Roven xx avkommor

sorbifolia

Trådstartare
Fanns bara väldigt gamla trådar så jag gör en ny. Jag letar efter en bra fbl-hingst till mitt hoppstammade multitalang-sto, och har börjat fungera på om jag skulle försöka göra en Roven-avkomma till nästa år. Men vill researcha grundigt innan jag bestämmer mig, så tänkte fråga Buke-orakelet vad ni har för erfarenhet med hans avkommor?

På Blup ser ju siffrarna rätt trista ut, men jag antar att det beror på att han är fbl. Finns inga detaljerade avelsindex tyvärr... Så vad kan han tänkas lämna gällande storlek, exteriör, temperament, hoppegenskaper, ridbarhet, hovkvalitè, etc.? Någon här inne som haft eller ridit en avkomma?

Mitt syfte är att få fram en bra fälttävlanshäst, så jag är särskilt interesserad av hur de beter sig i terrängen om någon har erfarenhet av detta.
 
Kolla med VDL .Tror de äger/ägde honom. Eller ansvarig veterinär på Flyinge. Har själv bara sett en Roven xx när jag jobbade på Flyinge. Vacker men vet inte hur hon var att rida
 
Min väninna som är ft-ryttare tog fram en Roven** avkomma.
Äldre swb-stam på mödernet.
Den visade dock inget större intresse för uppgiften till framtida ft-häst.
Ridbarheten sådär
Blev hobby/dressyr häst.
Sen har jag en annan bekant med ett ungsto med Roven i andra led och hon fick dubbeldiplom som treåring.
 
Min väninna som är ft-ryttare tog fram en Roven** avkomma.
Äldre swb-stam på mödernet.
Den visade dock inget större intresse för uppgiften till framtida ft-häst.
Ridbarheten sådär
Blev hobby/dressyr häst.
Sen har jag en annan bekant med ett ungsto med Roven i andra led och hon fick dubbeldiplom som treåring.

Hm, vet du om din vänninna's sto (mamma till avkomman) var en bra ft-häst?

Jag har med noterat att det finns en del fina hästar med honom i andra led. Tänker mig att om min avkomma skulle bli ett sto vore det mkt interessant att avla vidare på med den höga xx-andelen...
 
Vet att du inte frågar efter hingst men undrar ändå om du kollat in Canterbury... han lämnar otroligt trevliga avkommor och det finns en del guldkort bland fältisarna.... :)
 
Vet att du inte frågar efter hingst men undrar ändå om du kollat in Canterbury... han lämnar otroligt trevliga avkommor och det finns en del guldkort bland fältisarna.... :)
Men då är det mer xx på mödernet ;)
 
Vet att du inte frågar efter hingst men undrar ändå om du kollat in Canterbury... han lämnar otroligt trevliga avkommor och det finns en del guldkort bland fältisarna.... :)

Ja, har koll på honom, just nu letar jag en hingst med 75-100% fbl så han är inte aktuell.
 
Dessutom kan tydligen JM ge lite "långsamma" avkommor, och detta sto behöver mera framåtbjudning och kvickhet.
 
Jag vet, tänker honom till mitt andra sto. Men han är relativt dyr, så vet inte om jag har råd med honom till bägge i år.

Farinjo des MEC? Mamma är halvsyster till Jaguar Mail. Dock kanske för lite xx för din smak.
Jag gillar honom och vi funderade på honom i somras när vårt sto inte tog sig med förstahandsvalet, med fälttävlan som mål för fölet. :)
 
Titta på angloaraben Upsilon.
Ansiei xx är en hingst som har börjats använda nu.
Jackaroo (90% fullblod tror jag) är en hingst som är icke godkänd och har aldrig tävlat men stammen är uppseendeväckande med master imp xx som pappa och mamman är mamma till 5 avkommor varav två går 4*, en 1* och en 2*.

Det finns två fullblod i England som gått igenom hingstprov i AES med bra resultat men väldigt unga.
 
Hm, vet du om din vänninna's sto (mamma till avkomman) var en bra ft-häst?

Jag har med noterat att det finns en del fina hästar med honom i andra led. Tänker mig att om min avkomma skulle bli ett sto vore det mkt interessant att avla vidare på med den höga xx-andelen...

Njaee..det var hon nog inte även om väninnan betäckt med ambition mot ft.
Dessutom lång och tung häst så kanske inte riktigt vad jag tänker ft..
Så det spelar ju säkert roll i hur avkomman sedan tyckte..:)
 
Kanske inte riktigt vad du frågade efter, men den första jag kom att tänka på när någon säger "fullblod" och "FT" var angloaraben Business x. Han har mig veterligen gått på hög nivå i FT själv och väl använts en del i den aveln också? :) Han verkar leva fortfarande, 23 år gammal, men är dock inte 100 på om han fortfarande verkar i avel. :)
 
Kolla annars in de franska fullbloden. I Frankrike får man korsa in SF (Selle Francais) i de fullblod som går hinderlöp. De kallas för AQPS hästar. Har två sådana hemma och de hade varit superämne för fälttävlan om de inte använts inom galopp som vi har dem till :). Finns säkert godkända AQPS hingstar i Frankrike att använda :)
 

Liknande trådar

S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
2 918
Senast: furioso
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 475
Senast: Guld
·
E
Avel Har sökt på honom men mina frågor besvaras inte så här kommer en ny tråd om det hoppstammade dressyrtillskottet. Jag börjar nu leta...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: mxz101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp