Rostiga spännen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marina w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 100
M

marina w

Tycker jag har provat massor av ställen, men alla spännen rostar. På täcken, grimmor, grimskaft, ja det mesta. Nån mer som har samma erfarenhet? Jag är trött på allt som ska börja rosta med en gång. Har inte ens grimmor på mina ute men de har börjat rosta ändå.

Sv: Rostiga spännen

Fundera på hur ni har det med ventilation i sadelkammare och stall...? Spännen ska inte börja rosta med en gång. Mina täcken, träns, grimmor etc. är ca 1-5 år gamla och inga spännen har rostat på dem. Det är nog inte sakerna det är fel på - men i fuktig luft rostar all metall, förr eller senare.
Om inte ventilationen kan förbättras - sätt in avfuktare?

Dina grejor har förnicklade beslag och när nickeln slits så kommer järnet fram. Järn + fukt = rost, (enkel ekvation). Skaffa grejor med beslag av mässing eller rostfritt så blir det ingen korrosion.

hejzan skrev:
Fundera på hur ni har det med ventilation i sadelkammare och stall...? Spännen ska inte börja rosta med en gång. Mina täcken, träns, grimmor etc. är ca 1-5 år gamla och inga spännen har rostat på dem. Det är nog inte sakerna det är fel på - men i fuktig luft rostar all metall, förr eller senare.
Om inte ventilationen kan förbättras - sätt in avfuktare?
Har väldigt bra ventilation i stallet. Har köpt täcke och grimmor som efter ett par regnskurar börjat rosta. Sen har jag saker som jag haft länge som inte alls rostat så det beror inte på stallet. Stallet är nybyggt och där är bra ventilation aldrig någon kondens på fönstren fukt är ju något man lägger märke till och försöker åtgärda snarast i så fall. Vill inte ha mina hästar i fuktig miljö

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 751
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 183
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31