Royal canin

Eliin_87

Trådstartare
Har nu äntligen hittat ett torrfoder som mina två älsklingar älskar :laugh:
Royal canin kattunge mat,för katter upp till 12 månader.
Nån som har erfarenhet av fodret? Är det ett bra foder?
Det står på påsen att man ska ge cirka 80 gram per dygn till en katt, har ingen våg hemma så jag undrar om nån har vägt och sett hur mycket det är?

Mvh Elin
 
Sv: Royal canin

Det är inget speciellt bra foder, tyvärr. Innehåller för mycket vegetabilier och för mycket av proteinet kommer från växtriket. Bättre torrfoder är exv Eukanuba, Orijen och Olivers.
Är det kattungar som växer så bör de generellt sett ha fri tillgång.
 
Sv: Royal canin

Nä det är inget bra foder. Varken för att vara torrfoder eller foder i allmänhet.
Som MonteRose säger så är Eukanuba bättre, vissa påsar iaf. Men min erfarenhet är att ger man Eukanuba så matvägrar katterna all annan mat så man kan ju glömma att kunna ge dem något annat någonsin. Okay, lite överdrivet men katter jag vant av från E. har matvägrat i dagar och tappat hälften i kroppsvikt innan de gett upp. Och det är inte särskillt kul att gå igenom. Varken för dig eller katten.

Eftersom torrfoder oftast gör katter kroniskt uttorkade är det bättre att ge blötfoder. Finns många blötfoder utan vegetabilier alls som dessutom är billiga. Tex Mjau eller Icas egna.
 
Sv: Royal canin

Fast det där med katters smak är helt individuellt. Mina katter får i normala fall Eukanuba men skulle jag komma hem med Friskies så äter de hellre det.
Har faktiskt testat :)
 
Sv: Royal canin

Okay, lite överdrivet men katter jag vant av från E. har matvägrat i dagar och tappat hälften i kroppsvikt innan de gett upp. Och det är inte särskillt kul att gå igenom. Varken för dig eller katten.

:eek: Jag hoppas verkligen inte att katterna matvägrat i dagar? Det är högst olämpligt och skadligt. Att byta foder till katter kräver mer än att man bara byter rakt över och låter katten "ge upp".
 
Sv: Royal canin

Tack för alla svar! Jag har testat Eukanuba och iams ( tror det hette så) Men dom vägrade äta det?
Dom får blöt mat två gånger per dag också. Så hur ska jag göra? Dom älskar mjautorrfodret men jag läste att det inte var nå bra?
 
Sv: Royal canin

Om de får blötmat som huvudsaklig föda så är det helt ok att ge lite Mjau-torrisar som komplement.
 
Sv: Royal canin

Hur mycket blötmat ska dom ha per dag då? 1 tetra och dela på eller mer? dom verkar ha lätt för att lägga på sig om magen :P
 
Sv: Royal canin

Hur mycket blötmat ska dom ha per dag då? 1 tetra och dela på eller mer? dom verkar ha lätt för att lägga på sig om magen :P

Är det växande katter så bör de få fri tillgång. Fri tillgång till blötmat och sen kontrollerad mängd torrisar. Man väger katterna regelbundet så man har koll på växtkurvan. Har katterna tidigare varit svultna så kan de hetsäta i början men det brukar gå över efter ett tag. Det är ovanligt att katter blir för tjocka av blötmat.
 
Sv: Royal canin

Mjau blötfoder är bra.
Mjau torrfoder är ungefär i samma liga som Royal Canin, dvs ett foder med hög andel spannmål och för lite kött för att åtminstånde jag skulle kalla det för bra. Det finns betydligt bättre foder på marknaden. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
617
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
967
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp