Rottweiler blandning

Tulpanen27

Trådstartare
Hej jag har funderat på att skaffa en rottweiler och labrador blandning men vet inte var jag ska leta någon stans. Vet ni var jag kan leta?
 
Jag vill ha en sån blandning för jag tycker dom har bra psyke och lätta att hantera

Hur många hundar av just den blandningen har du träffat?

Vet du vilka linjer som hade använts i just de hundarna?

Båda raserna är mer eller mindre
uppdelade i arbetande och utställningslinjer. Det innebär att variationen i mentaliteten hos en blandning dessa raser kan vara väldigt stor. Allt från en lugn slöfock till en extremt energisk arbetsmaskin. Varierande grad av rädslor och vaktbeteenden lär också förekomma. Det är ingen blandning som självklart blir lätthanterlig snarare tvärtom.

Hälsomässigt så finns ingen vinning med en sådan korsning då de har samma hälsoproblem med höftledsdysplasi och armbågsdysplasi. Därför är det viktigt att föräldrar samt alla deras kullsyskon är friröntgade för detta, det kan ses på skk avelsdata.
 
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga jag vill inte veta eran åsikt jag vill bara få svar på min fråga

Jo du har fått svar. Blocket.

I ett forum ingår det att diskutera de frågor som ställs så de bör man förvänta sig om man ställer frågor i ett forum. Om du inte väljer att svara så tolkas det mest troligt som att du saknar kunskap för att kunna svara.
 
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga jag vill inte veta eran åsikt jag vill bara få svar på min fråga

Men vad är det med blandningen du är ute efter? Vill du ha en trevlig individ och sällskapshund borde en labrador duga? Det är inget som säger att blandraser är friskare eller har bättre mentalitet än renrasiga hund. Men vill du "spela roulette" så är det bara att gå in på blocket och köpa en blandis.
 
De sällskapsavlade rottweilerna är nog ganska lika utställningsavlade labradorer. En blandras mellan dom skulle nog funka rätt bra. Men en rottweiler ur arbetslinjerna med en jaktlabrador kan bli sämre.
 
Ingen särskild vanlig blandning men det kan väl aldrig bli bra dom är ju ur helt olika rasgrupper?
Ska du ha en blandras köp åtminstone en mix mellan två raser som liknar varandra mer än till utseende.
 
De sällskapsavlade rottweilerna är nog ganska lika utställningsavlade labradorer. En blandras mellan dom skulle nog funka rätt bra. Men en rottweiler ur arbetslinjerna med en jaktlabrador kan bli sämre.

Söker man blandras så har man nog absolut noll koll på huruvida föräldrarna kommer från sällskapslinjer eller ej (eller om föräldrarna i sin tur ens är renrasiga).
 
Det här är nog en skämttråd gissar jag men det finns alldeles för många hundägare med stora hundar som inte har pli på sin hund. Råkade ut för en sådan häromdagen när jag var ute och cyklade, en kärring med en stor rottweiler som blev helt galen när den såg mig, precis nätt och jämt att hon klarade hålla den. Jag är själv inte är rädd för hundar oavsett storlek men blir förbannad för det är så jäkla respektlöst mot andra, skaffar man sig en så stor hund får man f-n se till att klara av den också.
 
Ingen särskild vanlig blandning men det kan väl aldrig bli bra dom är ju ur helt olika rasgrupper?
Ska du ha en blandras köp åtminstone en mix mellan två raser som liknar varandra mer än till utseende.
De var väldigt vanliga på nittiotalet. Rottis/labbe och rottis/schäfer. En par blev riktigt bra men de andra fyllde burarna på hundstallen och valsade runt på blocket när de fyllt ett år...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Skulle vilja höra vad ni vet, känner till eller tycker om amerikansk cocker spaniel. Alltid när jag blir nyfiken på en ras så läser jag...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: Tajger
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är en evig ekvation. Var ska kontorstiden ligga? Jag vet att jag som hästföretagare inte är ensam om att leta lösningar.
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp