RS-virus, annat?

DarkInNight

Trådstartare
Erfarenhet? Symptom? Vad hjälpte?

Jag har en liten grabb på fem månader som nu varit sjuk /förkyld nästan konstant i tre månader.
Vi har varit till läkare för en månad sedan som lyssnat på honom och som trodde att det var olika förkylningar som drabbat honom.
Storasyster 2,5 år gammal går på dagis och har också varit mycket förkyld under hösten, dock inte som lillebror.

Största problemet är den täppta näsan som gör att han inte sover några längre stunder utan vaknar och är ledsen över att näsan inte går att andas med.
Tjockt snor, segt slem.
Sköljer näsan med koksaltlösning och suger rent med nässug innan sovdags och innan han ska äta.

Sen har han en hosta som kommer och går. Inatt hostade han flera timmar efter varje matning.

Hade låg feber på strax över 38 någon dag i början men har sen legat stabilt på 37;5-37,8

Fick nezeril och ventolin utskrivet sist men nezeril hjälper bara för korta stunden och ventolin hjälper inte tillräckligt.

Ska till barnläkare igen den tolfte men känner mig trött, ledsen och uppgiven och tänkte kolla om bukefalos har något att säga om detta? Tankar, idéer?
 
Angående nästäppan läste jag att det bästa sättet att tömma näsan på så små barn är att spola ner snoret i halsen. Inte någon trevlig upplevelse men effektivt. Har du provat det? Tänkte att det kanske håller lite längre om du har tur så ni får lite längre vilostunder. Jag har använt en spruta och såklart koksalt till detta.

Annars har jag tyvärr inga idéer. Förstår att ni har det jättejobbigt.
 
Angående nästäppan läste jag att det bästa sättet att tömma näsan på så små barn är att spola ner snoret i halsen. Inte någon trevlig upplevelse men effektivt. Har du provat det? Tänkte att det kanske håller lite längre om du har tur så ni får lite längre vilostunder. Jag har använt en spruta och såklart koksalt till detta.

Annars har jag tyvärr inga idéer. Förstår att ni har det jättejobbigt.

Jag sköljer med spruta och koksaltlösning, det kommer en hel del ner i halsen :)

Ja det är skitjobbigt rent ut sagt :(
 
Har ni ingen som kan avlasta lite så det blir något läge för vila? Lättare att ta i bekymren med lite energi i kroppen.
 
Min lilla har precis haft rs. Hon blev först som en vanlig förkylning, efter några dagar kom hostan (hon hostade tills hon kiknade...) och därefter andningssvårigheter. Tillslut blev det så illa att hon blev slapp, blå och fick andningsuppehåll så då åkte vi givetvis in och blev inlagda. Där fick hon inhalera, nezeril och tillslut så vände det.

Vi hade redan innan använt koksalt flitigt, och näsfrida då det inte gick med koksalt. Det som vi fick som råd inför kommande förkylningar var att använda koksalt, koksalt, koksalt och då ha huvudet lite bakåtlutat på barnet då man droppar det i näsan. Så att det får rinna bakåt och gärna vara så en liten stund innan man har barnet upprätt. Sen var det att sova upprätt som gällde, tänk babyskyddsupprätt och använda näsfrida sparsamt då det kan göra att det bildas mer snor än annars och dessutom kan göra slemhinnorna i näsan svullna=tät av den anledningen.

Vår dotter börjar nu vara frisk igen, och det har tagit ungefär 3 veckor från att hon blev sjuk till nu. Dock sover hon fortfarande lite uppallad pga att hon blir tät i näsan igen om hon ligger ner.

Nu har jag ingen aning, men det kan inte vara allergi som ligger bakom om han varit förkyld så länge? Vet inte hur det visar sig på små barn men en tanke. Hoppas han blir bra snart, inget roligt när dom små är sjuka!
 
Min dotter som nu är 4 ar hade RSvirus när hon var 3 manader och det var precis sa som för Emors lilla.
Det tog ett tag innan hostan försvann och fram till hon var runt 2 ar var hon känslig i luftvägarna vid förkylningar och hostade mycket och länge.

Vi har aldrig använt nässug till ngt av vara tre barn, koksalt har fungerat bra, om du ammar och kan pumpa/trycka ut lite bröstmjölk, prova det i nästan. Det är det som fungerat bäst här.
 
Min dotter (nu 6 mån) har vart jätte sjuk under hösten. Massa förkylningar, riktigt, riktigt gräslig hosta och öroninflammationer. Hon har låtit lite illa på andningen när läkaren lyssnat på hennr och hon har behandlats med luftrörsvidgande och kortison.
Nu tror jag att jag listat ut vad problemen varit.
De "tre" öroninflammationerna var eg bara en, som blev bättre men inte bra av penicillinet. "Tredje" gången sprack trumhinnan, hon fick ett annat penicillin och hostan försvann. (De kan hosta av öroninflammation, be dem kolla NOGA! Min dotter visade inga direkta symptom, läkaren kollade, såg inget, dagen efter sprack trumhinnan. De har så trånga örongångarna så det är lätt att missa. )
Det andra som vi gjort i samma veva är att börja med mjölkproteinfritt. Hon har haft lite udda kräkningar och läkaren ville börja med att kolla om det ev var allergi. Dessutom är det så att mjölkproteinsallergi kan ge problem med luftrören!! Så nu när öroninflammationen är borta så försvann hostan och nu när vi kör mjölkproteinfritt så är hon fit for fight, hon som blev sjuk i september blev frisk nu till jul!!
 
Min dotter (nu 6 mån) har vart jätte sjuk under hösten. Massa förkylningar, riktigt, riktigt gräslig hosta och öroninflammationer. Hon har låtit lite illa på andningen när läkaren lyssnat på hennr och hon har behandlats med luftrörsvidgande och kortison.
Nu tror jag att jag listat ut vad problemen varit.
De "tre" öroninflammationerna var eg bara en, som blev bättre men inte bra av penicillinet. "Tredje" gången sprack trumhinnan, hon fick ett annat penicillin och hostan försvann. (De kan hosta av öroninflammation, be dem kolla NOGA! Min dotter visade inga direkta symptom, läkaren kollade, såg inget, dagen efter sprack trumhinnan. De har så trånga örongångarna så det är lätt att missa. )
Det andra som vi gjort i samma veva är att börja med mjölkproteinfritt. Hon har haft lite udda kräkningar och läkaren ville börja med att kolla om det ev var allergi. Dessutom är det så att mjölkproteinsallergi kan ge problem med luftrören!! Så nu när öroninflammationen är borta så försvann hostan och nu när vi kör mjölkproteinfritt så är hon fit for fight, hon som blev sjuk i september blev frisk nu till jul!!
Fy vad jobbigt ni måste ha haft det. Hoppas att hon får vara frisk ett tag nu.
 
@deathslyna när hon hostade så mycket på nätterna att hon kräktes, var det inte speciellt kul, men det kunde helt klart vart värre. Jag var ändå rätt säker på att det inte var astma som läkaren befarade (men de e för tidigt för att sätta den diagnosen så nu pratades det om luftvägskatarr). Har nämligen stött på andra bebisar på öppna som också haft inhalatorer och det har gåttgräslig hosta i krokarna.. Så jag har hållt huvudet rätt kallt ändå.
Mjölkproteinsallergi är ju inte heller jätte kul, men ändå en vinst jämfört med astma. Sen har hon vart pigg och glad i övrigt, ungen skrattar ju bara ändå, trots att hon vart sjuk, så det hade kunnat vart mycket tuffare! Nu är vi väl friska tills på fredag när Olivia börjar på dagis igen ^^
 
Till TS, har ni kollat att det inte är kikhosta? Kan tydligen ge lite atypiska symtom på små barn.
Min syster har två barn 2,5 år och 3 månader som just nu står på antibiotika förebyggande och har tagit prov för kikhosta och väntar på svar(är ju anmälningspliktigt till SMI så det kontaktspåras) på grund av att barnens kompisar, 3 år respektive 4 månader gamla testat positivt för kikhosta. Det kom fram att 4 månaders bebisen hade kikhosta efter att hennes mamma bröt ihop på BVC och vägrade ge sig förrän de hade kollat precis ALLT. Bebisen har tydligen varit sjuk över 2 månader, inte supersjuk och inte så mycket hosta utan mer slemmig och täppt. Igenslemmat och igensvullet överallt i luftvägarna liksom. Hade pratat med BVC otaliga gånger och bara fått höra att det är en virusinfektion, inget att göra åt, det går över. Nu orkade inte mamman mer och krävde provtagning och då kom det alltså fram att bebisen har kikhosta, så även storasyskonet trots att de inte visat de typiska symtomen med hosta och kikningar.
 
Till TS, har ni kollat att det inte är kikhosta? Kan tydligen ge lite atypiska symtom på små barn.
Min syster har två barn 2,5 år och 3 månader som just nu står på antibiotika förebyggande och har tagit prov för kikhosta och väntar på svar(är ju anmälningspliktigt till SMI så det kontaktspåras) på grund av att barnens kompisar, 3 år respektive 4 månader gamla testat positivt för kikhosta. Det kom fram att 4 månaders bebisen hade kikhosta efter att hennes mamma bröt ihop på BVC och vägrade ge sig förrän de hade kollat precis ALLT. Bebisen har tydligen varit sjuk över 2 månader, inte supersjuk och inte så mycket hosta utan mer slemmig och täppt. Igenslemmat och igensvullet överallt i luftvägarna liksom. Hade pratat med BVC otaliga gånger och bara fått höra att det är en virusinfektion, inget att göra åt, det går över. Nu orkade inte mamman mer och krävde provtagning och då kom det alltså fram att bebisen har kikhosta, så även storasyskonet trots att de inte visat de typiska symtomen med hosta och kikningar.
Låter väldigt likt här hemma :/

Ska ringa bvc imorgon och stå på mig. Så här kan han inte ha det. Hör hur han ligger och hostar nu när han sover :(
Älskade fina lilla plutt :heart
 
Jag hade som barn år 1950 kikhosta, mjölkallergi, eksem, och skabb. Måste ha varit ett helvete innan de kom på att barnflickan gick omkring med skabb. Undrar vad de hade för mediciner då? Tjära mot eksemet vet jag, bra när morsan senare fick veta att man ska undvika solen. :banghead:.
 
Tack alla som svarat.

Jag ringde BVC i måndags och fick tid till läkare samma dag. Han skickade oss till akuten och där togs det RS-virus-prov. Läkaren trodde inte alls att det var kikhosta och vägrade sådant prov trots påtryckningar.
Hon trodde att det var förkylningar.
Jag hoppas ju egentligen också att det bara är förkylningar eftersom RS kan ge efterverkningar och det vill jag ju inte. Samtidigt som det skulle vara en lättnad att veta vad som felas.
De sög näsan och sen fick han inhalera adrenalin vilket han svarade jättefint på, har nog inte hört honom andats så tyst på tre månader. Synd bara att effekten bara håller i några timmar och att det inte går att medicinera med adrenalin hemma.
Vi var välkomna tillbaka för fler inhalationer eller inläggning så det känns ju ändå skönt att det bara är att åka dit igen och få hjälp om det blir för tungt.
 

Liknande trådar

V
Hästvård Någon mer än jag som har det? Usch blir orolig för henne. Idag blödde hon näsblod när jag tog in henne från hagen mitt på dagen. Tog in...
Svar
6
· Visningar
1 285
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp