Rotspetsabscess på unghäst

Sryoqwe

Trådstartare
Vi håller på att sälja en häst, men då den inte gick igenom besiktningen för ett tag sedan kom vi tillsammans med köparen överens om att hen tar med hästen och så gör vi ombesiktning om ett tag. Jag har alltså inte träffat hästen på några veckor.

Nu vid besiktningen var första problemet borta men istället upptäcktes vad veterinären tror är rotspetsabscess i framtänderna, hen trodde att någon tand eventuellt skulle behöva dras. Vi kollade tänderna på hästen nyligen men veterinären missade troligtvis framtänderna. Hästen är fem år, har inte verkat irriterad i munnen vid ridning och äter glatt. Har haft lite svårt att bita av morötter och gärna velat bita på allt, i övrigt inte verkat påverkad.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Vad kan det bero på? Kan det bli mer problem efter behandling?
 
Hade för väldigt många år sen en häst som fick en rotspetsabcess i en kindtand i överkäken. Hon fick hög feber, tydlig svullnad på sidan av huvudet och var mycket smärtpåverkad. Det blev op i Helsingborg där de fick slå ut tanden ovanifrån.

Har mycket svårt att tro att en häst skulle ha ett opåverkat allmäntillstånd med en varböld i en tandrot.
 

Liknande trådar

Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 113
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 357
Senast: Jerseyite
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 158
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 473
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp