Rotspetsabscess? *bild*

Jag har haft något liknande själv. En inflammation runt en död tand. Det gjorde jävulsiskt ont när det hade samlats var och äckel och var en sådan lättnad när bölden sprack. Så min erfarenhet säger att hon redan har det mycket bättre och att det är värt att vänta på en riktig tandläkare.
 
Man behöver inte ge lika höga doser om sederingen ges intravenöst, som när man sticker i en muskel. Dessutom säkrare att en infart redan finns, om något händer.
Jag föredrar helt klart när det finns en kanyl, men vissa djur är så otroligt stressade och då kan det vara snällare att snabbt sticka i en muskel.

Ja då måste det nog vara därför, för först så skulle han sticka vanligt, men sen ändrade han sig och bad om kanyl istället när jag frågat tusen frågor om det här lugnande och hur hon blir påverkad, och om någon har slutat andats pga det någon gång, så jag tänkte att det är nog säkrare på något sätt att sätta kanyl då eftersom han valde det när han såg hur orolig jag var.
 
Jag har haft något liknande själv. En inflammation runt en död tand. Det gjorde jävulsiskt ont när det hade samlats var och äckel och var en sådan lättnad när bölden sprack. Så min erfarenhet säger att hon redan har det mycket bättre och att det är värt att vänta på en riktig tandläkare.

Ja idag har det varit full fart och hon är som vanligt. Svullnaden är i princip helt borta och hon satt och gnällde när jag höll på med hennes mat. Hon fick ju aldrig någon kvällsmat igår så hon var väll hungrig.
Jag hoppas det håller med mjukare mat och smärtlindring tills vi får en tid nu. 🙏🏻
 
Stackars Mollan ❤️
Ruben har dragit nästan alla tänder, har fem kvar och klarar sig jättebra utan. Han springer runt med sina leksaker och tuggar ben som om inget hade hänt så den biten hade jag inte varit bekymrad över.

Sövning är dock alltid massa stress och ångest. Han har varit lite besvärlig och vill inte andas på egen hand.
Klokt att inte välja en mindre klinik. Jag åker till den största med mest erfarenhet, de har narkossköterskor med lång erfarenhet, bevakat uppvak, sätter kanyl osv.
Sebast han sövdes var i höstas och det gick jättebra!
De söver så lätt som möjligt och gav en annan typ av smärtlindring än tidigare, hade bara ett par korta andningsuppehåll. Var lite däven på kvällen men dagen efter var det full sula igen, han åt mat som vanligt och surade över benförbud.

Ja, det var en mycket besviken Mollan som inte fick godis ur shoppen som hon brukar få när vi varit där. 🙈 Stod och stirrade på alla ben och favoriten, kaninöron, medans hon var illröd med hängögon, två långa tjocka deeggelstränger ur vardera mungipa, och bakbenen ville inte riktigt bära när vi stod still. Hon kunde inte alls förstå varför hon inte fick ett kaninöra att tugga på! 🙄
 
396D5F4E-80BE-44E2-A96F-1AD310FE28A0.jpeg

Stor skillnad nu på svullnaden, och på hela henne! 🙏🏻❤️
 
Min snart 10 åriga rottistant opererade ut två kindtänder förra veckan. Hon har varit lite påverkad av smärtan i några dagar, men nu är hon tillbaka helt och hållet. Det är jobbigt att söva gamla hundar, hon hade det tufft under narkosen, men då fick de ge henne lugnande innan. Veterinären sa att nästa gång (om det behövs), söver de henne utan lugnande innan.
 
Min snart 10 åriga rottistant opererade ut två kindtänder förra veckan. Hon har varit lite påverkad av smärtan i några dagar, men nu är hon tillbaka helt och hållet. Det är jobbigt att söva gamla hundar, hon hade det tufft under narkosen, men då fick de ge henne lugnande innan. Veterinären sa att nästa gång (om det behövs), söver de henne utan lugnande innan.

Ja, det är ju narkosen jag är så fruktansvärt rädd för! Men det lär ju göras, så är det ju bara. 😔
 
Ja, det är ju narkosen jag är så fruktansvärt rädd för! Men det lär ju göras, så är det ju bara. 😔
Jag förstår dig! Dom hade fått jobba med Doris under narkosen och reglera den allt eftersom, men jag har en levande hund hemma.
Dom var tvungna att ge henne lugnande innan eftersom hon helst inte blir hanterad av främmande människor. Nästa gång får de sätta kanyl medan jag är med, sen får jag lämna.
Nu hoppas jag att tanten ska slippa fler sövningar ❤
 
Nu har vi äntligen fått en tid! 🙏🏻 Den 19/1, dagen efter sin 9-årsdag ska hon in. Väldigt tudelad, ska bli så skönt att veta att tanden och andra halvdåliga tänder försvinner, men livrädd för narkosen. Usch! Jag hoppas verkligen att detta går vägen nu....
 
På väg att hämta ut donnan! ❤️ Allt har gått bra, och 7 tänder rök! :nailbiting: På den sidan hon INTE hade bölden på var det värst så där fick dom ta tre tänder, på andra sidan två, sen dom två framtänderna i nederkäken som satt lite löst. Det var djuuuuupa fickor,tänderna satt jättelöst och en tand hade tom börjat rotera så roten stack fram in mot gommen om jag förstod veterinären rätt...:nailbiting: Hon har inte visat något alls att hon haft besvär, ätit, tuggat ben, hämtat ved i vedboden och tuggat på så jag är chockad att det var SÅ illa....:cry:
Nu hoppas jag att hon läker ihop snabbt och att vi får några fler (friska) år tillsammans. ❤️❤️❤️
 
På väg att hämta ut donnan! ❤️ Allt har gått bra, och 7 tänder rök! :nailbiting: På den sidan hon INTE hade bölden på var det värst så där fick dom ta tre tänder, på andra sidan två, sen dom två framtänderna i nederkäken som satt lite löst. Det var djuuuuupa fickor,tänderna satt jättelöst och en tand hade tom börjat rotera så roten stack fram in mot gommen om jag förstod veterinären rätt...:nailbiting: Hon har inte visat något alls att hon haft besvär, ätit, tuggat ben, hämtat ved i vedboden och tuggat på så jag är chockad att det var SÅ illa....:cry:
Nu hoppas jag att hon läker ihop snabbt och att vi får några fler (friska) år tillsammans. ❤️❤️❤️
Tänderna är jättelätta att missa - jag gick årligen med Schäferprinsessan för att låta dem titta hos veterinären. Ändå var hennes tänder bedrövliga när de till slut kollade under narkos.

Så var glad att ni fick hjälp, istället för att ångra.
 
På väg att hämta ut donnan! ❤️ Allt har gått bra, och 7 tänder rök! :nailbiting: På den sidan hon INTE hade bölden på var det värst så där fick dom ta tre tänder, på andra sidan två, sen dom två framtänderna i nederkäken som satt lite löst. Det var djuuuuupa fickor,tänderna satt jättelöst och en tand hade tom börjat rotera så roten stack fram in mot gommen om jag förstod veterinären rätt...:nailbiting: Hon har inte visat något alls att hon haft besvär, ätit, tuggat ben, hämtat ved i vedboden och tuggat på så jag är chockad att det var SÅ illa....:cry:
Nu hoppas jag att hon läker ihop snabbt och att vi får några fler (friska) år tillsammans. ❤️❤️❤️
Är inte ovanligt att man som djurägare inte uppfattar hur illa det är. Hundar är väldigt tåliga djur. Däremot är det många djurägare som efteråt märker hur mycket piggare och gladare hunden blir.
 
På väg att hämta ut donnan! ❤️ Allt har gått bra, och 7 tänder rök! :nailbiting: På den sidan hon INTE hade bölden på var det värst så där fick dom ta tre tänder, på andra sidan två, sen dom två framtänderna i nederkäken som satt lite löst. Det var djuuuuupa fickor,tänderna satt jättelöst och en tand hade tom börjat rotera så roten stack fram in mot gommen om jag förstod veterinären rätt...:nailbiting: Hon har inte visat något alls att hon haft besvär, ätit, tuggat ben, hämtat ved i vedboden och tuggat på så jag är chockad att det var SÅ illa....:cry:
Nu hoppas jag att hon läker ihop snabbt och att vi får några fler (friska) år tillsammans. ❤️❤️❤️

Så himla skönt att allt gick bra! :heart Som andra skriver är ju hundarna otroligt duktiga på att bara knalla på genom sådant som skulle däcka oss människor. Munnen brukar läka fort och fint!
 
På väg att hämta ut donnan! ❤️ Allt har gått bra, och 7 tänder rök! :nailbiting: På den sidan hon INTE hade bölden på var det värst så där fick dom ta tre tänder, på andra sidan två, sen dom två framtänderna i nederkäken som satt lite löst. Det var djuuuuupa fickor,tänderna satt jättelöst och en tand hade tom börjat rotera så roten stack fram in mot gommen om jag förstod veterinären rätt...:nailbiting: Hon har inte visat något alls att hon haft besvär, ätit, tuggat ben, hämtat ved i vedboden och tuggat på så jag är chockad att det var SÅ illa....:cry:
Nu hoppas jag att hon läker ihop snabbt och att vi får några fler (friska) år tillsammans. ❤️❤️❤️
Jag har jobbat i djursjukvården i +15 år. Gissa hur jag kände när röntgen visade tandfickor och labben var tvungen att ta två incisiver?!
Risken är att vi behöver ta nån kindtand framöver med.
Tycker ju ändå jag har bra koll, men hans enda symtom var att han hade dålig andedräkt och slickade på sina framben. Vi tom röntgade benen för jag misstänkte pålagringar. När de två incisiverna försvann slutade han slicka...
 
822C6A10-806B-410C-8DBE-FCF0F1A4C118.jpeg

Menar dom 1 tablett om dagen som delas upp i fyra gånger, eller fyra tabletter allt som allt? Tycker det låter otroligt mycket?! Hon väger 21 kg
 
Vad skönt att allt gått bra med Molly ❤

Dom brukar inte vara så kaxiga ett par dagar efter operationen, även om Doris var piggare dag två, så var hon inte helt sitt vanliga jag.

Mys på där hemma nu!
 
Jag har jobbat i djursjukvården i +15 år. Gissa hur jag kände när röntgen visade tandfickor och labben var tvungen att ta två incisiver?!
Risken är att vi behöver ta nån kindtand framöver med.
Tycker ju ändå jag har bra koll, men hans enda symtom var att han hade dålig andedräkt och slickade på sina framben. Vi tom röntgade benen för jag misstänkte pålagringar. När de två incisiverna försvann slutade han slicka...

Mollan har ju luktat lite ur munnen, men inte mycket alls. Utan har känt lite om hon stått och flåsat alldeles i ansiktet på mig. Däremot när hon svällde upp i ansiktet så stank hon, men den lukten försvann direkt efter vi var in och dom stack hål på skiten sen har det inte varit nämnvärt. Inte heller slickat eller smackat. Fattar inte hur det kan ha varit så illa som det tydligen var alltså...

Hon måste ha haft extremt ont, och att hon har velat springa runt på gården och bära på vedträn, tugga på dom, bära stora tunga grenar i skogen, och gnaga på ben är ett under! Att hon har ätit öht!

Och ja, det är svårt att upptäcka detta, speciellt när det var tänderna allra längst bak, men man känner ju sig som världens sämsta hundägare nu trots allt. 🙄
 
Mollan har ju luktat lite ur munnen, men inte mycket alls. Utan har känt lite om hon stått och flåsat alldeles i ansiktet på mig. Däremot när hon svällde upp i ansiktet så stank hon, men den lukten försvann direkt efter vi var in och dom stack hål på skiten sen har det inte varit nämnvärt. Inte heller slickat eller smackat. Fattar inte hur det kan ha varit så illa som det tydligen var alltså...

Hon måste ha haft extremt ont, och att hon har velat springa runt på gården och bära på vedträn, tugga på dom, bära stora tunga grenar i skogen, och gnaga på ben är ett under! Att hon har ätit öht!

Och ja, det är svårt att upptäcka detta, speciellt när det var tänderna allra längst bak, men man känner ju sig som världens sämsta hundägare nu trots allt. 🙄
Det ska extremt mycket till för att djur ska sluta äta.
Som @Jeps skriver så märker många djurägare skillnad först efteråt. Så djuren är verkligen bra på att dölja smärta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 318
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp