rottwelier, färg?

R

rassub

hej, är det tillåtet för en rottis att ha vita strån på bringan samt i svansen? Vår tik är nu 11 veckor o vi hoppas givetvis att hon ska bli rastypisk...
 
Sv: rottwelier, färg?

Så här står det i rasstandarden för rottweiler under rubriken diskvalificerande fel
*Färg som avviker från den för rottweiler standardenliga
svart med rödbruna tan-tecken; vita fläckar.
 
Sv: rottwelier, färg?

Vad irriterande det är när rasstandarden skiljer sig åt beroende på var man läser den.. Jag klippte in från skk:s rasbeskrivning och där står ju inte samma alls :confused:

Till ts: Enklast är nog att du kontaktar rasklubben och frågar dem, då det är lite olika uppgifter angående detta beroende på var man läser rasstandarden.
 
Sv: rottwelier, färg?

Så då kan man anta att om det bara rör sig om några enstaka strån så räknas det inte som en fläck och då är det alltså ok om än kanske inte önskvärt?
 
Sv: rottwelier, färg?

det är inte önskavärt med vitt, inte ens några strån.

det ska vara svart men bruna tecken.
 
Sv: rottwelier, färg?

En släkting till mig hade en snygg rottweiler som hade en mycket liten vit fläck på bringan.De plockade bort de vita stråna innan de ställde ut honom.
 
Sv: rottwelier, färg?

Ok, men är några strån ett diskvalificerade fel elle rblir det bara ett lätt nerslag på det om hunden exempelvis ställs ut? Frågan är ju om några strån bedöms som en fläck eller inte..
 
Sv: rottwelier, färg?

Inga vita strån är tillåtna, men å andra sidan beror det på hur mycket det syns. På bringan kan det vara rätt tydligt medan min tiks små strån på en bakhasen har gått domarens öga förbi.

Men rastypisk blir aldrig hunden om den har vita strån eller tecken.
 
Sv: rottwelier, färg?

*kl* svarar alla:
har läst rasstandarden men det rör sig som sagt om strån inte fläckar, hur mycket ändrar sig teckningen då från 11 veckor o framåt?
Är vita hår ärftligt, kan jag kolla bak i hennes stam för att hitta svar?
 
Sv: rottwelier, färg?

Jag har ingen aning om jag ska vara ärlig för min är alldeles för ful säger dom på utställning :rofl:

IMG_3176.jpg
 
Sv: rottwelier, färg?

PIRU skrev:
Jag har ingen aning om jag ska vara ärlig för min är alldeles för ful säger dom på utställning :rofl:

IMG_3176.jpg
Den hunden är fan inte ful, hur fin som helst :love: ...men kanske inte precis som dom vill att rottis ska se ut tyvärr :crazy:
 
Sv: rottwelier, färg?

Det kan vara så att hunden har mycke under ull. Den är vit.
Vissa kennlar avlar fram det. Min tik hade deta
 
Sv: rottwelier, färg?

*kl*
dinah060605002.jpg


tycker det är lite vita strån i det bruna..

dinah060605003.jpg
 
Sv: rottwelier, färg?

Fnitter, du får ju använda lupp om du ska hitta på de vita stråna:rofl:

Enfärgade cockrar får max ha lite vitt på bröstet, men det är inte ovanligt att de föds med både bläs och vita tår. Det brukar växa bort. De få strån som din hund har är det bara riktigt nitiska domare som slår ner på, om ens någon. Det står bara i rasstandarden att rottisar inte får ha "vita fläckar", och inte ens med bästa vilja i världen kan jag få det du visar på korten till fläckar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Vovve
·
Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 486
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Har veterinärstid nästa vecka i annat ärende så tänkte givetvis kolla detta samtidigt men vill höra om ni har några erfarenheter...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: Madeleinem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp