I

_isdroppe_

Jag är en riktig amatör och rätt dålig på teknik när det kommer till routrar osv.

Så här är det, jag ska snart flytta till en lägenhet där bredband är indraget och internetkabel är indraget i rummet. Min fråga är nu om jag behöver en router eller om det räcker med att jag har kabeln direkt i modemet?
 
Sv: Router

Du behöver ingen router så länge du inte planerar att koppla in flera datorer.
 
Sv: Router

En router kan dock erbjuda några fler funktioner. T ex adressöversättning - NAT. Många routrar ger möjlighet till trådlöst nätverk och det kan ju också vara bra beroende på hur man ser det. Även i vissa modem så kan man aktivera mer saker än vad som är "standard".

Har lägenheten t ex någon form av stadsnät indraget så behövs i regel inte ens modem. Det är bara att stoppa in nätverkssladden i datauttaget.
 
Sv: Router

En router kan dock erbjuda några fler funktioner. T ex adressöversättning - NAT. Många routrar ger möjlighet till trådlöst nätverk och det kan ju också vara bra beroende på hur man ser det. Även i vissa modem så kan man aktivera mer saker än vad som är "standard".

Har lägenheten t ex någon form av stadsnät indraget så behövs i regel inte ens modem. Det är bara att stoppa in nätverkssladden i datauttaget.
Och NAT (NAPT i de flesta egentligen) är fullständigt onödigt om man inte vill ha flera datorer. Att ingen vanlig hemma-"router" klarar av någon vidare överföringshastighet när de kör NAT är ännu en anledning att undvika dem. Vill man ha trådlöst nätverk är det bättre köpa en ordentlig accesspunkt; den biten är ändå bara extra påbyggnad och ingår inte i den egentliga routerfunktionaliteten.
 
Sv: Router

Iofs korrekt. Beror på hur man vill ha det. Är överföringshastighet viktigt så ..... Å andra sidan ska man då ha en FW i PCn.... och det tar ju också prestanda.... NAT i en hemma-router är inte världens bästa, men ger ändå ett visst skydd i och med att du inte har direkt access till din PC utifrån nätet. Sen hur man bedömer sina risker med direkt anslutning kontra mindre bra funktioner i billiga routrar är en annan historia.

Håller också med om att en AP är bättre rent tekniskt, men för en normal användare så duger i regel en kombinerad router med inbyggt WLAN.

Har man IP-telefoni så finns det routrar med inbyggda funktioner för det också.

Men som sagt. För att "bara" ansluta en enda PC och komma åt internet så behövs inget annat än ett modem eller att man anluter nätverkssladden i datauttaget.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller teknik, men jag har lyckats lösa det mesta med datorer, tv och mobiler i hemmet...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: nyttnick
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: Bison
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
733
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 461
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp