Bukefalos 28 år!

Rotfyllning

BernT

Trådstartare
Har en tand i överkäken som har sprickor efter trauma, tandläkaren har såklart försökt laga den (för ca 1.5 år sen) men har antagligen gått med det länge innan jag upptäckte det så det funkar inte. Vi har lagat, borrat bort lagningen och gjort ny, borrat bort den och bytt ännu en gång men inget hjälper.

Så nu återstår bara rotfyllning. Jag är sjukt osugen, låter som det gör superont. Är en tand långt bak så läste att det är svårt att rotfylla de tänderna som sitter långt bak. Kan man välja att dra ut istället? Har tandförsäkring så vad det kostar spelar ingen roll.
Någon som rotfyllt som kan bidra med (helst inte skräckhistorier) lite erfarenheter?
 
Jag har gjort en rotfyllning efter att en tidigare tandläkare klantat sig.
Det kändes inte öht. Var klart på två gånger. Tanden näst längst bak.
 
Jag har sjukt dåligt ph i saliven och därmed sjukt dåliga tänder och har rotfyllt fem och har två till som troligen måste rotfyllas inom några år.. Nä. Bedövar tandläkaren ordentligt gör det inte ont. Lite obehagligt att borra upp tanden (jag gillar INTE borren) då det är en rejäl borr men ont gör det inte. Be att få bedövning i omgångar så fixar det sig. Självklart kan du dra istället men kan ju vara trevligt att ha kvar tänderna åtminstone så länge det går. Jag har dragit en vanlig tand också. DET gjorde ont och var obehagligt. Hellre rotfyllning tio gånger om än att dra fler tänder.
 
Ja du kan välja att dra ut istället.

Har rotfyllt två. En uppe och en nere. Tar lite tid och är lite bökigt men tandis är bra på att bedöva så det har varit helt smärtfritt.
 
Jag skulle inte rekommendera att dra istället för laga. Som tidigare sagts så är det bra att behålla de tänder du har då du i framtiden inte vet vad som händer. Tänkte du lämna en glugg istället så kan de andra tänderna börja röra på sig, annars måste de sätta en stifttand om det inte går att sätta en brygga.

När roten väl är död så känns det inget alls. De borrar upp tanden, fyller med ett medel som inte gör ont och sedan får du komma tillbaka så rensar de den och rotfyller.
 
Senast ändrad:
har också rotfyllt efter klantig tandis, haft ett synligt kariesangrepp sedan jag var 12, har påpekat varje år och de har typ "jaja det är ingen fara". Vid 19sprack tanden, lagades men blev antagligen inte helt bra eftersom den var superinflammerad vid 20. öppna upp och rotfylla. Lite ömt men verkligen inte ont. Jag är generellt svår att bedöva men jag kände ingenting, det var jobbigt att gapa så länge som behövdes för att rengöra helt. Drog ut några mjölktänder har jag för mig, det var sjukt mycket vidrigare när tanden ska lossas manuellt, de gröper runt, man hör knäckljud osv och är dessutom riktigt öm ett bra tag efter. Hade valet stått mellan rotfyllning och dra ut hade jag lätt rotfyllt.
 
Vad bra tandläkare alla verkar ha, jag har rotfyllt och det gjorde fruktansvärt ont. Min tandläkare påstod att det inte kunde göra ont pga att nerverna var borta. Kanske fick jag för lite bedövning bara. Är annars lätt att bedöva.
 
Jag har även dragit ut tre visdomständer, det är inte alls så käckt.

Och jag tycker tvärt om. Tog 10
minuter att dra båda i överkäken och gjorde inte alls ont. Visst knäcker det och spänner lite men inget som gör ont.

Min tandläkare skulle aldrig fortsätta göra något om det gjorde ont på mig. Han frågar hela tiden om det känns bra och ber mig säga til vid minsta lilla, då ger han mer bedövning. Har opererat ut visdomständerna i underkäken och där var den ena sidan lite svårbedövad men efter 8:e sprutan var all känsel borta. Det var aldrig snack om saken att fortsätta innan jag kände mig okej med det.

Har aldrig rotfyllt men tänker att går man till en bra tandläkare som lyssnar på patienten så bör det inte vara några problem.
 
Och jag tycker tvärt om. Tog 10
minuter att dra båda i överkäken och gjorde inte alls ont. Visst knäcker det och spänner lite men inget som gör ont.

Min tandläkare skulle aldrig fortsätta göra något om det gjorde ont på mig. Han frågar hela tiden om det känns bra och ber mig säga til vid minsta lilla, då ger han mer bedövning. Har opererat ut visdomständerna i underkäken och där var den ena sidan lite svårbedövad men efter 8:e sprutan var all känsel borta. Det var aldrig snack om saken att fortsätta innan jag kände mig okej med det.

Har aldrig rotfyllt men tänker att går man till en bra tandläkare som lyssnar på patienten så bör det inte vara några problem.

Ont gör det inte just då men det har gjort ont efteråt när bedövningen släppt.
 
Jag hade en tand allra längst bak (inte visdomstand, den var redan borta...) som tandläkaren tyckte satt för besvärligt till för att rotfylla (?!?) så han drog ut den. Lätt som en plätt.
 
Jag hade en tand allra längst bak (inte visdomstand, den var redan borta...) som tandläkaren tyckte satt för besvärligt till för att rotfylla (?!?) så han drog ut den. Lätt som en plätt.
Hur lätt det är beror ju på hur rötterna sitter. Jag har haft tur och det har varit okomplicerat medan andra måste få dem bortopererade.
 
På min sambo följde en bit av käkbenet med när de drog ut en tand. :nailbiting: Det står numera inskrivet i journalen att bara op får utföras.

@BernT Jag har rotfyllt en tand i överkäken. Det gjorde inte det minsta ont.
 
Jag har rotfyllt två tänder och det gjorde inte ett dugg ont. Det enda jobbiga är att det tar lite tid och att man liksom måste ligga med munnen öppen så länge, men det fanns inte en enda gnutta till smärta inblandat. Jag har ändå varit så enormt fobiskt skräckslagen inför tandläkarbesök att jag svimmat av panik. Men det gör mycket ondare att röntga än att rotfylla! Det kommer gå bra, be att få extra mycket bedövning och sen lite till på det så kommer det gå som en dans på rosor (nåja, men nästan).
 
Har en tand i överkäken som har sprickor efter trauma, tandläkaren har såklart försökt laga den (för ca 1.5 år sen) men har antagligen gått med det länge innan jag upptäckte det så det funkar inte. Vi har lagat, borrat bort lagningen och gjort ny, borrat bort den och bytt ännu en gång men inget hjälper.

Så nu återstår bara rotfyllning. Jag är sjukt osugen, låter som det gör superont. Är en tand långt bak så läste att det är svårt att rotfylla de tänderna som sitter långt bak. Kan man välja att dra ut istället? Har tandförsäkring så vad det kostar spelar ingen roll.
Någon som rotfyllt som kan bidra med (helst inte skräckhistorier) lite erfarenheter?
Har rotfyllt 2 gånger - ingen fara!
Lite ömt under månaden mellan behandlingarna på den sista bara. Som i och för sig till följd av ev sprickbildning inte blivit bra och efter mycket bråk från min sida kommer att dras för att slippa smärtan. Men de rotfyllande behandlingarna var OK, och då fyllde jag alla kanaler på djupet. :)
 
Jag har rotfyllt två tänder och det gjorde inte ett dugg ont. Det enda jobbiga är att det tar lite tid och att man liksom måste ligga med munnen öppen så länge, men det fanns inte en enda gnutta till smärta inblandat. Jag har ändå varit så enormt fobiskt skräckslagen inför tandläkarbesök att jag svimmat av panik. Men det gör mycket ondare att röntga än att rotfylla! Det kommer gå bra, be att få extra mycket bedövning och sen lite till på det så kommer det gå som en dans på rosor (nåja, men nästan).

Ont att röntga?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 647
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Idag var mitt sista besök hos tandläkaren. Det är ju kul att komma dit nu. Prata lite musik med den ena som är metalfan precis som jag...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som vet hur långtid det brukar ta för att effekten av penicillin insatt mot infektion i en tand ger effekt? Jag har en...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: monster1
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 559
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp