Rotfylla tänder kostnad?

eldkyss

Trådstartare
Ni som behövt rotfylla en eller flera tänder på häst på grund av karies hur har resultatet blivit? Vad har de kostat?
 
Jag rotfyllde en tand på min häst förra året pga skada, inte karies utan typ bitit på sten/spark.
Det behövdes två besök för att laga, en tillfällig lagning för att döda bakterier i roten och ett besök för att laga riktigt. Första besöket 6300kr, andra 4400kr.

Får se på fredag på årliga tandläkarbesöket hur det ser ut efter ett år. Sen behöver man göra om rotfyllning på häst med några års mellanrum pga hur deras tänder växer.
 
Jag rotfyllde en tand på min häst förra året pga skada, inte karies utan typ bitit på sten/spark.
Det behövdes två besök för att laga, en tillfällig lagning för att döda bakterier i roten och ett besök för att laga riktigt. Första besöket 6300kr, andra 4400kr.

Får se på fredag på årliga tandläkarbesöket hur det ser ut efter ett år. Sen behöver man göra om rotfyllning på häst med några års mellanrum pga hur deras tänder växer.


Oj!! Det var hemska summor :( hästen de gäller har 6 st drabbade tänder. Funderar på om man kanske kan dela upp de så man rotyller 2 st om året och nöjer sig med att rensa och lacka resten i väntan på att dom kan rotfyllas ? Hästen visar inga problem i dagsläget utan detta upptäcktes på en rutinkoll.
 
Jag har en häst med PPID och som har konstaterad karies i en tand. Veterinären ordinerade utdragning av tand om det ser illa ut vid nästa kontroll. Är det vanligt med rotfyllning?
 
Tror det beror på vilken tand och i vilket skick den är.
I mitt fall var det första kindtanden. Hade man dragit ut den så hade det inte gått att ha bett igen. Sen var den ganska illa där an, så det kan vara billigare om inte lika stor rengöring behövs. Men ju mer illa de är, desto mer kostar de.

Min visade ingenting alls på sin tand heller, men jag tror ju inte det är smärtfritt för dem att gå med trasiga tänder :(
 
Tror det beror på vilken tand och i vilket skick den är.
I mitt fall var det första kindtanden. Hade man dragit ut den så hade det inte gått att ha bett igen. Sen var den ganska illa där an, så det kan vara billigare om inte lika stor rengöring behövs. Men ju mer illa de är, desto mer kostar de.

Min visade ingenting alls på sin tand heller, men jag tror ju inte det är smärtfritt för dem att gå med trasiga tänder :(

Tror att det nog var mig du svarade? :)
Min häst har tappat först kindtanden i nederkäken på höger sida men det går alldeles utmärkt att rida med bett ändå. Bettet sitter längre ner och ligger inte emot tänderna.
 
Tror att det nog var mig du svarade? :)
Min häst har tappat först kindtanden i nederkäken på höger sida men det går alldeles utmärkt att rida med bett ändå. Bettet sitter längre ner och ligger inte emot tänderna.
Var nog dig jag svarade ja :)

Tandläkaren som rotfyllde min sa att om de hade behövt dra ut så hade hon rekommenderat att ej ha bett längre. Hon rekommenderar iofs nu också bettlöst i första hand för att tanden är skörare rotfylld är orginal...
 

Liknande trådar

Hästvård Vad har ni för försäkringar till era hästar och täcker den tänder, dvs karies tandlossning osv. Vet att de flesta endast (vad jag fått...
Svar
1
· Visningar
394
Senast: Magnum
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 820
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp