Rovfåglar

onion

Trådstartare
Har någon här varit med om att en hund blivit attackerad (och i värsta fall upplyft) av en rovfågel?

Jag har delad vårdnad om en hund av jack-russelstorlek tillsammans med min mamma. I somras var hon ute och gick med hunden lös i skogen, en stor rovfågel kommer och gör utfall mot hunden men mamma lyckas skrämma bort den innan något händer. Mamma blir såklart livrädd och törs inte släppa hunden där igen.

Hunden väger ca 8 kg och ser som sagt ut ungefär som en jack russel i kroppen, orkar en rovfågel flyga iväg med honom i klorna?
 
Det gör den nog. En släkting till mig förlorade sin finnspetsvalp till rovfågel för många år sedan.
 
Senast ändrad:
Tror inte att en örn kan flyga iväg med ett byte på 8 kg som är mer än själva örnens vikt. Däremot kan den ju skada eller döda hunden vid angreppet, och äta på plats.
 

Det är länge sedan nu och jag kommer inte alls ihåg hur gammal valpen var, men som jag minns var hon helt enkelt ute på gården och en fågel tog henne. Vi har ju kungsörn däruppe, antar att det var en sådan. Läskigt som sjutton men knappast vanligt tack och lov.
 
Vi har inte varit med om det, men eftersom vi har havsörn där vi bor under sommaren så har valpar alltid fått gå i lina där. Bara när vi är många får de gå utan lina, för då är vi trygga med att en örn inte är kaxig nog att dyka in bland ett gäng människor och vuxna större hundar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är länge sedan nu och jag kommer inte alls ihåg hur gammal valpen var, men som jag minns var hon helt enkelt ute på gården och en fågel tog henne. Vi har ju kungsörn däruppe, antar att det var en sådan. Läskigt som sjutton men knappast vanligt tack och lov.
En mindre valp kan örnen säkert ta med.
 
Har någon här varit med om att en hund blivit attackerad (och i värsta fall upplyft) av en rovfågel?

Jag har delad vårdnad om en hund av jack-russelstorlek tillsammans med min mamma. I somras var hon ute och gick med hunden lös i skogen, en stor rovfågel kommer och gör utfall mot hunden men mamma lyckas skrämma bort den innan något händer. Mamma blir såklart livrädd och törs inte släppa hunden där igen.

Hunden väger ca 8 kg och ser som sagt ut ungefär som en jack russel i kroppen, orkar en rovfågel flyga iväg med honom i klorna?

Jag tror absolut att örnen kan döda en hund på 8 kg. Om den kan flyga iväg med den låter jag bara osagt men det låter lite mycket. Men örnar dödar ju även byten som är för stora att flyga med.

T.ex. hittade jag efter Googling en artikel om en jakthund på 30 kg som blivit attackerad av en örn. Hunden klarade sig efter att örnen som fått tag i pejlinghalsbandet lyckats dra av det och då blev hund fri.
 
Man estimate har att en orn som vager runt 10 kg kan ta med ett byte som vager max 4-5 kg. Om de har mojligheter (en lang strand utan vaxtlighet tillexempel) att flyga och "swoop" ner och fortsatta flyckten kan de ta lite storre byte ... sa lange bytet inte kampar emot. Det handlar om aerodynamics och med fart och momentum kan de lyfta och flyga med lite storre byten.
Unga faglar har dock inte helt klart for sig sin egen begransning annu och kan mycket val "swoopa" ner och ta sig en narmare titt pa ett for stort byte och enligt "Fish and Wildlife" i USA har det startat manga historier om hur ornar har gett sig pa bade vuxna stora hundar och allt fran babies till smabarn ... det finns dock ingenting dokumenterat pa den har kontinenten att det verkligen intraffat ... trots alla historier som gar runt.

Att en Kungsorn som ar betydligt mindre, om jag inte missminner mig, skulle kunna ta med en hund pa 8 kilo ar inte alls sannorlikt. De kan doda ett nagot storre byte aven om de inte kan flyga ivag med det, men de, som de flesta andra "predators" ar forsiktiga da ett stort byte kan skada dem och om de inte ar mycket hungriga ar det vanligen inte vart risken.

/hastflicka staller manga fragor om allt mojligt :cautious: och som hade massor av "bald eagles" dar jag red nar jag bodde i Florida och aven har ar det inte ovanligt att se dem, om an inte fullt lika vanligt./
 
Har någon här varit med om att en hund blivit attackerad (och i värsta fall upplyft) av en rovfågel?

Jag har delad vårdnad om en hund av jack-russelstorlek tillsammans med min mamma. I somras var hon ute och gick med hunden lös i skogen, en stor rovfågel kommer och gör utfall mot hunden men mamma lyckas skrämma bort den innan något händer. Mamma blir såklart livrädd och törs inte släppa hunden där igen.

Hunden väger ca 8 kg och ser som sagt ut ungefär som en jack russel i kroppen, orkar en rovfågel flyga iväg med honom i klorna?

Det är inte helt ovanligt att hundar blir attackerade av örnar, men de orkar nog inte flyga långt med dem om de är så tunga som 8kg.
 
Örn skylls ofta för att ta renkalvar, om det ligger någon sanning i det vet jag inte men isf borde en mindre hund vara enkel. Slaget i sig kan ju vara dödande eller iaf förlamande.
 
Örn skylls ofta för att ta renkalvar, om det ligger någon sanning i det vet jag inte men isf borde en mindre hund vara enkel. Slaget i sig kan ju vara dödande eller iaf förlamande.
Enligt den guidade "träffa ren"-turen jag var på för ett par veckor sedan är det inte ovanligt att örnar dödar renkalvar. Vet inte om de kan lyfta dem dock.
 
Enligt den guidade "träffa ren"-turen jag var på för ett par veckor sedan är det inte ovanligt att örnar dödar renkalvar. Vet inte om de kan lyfta dem dock.
Frågan är ju om alla kalvar verkligen har dödats eller om örnarna inte äter av redan döda djur. Varenda kalv som föds når självklart inte vuxen ålder så jag undrar hur mycket sanning det finns i det.
 
Frågan är ju om alla kalvar verkligen har dödats eller om örnarna inte äter av redan döda djur. Varenda kalv som föds når självklart inte vuxen ålder så jag undrar hur mycket sanning det finns i det.
Om jag förstod rätt så dödar olika rovdjur på olika sätt så om inte djuret är alltför illa åtgånget när det hittas så ser en erfaren person lätt skillnad på vad som dödat renen. Men jag vet inte mer än vad som sades där, borde inte vara så svårt att hitta bra källor om man vill leta lite.
 
Om jag förstod rätt så dödar olika rovdjur på olika sätt så om inte djuret är alltför illa åtgånget när det hittas så ser en erfaren person lätt skillnad på vad som dödat renen. Men jag vet inte mer än vad som sades där, borde inte vara så svårt att hitta bra källor om man vill leta lite.
Nja, ett dött djur blöder inte. Jag har inte så stor tilltro till kunskapen eller viljan hos djurägare att kunna avgöra om en renkalv dött eller dödats. Har det dött betalar inte staten ut några pengar. Du hör ju inte om det problemet när det gäller t ex lamm som är ännu mindre?
 
Nja, ett dött djur blöder inte. Jag har inte så stor tilltro till kunskapen eller viljan hos djurägare att kunna avgöra om en renkalv dött eller dödats. Har det dött betalar inte staten ut några pengar. Du hör ju inte om det problemet när det gäller t ex lamm som är ännu mindre?
Jo det är problem att lamm blir attackerade, grannbonden fick skyddsjakt på två korpar som hackade ut ögonen på lammen och sen började hacka på lammen ute på betet. Det finns även rapporter om att örn har tagit lamm.
Örnen hotar fjällgåsprojektet, https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/vm7bEj@ablokal Att det är mest renar som är drabbade beror antagligen på att Kungsörnen till största del lever i norra Sverige och renen är det enklaste att få tag på.
När det gäller att avgöra vilket djur som har dödat exempelvis renar så är det inte djurägaren själv som gör den bedömningen, utan en utsedd från länsstyrelsen. Det är en väldig skillnad på blodets koncentration om det är ett självdött djur eller ett dödat djur. Självklart rinner det ut blod även från ett djur som har dött utan yttre påverkan om man sedan skär i det, blodet försvinner liksom inte i kroppen.
 
Jo det är problem att lamm blir attackerade, grannbonden fick skyddsjakt på två korpar som hackade ut ögonen på lammen och sen började hacka på lammen ute på betet. Det finns även rapporter om att örn har tagit lamm.
Örnen hotar fjällgåsprojektet, https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/vm7bEj@ablokal Att det är mest renar som är drabbade beror antagligen på att Kungsörnen till största del lever i norra Sverige och renen är det enklaste att få tag på.
När det gäller att avgöra vilket djur som har dödat exempelvis renar så är det inte djurägaren själv som gör den bedömningen, utan en utsedd från länsstyrelsen. Det är en väldig skillnad på blodets koncentration om det är ett självdött djur eller ett dödat djur. Självklart rinner det ut blod även från ett djur som har dött utan yttre påverkan om man sedan skär i det, blodet försvinner liksom inte i kroppen.
Jag skrev att jag inte har någon större tilltro att djurägaren kan avgöra om djuret var redan dött eller har dödats, djurägaren. Jag har inte skrivit något om korpar öht. Jag vet att blod inte försvinner för att någon dött, var skulle det försvinna? Däremot så blöder inte någon som dött, det är i mina ögon skillnad på en levande, blödande kropp och en kropp som legat död och sedan skadas på något vis.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 262
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 311
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 180
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Frågar för en av min mammas bekantas räkning. Personen i fråga är pensionerad och då hennes förra hund (jack russel terrier) gått ur...
Svar
15
· Visningar
2 130
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp