fejko

Trådstartare
Är Round up olämpligt för hästar? Det står på deras hemsida att det är ofarligt för människor och djur. Jag funderar på att ha det på ridbanan men denna ligger i anslutning till beteshagen. Är det olämpligt? Jag stänga av den här delen av hagen, hur länge i så fall? Om man rider på banan får hästarna det i hovarna, kan det vara skadligt?
 
Sv: Round up

Jag skulle inte låta mina hästar äta växter som behandlats med Round-up. Det är ju kemikalier och det kan inte vara nyttigt att få i sig.
 
Sv: Round up

Är Round up olämpligt för hästar?

Förutom risker med kemikalieanvändning generellt så finns det en del ganska djupa tankar kring vad som är etiskt försvarbart när det gäller RoundUp eller andra av Monsantos produkter. För den som inte sett filmen "Monsantos värld" kan jag rekommendera den som en motvikt till företagets egen reklam. Missade du filmen på TV så finns den på YouTube, tyvärr ej textat på svenska.

Sedan kan man fundera på hur behandling med RoundUp ska vägas miljömässigt mot att köra traktor de 3-4 gånger som behövs för att betesputsa under säsongen. Jag har valt det senare alternativet eftersom det känns rätt för mig. Ska erkännas att jag har kvar någon deciliter RoundUp i ett förråd sedan jag var oförståndig villaägare med grusad garageplan, planen är att den ska till sopstationens riskavfall...
 
Sv: Round up

*KL*

Round up används som bekämpning på just fodervallar, av orsaken att den tas upp fullständigt av grödan och blir sen ofarlig efter ca 3 veckor. Vi hade i dagarna en bonde som hjälpe oss med vinterhagarna, han menade att det är ur miljösynpunkt mer försvarbart än att åka runt med traktor flera gånger under samma säsong eftersom det ger mer påverkan i jorden än vad Round upp ger.
Ser man sen till att medlet får tillräckligt med bindemedel, så stannar det på den plats det också är tänkt.
 
Sv: Round up

Round up används som bekämpning på just fodervallar, av orsaken att den tas upp fullständigt av grödan och blir sen ofarlig efter ca 3 veckor.

Flera studier (bland annat av SJV, SGU och SLU) visar att det inte är entydigt korrekt det du påstår. Bland annat läckage till grundvatten och vattendrag finns påvisat. Monsanto har även i Sverige fått anmärkningar för sin vilseledande reklam (http://www.marknadsetiskaradet.org/monsanto).
 
Sv: Round up

Det finns även studier gjorda på vad dieselrester förorsakar kretsloppet, det blir ganska stora mängder om man åker flera gånger samma säsong. De är inte mindre farliga, dessutom är halveringstiden här avsevärt längre. Så jag vet inte om jag tycker ditt alternativ är bättre.;)

För många handlar det om att välja mellan pest eller kolera, vilket skulle du välja?;)
 
Sv: Round up

För många handlar det om att välja mellan pest eller kolera, vilket skulle du välja?;)

I dessa tider är det väl influensa som gäller! Skämt åsido, de gånger det är möjligt så ersätter vi betesputsningen med växelbete av får. 150-200 av grannens får betar då några dagar till en vecka i våra hagar - minskar parasit-trycket både för hans får och våra hästar.
 
Sv: Round up

puttar upp denna tråden men en ny fråga: om jag sprayar roundup på tistlar och annat ogräs i hagen, när är det tryggt för hästarna att gå där igen?
 
Sv: Round up

Bra är att använda en nypa förnuft. ;)

Om man sprayar selektivt på vissa ogräsplantor så ser jag ingen anledning att ens fundera på om hästarna kan gå i den hagen eller inte. Om dom inte älskar tistlar framför allt annat förstås. Men då hade man ju inte behövt behandla dessa!

Observera att man ska eftersträva att applicera medlet enbart på vegetiva och gröna delar på växten, dvs på blad. Absolut inte spruta över större ytor med liten eller ingen beväxning. Avstrykare är ett bra verktyg för större bestånd. För att döda en mindre växt typ en tistel räcker det med en droppe på ett blad. För större ogräs på två blad. Det rör sig alltså om mycket små mängder medel man behöver ta till.
Medlet tas upp av växten och förs ner till roten där det på några dagar dödar växten.

*TS*
I ditt fall skulle jag hellre harva ridbanan några gånger under säsongen, det är vad vi gör. Tar man sedan och krattar bort de lösa växterna så hålls ridbanan snygg och trevlig. En och annan maskros e dyl är inget vi hänger upp oss på. :laugh:

LIA
 
Sv: Round up

dom äter blommorna, så jag har stängslat av den biten jag ska spruta för säkerhets skuld. blir spännande att se om det funkar. :D
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp