I

_isdroppe_

Jag är en riktig amatör och rätt dålig på teknik när det kommer till routrar osv.

Så här är det, jag ska snart flytta till en lägenhet där bredband är indraget och internetkabel är indraget i rummet. Min fråga är nu om jag behöver en router eller om det räcker med att jag har kabeln direkt i modemet?
 
Sv: Router

Du behöver ingen router så länge du inte planerar att koppla in flera datorer.
 
Sv: Router

En router kan dock erbjuda några fler funktioner. T ex adressöversättning - NAT. Många routrar ger möjlighet till trådlöst nätverk och det kan ju också vara bra beroende på hur man ser det. Även i vissa modem så kan man aktivera mer saker än vad som är "standard".

Har lägenheten t ex någon form av stadsnät indraget så behövs i regel inte ens modem. Det är bara att stoppa in nätverkssladden i datauttaget.
 
Sv: Router

En router kan dock erbjuda några fler funktioner. T ex adressöversättning - NAT. Många routrar ger möjlighet till trådlöst nätverk och det kan ju också vara bra beroende på hur man ser det. Även i vissa modem så kan man aktivera mer saker än vad som är "standard".

Har lägenheten t ex någon form av stadsnät indraget så behövs i regel inte ens modem. Det är bara att stoppa in nätverkssladden i datauttaget.
Och NAT (NAPT i de flesta egentligen) är fullständigt onödigt om man inte vill ha flera datorer. Att ingen vanlig hemma-"router" klarar av någon vidare överföringshastighet när de kör NAT är ännu en anledning att undvika dem. Vill man ha trådlöst nätverk är det bättre köpa en ordentlig accesspunkt; den biten är ändå bara extra påbyggnad och ingår inte i den egentliga routerfunktionaliteten.
 
Sv: Router