Royal Canine vs Canami

H

Hannahbal

Jag har kastat mig in i foderdjungeln.
Var till en nyöppnad djuraffär där jag bor för ungefär en månad sedan, någon vecka efter att jag hämtat Mira, som är vuxen omplacering. Hon fick RC medium adult hos förra ägaren och fungerade bra på det, så jag fortsatte helt enkelt på den vägen. Fodret verkar fungera mycket bra. Men så var jag till den här djuraffären där hon som har den tipsade om ett annat foder, nämligen Canami.
Det ska tydligen vara både svensktillverkat och köttbaserat, låter ju toppen! Det är dessutom billigare, vilket ju också är ett plus. Hon i djuraffären ger det till sina hundar och tycker att det är utmärkt. Jag fick ett foderprov för att se om hon skulle tycka om det. Jag har inte provat ännu, då jag helt avfärdade nytt foder. Mira fungerar ju bra på RC och då känns det onödigt att byta.

Nu börjar jag fundera på om man inte skulle kolla upp Canami lite noggrannare. Det har ju flera plus, och det är ju alltid bra att kolla upp alternativ.
Någon som har erfarenhet av Canami?
Eller som faktiskt har bytt från RC till Canami?
Hur gick det, i så fall?

Så är ju jag lite rädd för att hålla på och experimentera med foder också. Djuraffären verkade bara ha 15 kg-säckar, ganska onödigt om man vill byta tillbaka till RC sen.
Är det smart att byta och prova foder lite hur som helst?

Fram med era råd!:bump:
Och tänk på att jag inte kan särskilt mycket om foder, så var gärna lite pedagogiska i era svar:angel:
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Hittar jag något som verkar bättre än det jag ger för stunden byter jag gärna.

Vad innehåller ditt foder?
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Ja, eftersom jag inte har så bra koll vad gäller foder vet jag inte riktigt om det ena är bättre än det andra.

På RC, som hon får nu, står det följande:
Sammansättning: torkad fågel, vetemjöl, majsmjöl, majs, vete, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, torkt fläskköttsprotein, sockerbtsfibrer, fiskolja, sojaolja, jäst, mineral, jästhydrolysat (innehåller mannam-oligosakkarider), äggpulver.
Genomsnittligt analysvärde: Protein 25 % - Fett 14 % - Aska 5,7 % - Fiber 1,7 %

Canami har jag ju inte en säck hemma, men den jag hade tänkt använda skulle vara Canami Lamb & Rice. Såhär står det på hemsidan om det:
Canami Lamb & Rice
Ett vete-glutenfritt foder för alla hundar. Fodret har även visat sig fungera mycket bra till hundar med känsliga magar eller med andra allergiproblem.
Canami Lamb & Rice innehåller: Lammkött, ris, majs, fullkornskorn, fullkornshavre, hydrolyserat animaliskt protein, animaliskt fett, betfiber, linfrö, äggpulver, bryggerijäst, hemoglobinpulver, Profeed®, mineraler och vitaminer.

På den lilla prov-förpackningen står det bara:
Protein: 23 %
Råfett: 12 %
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Spontant så verkar det vara ett bra foder men me väldigt lite fett. Men för en hund som har lätt att lägga på sig är det antgligen bra.

Själv ger jag, efter att hundens mage klappade ihop, RC sensitive, är väl inget höjdarfoder, men han verkar må bra på det i alla fall. Magen stabiliserade sig med en gång.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Skiljer 2 % så mycket vad gäller fett? Jag har ju bara haft Mira i 6 veckor, men när hon kom var hon lite överviktig. Det berodde nog snarare på att ägaren fungerade som en godisautomat för henne, så det var nog allt överflöd av lever-snittar som stod för de extra kilona. Nu tycker jag hon ser mycket bättre ut, hon har gått ner lite drygt ett kilo sen jag fick henne. Hon har fått mindre godis och antagligen mer motion än i tidigare hemmet, men nu vill jag hålla henne ungefär som hon är nu. Vet bara inte riktigt hur det ska gå till, hon lär väl bara fortsätta neråt?
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Nej, det skiljer inte så mycket, glömde kommentara det :D

Vill du ha henne som hon är nu så låt henne få den mängden mat hon får nu. Fortsätter hon gå ner så ökar du bara.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Så fettmängden lär inte bli en stor omställning då?

Grejen är att hon formar på sätt och vis sin egen diet. Hon får den rekomenderade mängden, men har börjat med en vana att lämna ca 1 dl varje måltid (2 ggr om dagen). Ibland äter hon upp, ibland går hon inte ens fram till skålen, ibland äter hon hälften och lämnar resten.
Borde jag oroa mig över att hon äter på det här viset? Jag tycker spontant att hon äter vad hon behöver, hon är ju ett djur och borde väl äta så mycket hon känner att hon är i behov av. Hon tycker inte illa om fodret, första veckorna åt hon som en jag vet inte vad! Åt upp vid båda måltiderna med stor glädje. Nu har det lagt sig och hon lämnar ofta i alla fall en dl.

Att hon inte äter den mängd hon borde, enligt säcken, borde ju leda till att hon fortsätter gå ner, tycker jag? Kanske Canami är mer smakfullt? Hon i affären sa att många hundar tycker att lamm smakar otroligt gott.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Jag skulle aldrig byta foder till en hund som funkar bra med det som den har. Är påsen billigare i inköp eller har du räknat på månadskostnaden?
 
Sv: Royal Canine vs Canami

På Royals påsar (och många andra) är doserna väldigt högt räknade. Hur gammal är hunden?
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Nej, det är just det som har hindrat mig att byta foder, hon fungerar ju bra på RC! Men man vet ju aldrig om hon kanske trivs ännu bättre med Canami?

Det är billigare i inköp, har inte kollat på månadskostnaderna då jag inte har tittat på rekomenderad mängd per dag. Kom jag ju på när jag kom hem att jag borde ha gjort. Det är i alla fall ca 100 kr billigare i inköp och eftersom det inte skiljer sig mer än 2 % från RC i protein och fett lär väl inte rekomenderade mängden skilja så mycket, den heller? Eller tänker jag konstigt nu?

Hunden är 2 år gammal.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Det kan det göra, det är ju inte bara fettmängden som avgör vad hunden behöver äta. 100 kr skillnad är ju inte speciellt mycket, räcker ju med någon dl extra av det andra fodret så är det ändå dyrare i längen.

Jag tror dessutom att din hund behöver mer konkurrens med fodret, de är ju rovdjur och det är oftast därför de flesta enmanshundar äter så lite och sällan.

När du ställer fram maten är det äta eller svälta och dö för din hund. Torrfodret är ju så sjuuuuuukt gott och helt sjukt överlägset all leverpastej i hela världen (du måste få din hund att tro det).

När jag gör i ordning fodret till min hund taggar jag henne ordentligt. För henne är det som värsta oxfilén ibland och hon äter jättebra nuförtiden. Sätt ned skålen och går hon därifrån så ta bort maten. Håll inte på och truga. Servera nästa gång till middagen och gör likadant. Tillslut inser din hund att äter jag inte nu så finns det inget. Destumer man trugar destumindre vill hunden oftast äta.

Det man också kan göra för att underlätta för sin hund är att välja ett foder med mycket energi i varje kula så slipper hunden äta samma mängd foder.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

men ts har väl inte problem med att hunden inte vill äta.....

TS:
Grejen är att hon formar på sätt och vis sin egen diet. Hon får den rekomenderade mängden, men har börjat med en vana att lämna ca 1 dl varje måltid (2 ggr om dagen). Ibland äter hon upp, ibland går hon inte ens fram till skålen, ibland äter hon hälften och lämnar resten.
Borde jag oroa mig över att hon äter på det här viset? Jag tycker spontant att hon äter vad hon behöver, hon är ju ett djur och borde väl äta så mycket hon känner att hon är i behov av. Hon tycker inte illa om fodret, första veckorna åt hon som en jag vet inte vad! Åt upp vid båda måltiderna med stor glädje. Nu har det lagt sig och hon lämnar ofta i alla fall en dl.
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Den dagsgiva som står på säcken är bara ett riktmärke. Håller din hund hullet på mindre mängd än det, behöver du säkert inte oroa dig!
 
Sv: Royal Canine vs Canami

Jag har bara haft henne i 6 veckor, och under denna tid har hon gått ner i vikt precis som jag ville. Nu är jag lite rädd att hon ska fortsätta ner eftersom hon äter på samma vis och får lika mycket motion som när hon har gått ner.

Min första tanke är ju att hon är ett djur och borde känna hur mycet hon behöver äta. Men man blir ju lite orolig. Eftersom jag haft henne så kort tid vet jag ju inte om hon håller hullet på sin egen mängd eller om hon fortsätter neråt ändå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 361
Senast: niardasp
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 382
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 6-månaders schäfer äter idag Royal Canin giant junior (giant då hon har ett par kullsyskon som växt lite fort). Det är inte mitt val...
2 3
Svar
48
· Visningar
13 063
Senast: Arwyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp