Ruckel på riktigt - riva eller renovera?

Står de bredvid varandra på en gård så är det ofta så att det tomma huset är äldre än det bebodda., men kan givetvis även vara någon stuga man byggt samtidigt för den äldre generationen
Ja, jag vet inte som sagt. "Rucklet" innehåller en bostadsdel och en verkstadsdel, så möjligt att det kan ha varit drängbostad eller liknande. Eller, som sagt, undantag för de äldre. Det ligger lite vid sidan av, så känns inte som om det någonsin varit huvudbyggnad för gården, men det kan jag givetvis inte heller veta säkert.
 
På min tomt har jag ett riktigt gammalt hus som är flera steg på väg mot totalt förfall.... Det har dock ett plåttak som vad jag kunnat se är tätt (förutom runt skorstenen) och det finns helt klart saker i huset som är värda att bevara, som en helt fantastisk murad spis mitt i huset. Dock är det ju fuktskadat här och var, det har trasiga fönster, fasaden ser såklart förfärlig ut osv... Själva stommen är "nog" okej, dvs ser inte genomruttet ut vad jag kan se.

För min livssituation (halvvuxen dotter som så småningom vill driva eget i hästbranschen) vore det på sikt bra med ett extra (beboeligt!) hus på gården, så jag ser det som att jag har två alternativ. Antingen river jag det och bygger ett modernt attefallshus på samma plats, eller så försöker jag mig på någon sorts renovering av rucklet. Finns det någon här som har erfarenhet av det sistnämnda? Alltså inte "vanlig" renovering av ett beboeligt hus, utan att "rycka upp" ett ruckel och på sikt få ett beboeligt hus av det. Jag är väl "normalhändig" för att vara kontorsråtta, dvs kan såga och spika och sånt, men har verkligen ingen erfarenhet av ett såhär stort jobb. Vad kan man ens göra själv och vad bör man ta hjälp med? Var kan jag hitta någon med genuin byggnadskunskap att diskutera idéer med? Tacksam för all typ av input!
Det finns endast en orsak till attbehålla och renovera.
Och den heter bygglov.

Du får alltid renovera ett befintligt hus men inte alltid riva ner och bygga nytt.
Börja med att ta reda på hur det förhåller sig med den saken.
Rent ekonomiskt och praktiskt så skulle jag nog jämna det hela med marken och bygga nytt om inte stommen och grunden är i bra skick. Det kostar att riva också samt att bli av med byggavfall.
 
Det finns endast en orsak till attbehålla och renovera.
Och den heter bygglov.

Du får alltid renovera ett befintligt hus men inte alltid riva ner och bygga nytt.
Börja med att ta reda på hur det förhåller sig med den saken.
Rent ekonomiskt och praktiskt så skulle jag nog jämna det hela med marken och bygga nytt om inte stommen och grunden är i bra skick. Det kostar att riva också samt att bli av med byggavfall.

Attefallshus går alltid att uppföra.
 
Sedan så beskrevs det som en bit bort.
Jag tror att det är bra att kolla upp det innan man river ner det gamla huset.
Dessutom så måste man ha rivningslov för att riva hus.
"Rucklet" ligger i anslutning till övrig gårdsbebyggelse, med en trädgård emellan, lite större än en ordinär villatomt. Så jag skulle tro att jag får bygga attefallshus där. För att riva behöver jag mycket riktigt rivningslov, och det är klart att det spelar in för beslutet att riva eller behålla. Jag tror att nuvarande hus är något större än ett attefallshus får vara, så för att bygga ett likadant behöver jag förmodligen bygglov.
 
"Rucklet" ligger i anslutning till övrig gårdsbebyggelse, med en trädgård emellan, lite större än en ordinär villatomt. Så jag skulle tro att jag får bygga attefallshus där. För att riva behöver jag mycket riktigt rivningslov, och det är klart att det spelar in för beslutet att riva eller behålla. Jag tror att nuvarande hus är något större än ett attefallshus får vara, så för att bygga ett likadant behöver jag förmodligen bygglov.
För att sätta upp ett attefallshus så behövs det ändå en bygganmälan och i vissa kommuner så kostar även den, kolla det också.
 

Liknande trådar

Tjatter Som inbiten storstadsbo, där jag och större delen av bekantskapskretsen bor i lägenhet, så har jag inte jättekoll på hus och husskötsel...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
8 350
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp