Rottweiler.

S

sssssssara

Jag undrar om ni har några tips och knep på hur man ska få pälsen riktigt blank och fin på rottweiler? Min ena får också ibland som mjäll, hur får jag bort det? Har köpt schampoo för hundar med torr hud, men det tycks inte hjälpa...
 
Sv: Rottweiler.

Inte tvätta rottan mer än nödvändigt och eventuellt lite linfröolja på maten. Jag schamponerar våran tik kanske 4 gånger per år, det blir i stort sett efter löp och nån gång ifall hon rullat sig i nåt äckligt :p
Brukar ofta få höra att hon är blank och fin i pälsen:

n541298225_1600166_6552.jpg


Glömde... Använder Esprees schampon, vanligtvis ett som heter "Dirty dog" (det funkar även på katten!).
 
Sv: Rottweiler.

Basta sattet att fa en riktigt blank och fin rottie ar att ge hog kvalitets mat. Dessutom brukar det bli billigare i langden eftersom hog kvalitets mat har mindre "fillers" och de behover inte lika mycket mat varje gang. Jag matar min hog protein (Evo, 40+ % protein) "kibble" (harda kulor). Hon ar sa blank att folk stoppar mig pa stan och fragar vad hon ater. Jag badar henne varannan, var tredje, manad eller sa...

IMG_5898.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

Instämmer med föregående talare. Tvättar sällan pälsen med schampoo, bara om hon blivit riktigt smutsig. När hon byter päls (som nu) så blir hon alltid lite matt och grå just under bytet, så när det är klart kan hon få ett bad. Sen är hon blank och fin igen :laugh: Och på sommaren simmar hon mer än gärna, men då "schampoo-löst".

Vad gäller schampoomärken så lägger jag ingen större vikt vid det, ett milt schampoo utan parfym brukar det bli.
 
Sv: Rottweiler.

Basta sattet att fa en riktigt blank och fin rottie ar att ge hog kvalitets mat.

Tänkte inte på att nämna det, för det tog jag för självklart :o Bra mat och hålla hunden i god kondition är naturligtvis a och o, för det går inte att få pälsen blank om hunden mår dåligt.
 
Sv: Rottweiler.

Min tanke är oxå. Vad får hunden för mat.
 
Sv: Rottweiler.

Min tanke är oxå. Vad får hunden för mat.



Först hade jag Robur men har nu bytt till Royal Canin Junior. Och jag tycker hon har fått blankare päls efter det. Men hon har fortfarande som lite mjäll.
Och jag tycker det försvinner när hon är ny badad. Men sen efter några dagar är det tillbaks igen. Men jag vill ju inte bada henne mer än nödvändigt.
 
Sv: Rottweiler.

Jätte fina rottisar får jag lov o säga :D
 
Sv: Rottweiler.

Bra foder. Och vad som är bra eller inte syns på hunden i första hand. Den här nioåring äter ett foder som anses vara skräp, och han är snyggare än han varit på en del svindyra foder.
Jag kan faktiskt inte minnas sist jag tvättade hunden. Nån gång tidig vår tror jag. Jag borde kanske göra det oftare men han är väldigt fin i pälsen och luktar/känns inte flottig.
Mammaskamera267.jpg

Lite grå om nosen börjar han dock bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

http://www.pixbox.se/alb1135886

Jag badar mina vid behov. Det kan va en gång i mån , Efter varje löp tex. Jag använder i bland mjäll schampo.
Ofta vanligt hund schampo.
Jag ger ett bra foder med mycke protein i.
De får ägg på maten 1 gång i veckan . De har fin päls
 
Sv: Rottweiler.

Fast dina verkar ha en rejält uppdragen buklinje. Växer hunden på nedersta bilden? Den ser helt avigt ut.
p1010049.jpg

Den här bilden är 3-4 år gammal, han åt doggy. Jämför buklinjen med hunden på nedersta bilden. Han är inte fet, men han har inte lika mycket midja.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

Blank är hon.. Men hon är lite fet i pälsen. Mjäll schampoo har jag också testat med. Men jag kanske ska testa och byta foder igen. Hon är bara 6 månader nu. Så det kanske blir bättre när hon blir äldre. Tack för svar :)
 
Sv: Rottweiler.

Fast dina verkar ha en rejält uppdragen buklinje. Växer hunden på nedersta bilden? Den ser helt avigt ut.
p1010049.jpg

Den här bilden är 3-4 år gammal, han åt doggy. Jämför buklinjen med hunden på nedersta bilden. Han är inte fet, men han har inte lika mycket midja.

Han är lite drygt 3½ år gammal och har sett ut sådär jämt i princip, iaf så länge jag känt honom (2½ år).
Han har en sjuhelsikes bröstkorg.
Han skulle nog behöva växa lite på bredden, men på höjden får det vara nog (71cm i manke). :P
Sen är dem 2 nedersta inte mina, utan svärföräldrarnas. :)
 
Sv: Rottweiler.

Den här nioåring äter ett foder som anses vara skräp, och han är snyggare än han varit på en del svindyra foder.
QUOTE]


På tala om det... Min kompis har en rottweiler hane, och han äter Doggy. Och han har aldrig varit snyggare än vad han är nu.. Men så länge en hund mår bra av ett "skräp" foder så är de väl att bra foder för den?....
 
Sv: Rottweiler.

Jag har visserligen bytt från doggy nu, han har ändrat sig lite efter kastreringen/äldre dagar. Men visst. är äter hunden bra, är fin i hull och päls så funkar fodret.

En del hundar får mjäll och trist päls om fodret inte är fett nog. Hade en sån en gång i tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Rottweiler.

Den här nioåring äter ett foder som anses vara skräp, och han är snyggare än han varit på en del svindyra foder.
QUOTE]


På tala om det... Min kompis har en rottweiler hane, och han äter Doggy. Och han har aldrig varit snyggare än vad han är nu.. Men så länge en hund mår bra av ett "skräp" foder så är de väl att bra foder för den?....

Det ar som att saga att om nagon som bara ater McDonalds ser okay ut sa ar det bra mat for dom.
Har ar en bra site att lara sig mer om innehall i hundmat...
http://www.dogfoodproject.com/index.php?page=betterproducts
 

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: lilstar
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 096
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 052
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp