w

Tycker jag har provat massor av ställen, men alla spännen rostar. På täcken, grimmor, grimskaft, ja det mesta. Nån mer som har samma erfarenhet? Jag är trött på allt som ska börja rosta med en gång. Har inte ens grimmor på mina ute men de har börjat rosta ändå.
 
Sv: Rostiga spännen

Fundera på hur ni har det med ventilation i sadelkammare och stall...? Spännen ska inte börja rosta med en gång. Mina täcken, träns, grimmor etc. är ca 1-5 år gamla och inga spännen har rostat på dem. Det är nog inte sakerna det är fel på - men i fuktig luft rostar all metall, förr eller senare.
Om inte ventilationen kan förbättras - sätt in avfuktare?
 
Sv: Rostiga spännen

Dina grejor har förnicklade beslag och när nickeln slits så kommer järnet fram. Järn + fukt = rost, (enkel ekvation). Skaffa grejor med beslag av mässing eller rostfritt så blir det ingen korrosion.
 
Sv: Rostiga spännen

hejzan skrev:
Fundera på hur ni har det med ventilation i sadelkammare och stall...? Spännen ska inte börja rosta med en gång. Mina täcken, träns, grimmor etc. är ca 1-5 år gamla och inga spännen har rostat på dem. Det är nog inte sakerna det är fel på - men i fuktig luft rostar all metall, förr eller senare.
Om inte ventilationen kan förbättras - sätt in avfuktare?
Har väldigt bra ventilation i stallet. Har köpt täcke och grimmor som efter ett par regnskurar börjat rosta. Sen har jag saker som jag haft länge som inte alls rostat så det beror inte på stallet. Stallet är nybyggt och där är bra ventilation aldrig någon kondens på fönstren fukt är ju något man lägger märke till och försöker åtgärda snarast i så fall. Vill inte ha mina hästar i fuktig miljö
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 605
Senast: Madalitso
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp