Bukefalos 28 år!

Royal Canin vs Mjau

Sandra78

Trådstartare
Jag har en egensinnig katt som hellre svälter ihjäl än äter blötfoder, och bland torrfoder finns det två märken som duger åt herrn. Royal Canin (indoor och sterilized är de som han äter av mer än två dagar i rad), samt Mjaus torrfoder med köttsmak.
Prisskillnaden är ju enorm på de två fodren, men är kvalitetsskillnaden så stor? Jag har ju förstått att RC egentligen inte är nåt "superfoder" precis?

Om det är relevant så är det en 9-årig kastrerad hane, korthårig huskatt, innekatt med större tendens till övervikt än undervikt men aldrig fet.
 
Senast ändrad:
Sv: Royal Canin vs Mjau

Olivers :)

Eller det nya som finns på foderbilen.se Det har jag inte provat men det låter bra, mkt kött i :)
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Är det Carnia Lynx du tänker på? Dög bara att grävas ner, enligt herr Katt :crazy: Tyvärr, annars lät ju kötthalten väldigt bra.

Oliver's är nog ett av få foder vi inte provat, då jag inte hittat smakprover på det och känner mig tveksam till att beställa foder för 300 kr om han sin vana trogen gräver ner det.

Tur han är söt i alla fall, kattskrället :love:
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Provpåsar på Olivers får du från www.olivers-petfood.se
Ibland får man helt enkelt vara envis och långsamt vänja in katterna på ett hälsosammare foder. :)

Carnia Lynx skulle jag inte ge, det har en väldigt hög magnesiumhalt.

Har du testat Eukanuba?
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Aha, då ska jag titta noggrannare på sidan :bow:

Eukanuba testat och ratat.

Tyvärr är katten tjurigare än vad jag är, efter två dygn när han inte ens går närmare matskålen än 1 meter - sniffar i luften - krafsar över - backar därifrån och sen kommer och gråter att han är huuuungrig då viker jag mig.
Och det gäller alltså om man blandar in två-tre kulor ny mat.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Oj, ja då låter det som om han är en svår rackare. Katter ska ju absolut inte gå hungriga eller svälta då det kan vara väldigt skadligt.

Av de två du nämnde i trådstarten hade jag valt MJAU. Näringsmässigt tycker jag de båda är "samma skit", så då väljer jag hellre ett svensktillverkat foder.

Hoppas verkligen han gillar Olivers då. :D Har du testat att hälla på något riiiiktigt smaskigt på maten, tonfiskspad tillexempel?
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Knapplån och trådkapning.

Vad har RC Kitten 36 för köttinnehåll? Mina får det just nu då senaste ungen fick det hos uppfödaren och jag ville göra det enkelt för mig. (Båda tjejerna under året)

Men jag sitter och jämför fodersorter och blir inte klok då jag inte får någon %-siffra på RC's köttinnehåll.

Förut gav jag Orijens men då min systers MCO's tappat vikt utav bara F utav det så vågar jag inte ge det då det inte finns något kattunge-alternativ.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Knapplån och trådkapning.

Vad har RC Kitten 36 för köttinnehåll? Mina får det just nu då senaste ungen fick det hos uppfödaren och jag ville göra det enkelt för mig. (Båda tjejerna under året)

Men jag sitter och jämför fodersorter och blir inte klok då jag inte får någon %-siffra på RC's köttinnehåll.

Förut gav jag Orijens men då min systers MCO's tappat vikt utav bara F utav det så vågar jag inte ge det då det inte finns något kattunge-alternativ.

Royal Canin vägrar gå ut med köttprocenten i deras foder, då det enligt dem "inte har någon betydelse". Bara det är ju ganska talande för att de har en låg procent. (Har man högt är ju det i sig ett marknadsföringsknep, har man väldigt lågt förstår jag att man hellre håller tyst än att avslöja det.)

Har du tittat på exempelvis eukanuba eller Oliver's?

Jag har använt mig av båda sorterna och varit väldigt nöjd. Valet föll dock till sist på oliver's pga den höga andelen fisk i Eukanuba. Dock innehåller Oliver's en del "mumbo jumbo", örter och sånt, som jag tycker de borde utesluta. Det är nog lite en smaksak vad man väljer för foder.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Royal Canin vägrar gå ut med köttprocenten i deras foder, då det enligt dem "inte har någon betydelse". Bara det är ju ganska talande för att de har en låg procent.

Den där informationen får mig att omgående ta beslutet att rata RC helt vid nästa foderköp! Har kollat på både eukanuba och olivers och står i valet och kvalet vilken man provar först. Eukanuba är ju lite billigare i kg-pris och verkar vara lätt att få tag på. Iofs finns ju båda märkena hos foderbilen så tillgång är ju inte ett stort problem.

Jag har alltid känt av RC's reklam att det inte är ett foder jag vill använda, men när jag fick hem Maya så gjorde jag det som sagt lätt för mig då jag ansåg att det var lättare att byta foder på plåtmage-rexen tillfälligt tills Maya vuxit på dig lite och vant sig vid miljön hemma. Jag läste deras broschyr jag fick med i kattunge-påsen och blev bara irriterad om all text om att deras foder är så bra men inte VARFÖR det är så bra.

Jag var jättenöjd med Orijen förut, men då jag pratat med flera MCO uppfödare som nämnt att deras katter fallit ur av det så känner jag inte att jag vill chansa, hon ska ju växa rätt mycket under det närmaste året min dam och jag vill gärna se att hon inte sinkas av dåligt foder när det som bäst behövs.

Nu gjorde jag kanske en dundertabbe med RC ändå, men det kommer de förhoppnigsvis inte dö av ;)
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Royal Canin, definitivt. Det är så mycket rykten om torrfoder och spannmål och köttprocent hit och dit här.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Okej, låter ju bra att Mjau inte är sämre i alla fall. Men jag ska prova Olivers också!
Tonfisk äter han, men tonfiskspad på maten går in under kategorin "usch". Det duger inte ens på maten han i vanliga fall äter :crazy: Jag sa "kräsen" va ;)
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Okej, här kommer det olika bud, det är ju bra förstås :) Vad är det som gör att du tycker att RC är bättre? Jag själv ser ju ATT det skiljer i innehållsförteckningarna, men jag kan inte avgöra vad som är bättre och sämre.
Har pinsamt dålig koll på vad som är rätt för en katt egentligen.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Men vad som är rätt för en är inte det för nästa.

Jag har två som är fina oavsett vad de får att äta och en som är fet på allt utom Mjau burkmat.

(Den feta på bild. Hon är mest aktiv men ändå fet).
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Visst är det ju så, Svante är ungefär likadan i hullet oavsett vilken av sorterna han för tillfället äter, men jag tycker att tänderna verkar må något bättre av Mjau.
Det viktigaste för mig är ju att han inte får något som är alldeles opp i hejsan vad gäller innehåll, och naturligtvis att det duger åt herrn.
Men med tanke på prislapparna känner jag att jag är en "bättre" matte när jag går hem med en påse RC, jag betalar ju dyrt för att min katt ska få det bästa... Men jag börjar ju misstänka att jag är lite lurad i fråga om det.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Att katten rent biologiskt är anpassad för en animalisk kost är inte något rykte över huvud taget. :)

Nog för att det finns olika "läror", men det finns inget fel i att vilja ge sin katt artanpassad föda.

Trådskaparen:

Jag tycker det blir ganska simpelt när man ställer upp foder bredvid varandra för att titta. Mjau har ju en väldigt "ren" ingredienslista, där kött är den första ingrediensen.

Innehåll:
Kött och köttbiprodukter, spannmål, vegetabiliska biprodukter, fett, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.

Jämförs med RC indoor 27

Innehåll:
Majs, torkad fågel, ris, vegetabiliskt proteinisolat*, vete, animaliskt fett, vegetabilisk fiber, hydrolyserat animaliskt protein, mineral, sockerbetsfiber, sojaolja, frukto-oligosackarider, jäst, natriumfosfat, fiskolja, L-lysin, DL-methionin, taurin, extrakt från grönt te och druva, L-karnitin

Innehållsförteckningarna i sig säger väldigt mycket, jag själv blir alltid tveksam när jag ser vegetabiliskt protein tillsatt i ett foder, det tillsätts för att få upp proteinhalten. Katten behöver dock animaliskt protein, inte något annat.

Näringsvärde Mjau:
Protein 32% (taurin 0,15%)
fett 14%
kolhydrater (NFE) 38%
växttråd 1%
mineraler (aska) 6% (kalcium 1,0%, fosfor 0,9%, magnesium 0,09%),
vatten 9%

Näringsvärde RC indoor 27:
Protein 27%
Fett 13%
Kolhydrat 41,9%
Aska 6,9% (Kalcium 1,0% Fosfor 0,85% Magnesium 0,09%)
Stärkelse 34,6%
Råfiber 4,2%
Vattenhalt 7,0%

Jag personligen skulle inte välja något av de här två alternativen, men jag förstår att du sitter i en knivig sits när katten helt enkelt inte äter annat. Mår katten bra på båda sorternas foder, och de båda är "lika dåliga" tycker jag att det är hugget som stucket.
Jag tycker Mjau är det bättre alternativet av de här två, dessutom slipper du betala för RCs fina påsar. ;) Dock är jag alltid intresserad av att höra argument i en foderdiskussion, det ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Jag jobbar mycket med katter och foderrelaterade problem. Jag ser en klar övervikt av poblem hos katter som står på "Konsumdiet" jämfört med de som äter ett foder i finare påse (som du uttycker dig).

Det finns många andra finesser med ett foder att ta med i beräkningen. Omega 3/6, s/o index, kvaliteten på råvarorna osv. Jag är bara bekant med veterinärserierna, ska väl tilläggas, kanske är RC för zoo-fackhandeln lite mer åt "konsumhållet"?

Jag ser en enorm effekt på kattmagar, kattpälsar och katthull när de sätts på ett bra torrfoder, dit jag definitivt räknar RC (vet).
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Jag räknar RC till "konsumfoder" också, kvalitén på ett foder handlar sällan om vart det köps utan snarare vad det innehåller. Dock håller jag rent generellt med dig, foder som köps på matvaruaffären är oftast inte något annat än skit, med enormt höga salthalter och magnesium åt helvete. Jag anser dock inte riktigt att Mjau hör till den skaran av "skit". Inget jag skulle kalla för ett bra foder (Vilket jag alltså inte heller anser RC vara), men katter är individer och det är ju bättre att katten alls äter.

Jag har sett och hört om (från bekanta) verkligen enorma mängder med allergiproblem när katter utfodrats med foder från RC.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Om kisse inte gillar burkmat så gillar han nog inte BARF heller. Många katter gillar dock tillagat kött. Om kisse gillar grillad kyckling, stekt biff, etc så kan man nog lura honom att äta BARF. Man serverar små halstrade köttbitar i en torr panna, och sen råare och råare. Till slut bara bryner man biten på ytan och den är helt blodig inuti. Sen är inte steget långt till att servera helt rått kött.

Det jag försöker säga, är att man kan lära katten att äta annat. Men det tar tid.
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Han äter köttfärssås om han får stjäla det från bordet, samt julskinka och vissa sorters påläggsskinka. Det är det kött han äter.
Rått kött finns inte på världskartan att han ens skulle lukta på, trots att han tidigare bott med katter som med glädje åt både rått och tillagat kött.
Jag är van vid att katter gillar både kött och fisk, så jag har under hela hans liv försökt "göra mig till" och bjuda på sånt, men han har tydligt visat att han inte alls är intresserad utan tar det som en förolämpning :crazy:
 
Sv: Royal Canin vs Mjau

Bara nyfiken, finns det något RC vet-foder som är till för katter "utan problem"? Vore ju intressant att jämföra innehållet med de RC-foder han äter idag i så fall.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har precis kommit hem med min nykastrerade honkatt (Norsk skogkatt). Operationen gick bra och såret ser fint ut, jag fick inte ens med...
Svar
14
· Visningar
2 030
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Har två innekatter (hankatter) som är födda i mars respektive juli. Den ena är kastrerad. Dessa två är helt extremt hungriga jämt...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp