Rottisfantaster! Behöver lite vägledning.

Tilma

Trådstartare
Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan tidigare en väldigt följsam individ som tyvärr avskydde andra tikar. Vår rottis kommer att leva ett liv som aktiv familjemedlem. Mycket att vara med i vår vardag i stallet då vi bedriver avel i mindre skala och utbildar våra unghästar. Utöver det få följa med på allt möjligt som vi tar oss för. Sommartid är det mycket båtliv och simning som gäller. Det kommer inte att finnas någon direkt ensamtid för den då jag jobbar natt ca 10 pass i månaden och sambon dag.

Vi behöver alltså inte ha en individ men den största motorn men den ska tycka det är givande att få vara med där de händer och vi är väldigt lite inomhus oavsett årstid med tanke på vårt stora hästintresse.

Jag har vart i kontakt med lite olika kennlar och fiskat efter lämpliga individer och har regelbunden kontakt med några stycken som vi under sommaren kommer att åka och hälsa på. Då jag aldrig haft en renrasig hund innan (rottisen jag hade under många år var oreggad) så skulle jag behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag väljer individ och vad jag ska tänka på när jag läser på om föräldrarna. Vad som är ett godtagbart MH-test till exempel ( hur man läser av) Vilka hälsokontroller bör ha gjorts på föräldradjuren? Hd/Ad , vad mer? Är svenska eller utländska linjer att föredra? Till sist vilket kön är bäst till vårt ändamål? Vet inte om det har någon inverkan på vad ni skulle rekommendera men vi har även en korsning tax/drever på 9 år. Kastrerad tik.
 
Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan tidigare en väldigt följsam individ som tyvärr avskydde andra tikar. Vår rottis kommer att leva ett liv som aktiv familjemedlem. Mycket att vara med i vår vardag i stallet då vi bedriver avel i mindre skala och utbildar våra unghästar. Utöver det få följa med på allt möjligt som vi tar oss för. Sommartid är det mycket båtliv och simning som gäller. Det kommer inte att finnas någon direkt ensamtid för den då jag jobbar natt ca 10 pass i månaden och sambon dag.

Vi behöver alltså inte ha en individ men den största motorn men den ska tycka det är givande att få vara med där de händer och vi är väldigt lite inomhus oavsett årstid med tanke på vårt stora hästintresse.

Jag har vart i kontakt med lite olika kennlar och fiskat efter lämpliga individer och har regelbunden kontakt med några stycken som vi under sommaren kommer att åka och hälsa på. Då jag aldrig haft en renrasig hund innan (rottisen jag hade under många år var oreggad) så skulle jag behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag väljer individ och vad jag ska tänka på när jag läser på om föräldrarna. Vad som är ett godtagbart MH-test till exempel ( hur man läser av) Vilka hälsokontroller bör ha gjorts på föräldradjuren? Hd/Ad , vad mer? Är svenska eller utländska linjer att föredra? Till sist vilket kön är bäst till vårt ändamål? Vet inte om det har någon inverkan på vad ni skulle rekommendera men vi har även en korsning tax/drever på 9 år. Kastrerad tik.
Jag är inte så insatt på rottweiler men rent spontant så undrar jag vad ni kan erbjuda hunden? För mig är rottweiler en arbetande ras som kräver mer än bara hänga med i vardagen. Fundera på om ni har tiden att lägga på hunden.
 
Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan tidigare en väldigt följsam individ som tyvärr avskydde andra tikar. Vår rottis kommer att leva ett liv som aktiv familjemedlem. Mycket att vara med i vår vardag i stallet då vi bedriver avel i mindre skala och utbildar våra unghästar. Utöver det få följa med på allt möjligt som vi tar oss för. Sommartid är det mycket båtliv och simning som gäller. Det kommer inte att finnas någon direkt ensamtid för den då jag jobbar natt ca 10 pass i månaden och sambon dag.

Vi behöver alltså inte ha en individ men den största motorn men den ska tycka det är givande att få vara med där de händer och vi är väldigt lite inomhus oavsett årstid med tanke på vårt stora hästintresse.

Jag har vart i kontakt med lite olika kennlar och fiskat efter lämpliga individer och har regelbunden kontakt med några stycken som vi under sommaren kommer att åka och hälsa på. Då jag aldrig haft en renrasig hund innan (rottisen jag hade under många år var oreggad) så skulle jag behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag väljer individ och vad jag ska tänka på när jag läser på om föräldrarna. Vad som är ett godtagbart MH-test till exempel ( hur man läser av) Vilka hälsokontroller bör ha gjorts på föräldradjuren? Hd/Ad , vad mer? Är svenska eller utländska linjer att föredra? Till sist vilket kön är bäst till vårt ändamål? Vet inte om det har någon inverkan på vad ni skulle rekommendera men vi har även en korsning tax/drever på 9 år. Kastrerad tik.
Vad är det som gör att ni vill ha rottis? De ni erbjuder kan de flesta raser vara med på, rottis är en erbetande brukshund.
Kön trr jag inte spelar så stor roll, däremot skulle jag kolla på MHspindlarna, de MH jag figgat på eller sett på rottis har generellt sett varit katastrofala tyvärr.
 
Jag håller med ovanstående. Det låter som att ni bör ha en mindre arbetsinriktad ras. Det finns ju stora gårdsraser som kanske lämpar sig bättre om en vill ha en stor hund?

Jag har på väldigt nära håll en blandis 75% rottis som lever det liv du beskriver. Jag kan säga att den mår allt annat än bra, den är kroniskt stressad med diverse oönskade beteenden som hör därtill. Dessvärre väntar jag bara på den dagen då den biter någon och det kommer bli ett brutalt uppvaknande för ägaren. Som dessvärre inte kopplar ihop överslagshandlingar som jaga svansen, springa runt och vakta, visa aggressivitet mot att en sätter ramar när det inte passar osv, med just att den inte får aktivering och fostran. Ägaren hävdar att hen skaffat hunden till sällskap och gårdshund, och att det går utmärkt.
 
Har ett flertal rottisar i bekantskapskretsen som är fullt nöjda med det livet. Tråkigt nog. En rottis i arbete är så härlig.
Du har en hel del andra raser som passar perfekt till ditt gårdsliv :)
 
Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan tidigare en väldigt följsam individ som tyvärr avskydde andra tikar. Vår rottis kommer att leva ett liv som aktiv familjemedlem. Mycket att vara med i vår vardag i stallet då vi bedriver avel i mindre skala och utbildar våra unghästar. Utöver det få följa med på allt möjligt som vi tar oss för. Sommartid är det mycket båtliv och simning som gäller. Det kommer inte att finnas någon direkt ensamtid för den då jag jobbar natt ca 10 pass i månaden och sambon dag.

Vi behöver alltså inte ha en individ men den största motorn men den ska tycka det är givande att få vara med där de händer och vi är väldigt lite inomhus oavsett årstid med tanke på vårt stora hästintresse.

Jag har vart i kontakt med lite olika kennlar och fiskat efter lämpliga individer och har regelbunden kontakt med några stycken som vi under sommaren kommer att åka och hälsa på. Då jag aldrig haft en renrasig hund innan (rottisen jag hade under många år var oreggad) så skulle jag behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag väljer individ och vad jag ska tänka på när jag läser på om föräldrarna. Vad som är ett godtagbart MH-test till exempel ( hur man läser av) Vilka hälsokontroller bör ha gjorts på föräldradjuren? Hd/Ad , vad mer? Är svenska eller utländska linjer att föredra? Till sist vilket kön är bäst till vårt ändamål? Vet inte om det har någon inverkan på vad ni skulle rekommendera men vi har även en korsning tax/drever på 9 år. Kastrerad tik.
Om jag hade varit ni, hade jag funderat på en annan ras.

Jag har två rottisar och dom vill jobba, och det ordentligt. Mina hundar tränar något varje dag, spår, lydnad, uppletande, sök. Nu ska unghunden utbildas till patrullhund inom det gröna.

Hur de accepterar att bara vara med är beroende på individ. Min vuxna tik blir arg om hon är understimulerad och visar tydligt sitt missnöje. Hon muttrar, vaktar och agerar på impuls..

Hanen lever om, han gnäller hemma, tuggar på allt han hittar och letar aktivt efter grejer att sno.

Titta efter en annan ras som passar bättre för det liv ni kan erbjuda.
 
Det finns dessvärre Rottisar som nöjer sig med familjeliv, men de är inte rastypiska. Det ska vara en arbetande brukshund.
De som avlar fram mellanmjölkshundar är sällan noga med resten av aveln heller. Det är mellanmjölk på ledstatistik, hälsa och mentalitet.
De seriösa uppfödarna föder upp arbetsmaskiner.
De utställningsavlade är avlade på mycket könsprägel vilket kommer från mycket hormon/testosteron och därmed får man oftast könsbunden aggressivitet på köpet (gäller De flesta utställningsavlade raserna)
 
Det finns dessvärre Rottisar som nöjer sig med familjeliv, men de är inte rastypiska. Det ska vara en arbetande brukshund.

Amen.

Jag tänker lite som så att dehär hundarna av arbetande ras som "minsann visst finner sig med att vara soffhund trots att det är en ***" inte liksom gör det tack vare sina ursprungliga egenskaper, utan snarare trots dem. Det är inte vad en kan räkna med då en väljer en sådan ras. Så varför en då väljer en sådan är för mig obegripligt i grunden, om det är just undantagen en söker...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 443
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 159
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Lipperta
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 497
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp