Ruggig päls, hittar inte felet

Ozen

Trådstartare
Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på.

Maj- Hon fällde aldrig av all vinterpäls och fick svinborst som växte och blev längre (de var böjda som ett C). Svettades utan ansträngning endast på höger sida som lämnade saltränder kvar på rumpan. Svettningarna höll på i ca 2v och har inte kommit tillbaka (än).

Precis efter midsommar började hon fälla men stannar av efter ett par dagar och ser nu ut som hon gjorde i Maj innan pälsen började växa. Nu tycker jag att processen har börjat om, det vill säga att pälsen börjar växa...

Vissa dagar kan man se att pälsen är lite glansig medan dagen efter kan den vara alldeles grå och matt. Fin i hull och vissa dagar ser hon fin ut i överlinjen medan nästa dag ser det ut som hela överlinjen försvunnit.

*Blodprov är taget, några svar som ligger precis under eller över referensvärdena men vet. verkar reagera på?
*testad för anaplasma
*testad för PPID
*blodprov på Vitamin & mineralstatus taget (dock ej fått svar från det än)
*kollad mask/avmaskad
*Röntgad nacke, rygg
*ultraljudat SI-led

Någon som vart med om liknande??
37005740_10214410339151182_5127359454345428992_n.jpg


37005740_10214410339151182_5127359454345428992_n.jpg
 
Va bra att ni tagit vitamin- och mineralstatus. Det kan mycket väl vara någon obalans där. Jag har varit med om att en häst blev ruggig i pälsen, lös i magen och hade svårt att hålla hull pga. för mycket järn i vattnet.
 
Det låter hormonellt, tycker jag. Men det är förstås en ren gissning - ingen aning om det är rätt. Hoppas att ni snart hittar felet!
 
sitter på nålar och väntar på provsvaren från vitaminer och mineraler men det kunde tydligen ta någon/några veckor om jag fattade det rätt...

Ja, vi har vart inne på att det är något hormonellt. Någon som vet hur man kan kolla det, blodprov?

bifogar en bild på blodprovssvaret, har jag tur kanske det är någon här som är duktig på att avläsa ett sånt :bump:

Skärmavbild 2018-07-12 kl. 09.18.19.png
 
För mig låter det som klassiska symptom på PPID. Om provsvaret är inom normalvärdet just nu så skulle jag provtagit igen frampå hösten.
Lurig pälsfällning och onormal svettning var några av de första symptomen hos min häst. Sen trillade det in massor av ytterligare symptom på väldigt kort tid. Nu är hon medicinerad sedan lite mer än två år tillbaka, är i fullt arbete och mår alldeles utmärkt. :)
 
För mig låter det som klassiska symptom på PPID. Om provsvaret är inom normalvärdet just nu så skulle jag provtagit igen frampå hösten.
Lurig pälsfällning och onormal svettning var några av de första symptomen hos min häst. Sen trillade det in massor av ytterligare symptom på väldigt kort tid. Nu är hon medicinerad sedan lite mer än två år tillbaka, är i fullt arbete och mår alldeles utmärkt. :)
Här är hennes provsvar för PPID, kan det ligga så lågt fastän om hon nu skulle ha det? Vet att medicinen är dyr men går det att prova medicinera mot det eller är det skadligt om de nu inte skulle ha PPID? :idea:
Skärmavbild 2018-07-12 kl. 15.14.26.png
 
@Ozen provsvaren är inte alltid helt tillförlitliga. Din ligger väldigt lågt just nu men hittar ni ingen annan orsak så kan det vara värt att ta nytt prov under hösten. Om det är PPID så kommer det högst troligt dyka upp fler symptom efter hand så mitt tips är att du läser på så vet du lite mer vad du i så fall ska hålla koll på. Symptomen kan variera en hel del.
Hoppas att du får klarhet i vad som ligger bakom. :)
 
Många hästar i år har skum pälsfällning pga av värmen. Min egen tex fäller nu massor bara rasar av henne vilket de aldrig brukar göra nu under den här tiden på året. Haft henne i tolv år .. flera av våra tappade vinterpälsen jätte sent vilket heller inte är normalt för någon av dem. Tror vädret ställer till en del. Hoppas ni hittar en orsak för just din häst!
 
Min häst är under utredning av veterinär! vi sitter dock fast och vill höra om någon sett någon liknande och vad det berodde på.

Maj- Hon fällde aldrig av all vinterpäls och fick svinborst som växte och blev längre (de var böjda som ett C). Svettades utan ansträngning endast på höger sida som lämnade saltränder kvar på rumpan. Svettningarna höll på i ca 2v och har inte kommit tillbaka (än).

Precis efter midsommar började hon fälla men stannar av efter ett par dagar och ser nu ut som hon gjorde i Maj innan pälsen började växa. Nu tycker jag att processen har börjat om, det vill säga att pälsen börjar växa...

Vissa dagar kan man se att pälsen är lite glansig medan dagen efter kan den vara alldeles grå och matt. Fin i hull och vissa dagar ser hon fin ut i överlinjen medan nästa dag ser det ut som hela överlinjen försvunnit.

*Blodprov är taget, några svar som ligger precis under eller över referensvärdena men vet. verkar reagera på?
*testad för anaplasma
*testad för PPID
*blodprov på Vitamin & mineralstatus taget (dock ej fått svar från det än)
*kollad mask/avmaskad
*Röntgad nacke, rygg
*ultraljudat SI-led

Någon som vart med om liknande??
Visa bifogad fil 17082

Visa bifogad fil 17082
Nyfiken undrar då VAD du avmaskade med för medel.
 
Många hästar i år har skum pälsfällning pga av värmen. Min egen tex fäller nu massor bara rasar av henne vilket de aldrig brukar göra nu under den här tiden på året. Haft henne i tolv år .. flera av våra tappade vinterpälsen jätte sent vilket heller inte är normalt för någon av dem. Tror vädret ställer till en del. Hoppas ni hittar en orsak för just din häst!
Har läst att det är många som är skumma med pälsen men hon känns inte fräsch så något vajsing är det :/

Nyfiken undrar då VAD du avmaskade med för medel.
Hon hade kolik 2ggr i vintras där hon var inlagd på strömsholm och i februari fick hon cydectin och droncit innan hemgång. 150epg lilla blodmask och påvisad bandmask.

I maj avmaskades hon med equimax

Väntar svar från ett nytt bandmaskprov som borde komma idag :)
 
Har läst att det är många som är skumma med pälsen men hon känns inte fräsch så något vajsing är det :/


Hon hade kolik 2ggr i vintras där hon var inlagd på strömsholm och i februari fick hon cydectin och droncit innan hemgång. 150epg lilla blodmask och påvisad bandmask.

I maj avmaskades hon med equimax

Väntar svar från ett nytt bandmaskprov som borde komma idag :)
Bra! Undrar varför hon fick Cydectin och Droncit istället för Cydectin comp (samma som att ge de nåda första). Inget fel, bara fundersam. Kanske billigare?
 
Bra! Undrar varför hon fick Cydectin och Droncit istället för Cydectin comp (samma som att ge de nåda första). Inget fel, bara fundersam. Kanske billigare?
Känns ju som att det vore billigare att ge en avmaskning istället för två? det är ju iof inte dem som betalar... :meh:
 
Har du fått provsvar än? Min häst hade liknande symtom vid zinkbrist!
önskar jag kunde säga ja... Ringde veterinären i torsdags, hon hittade inget provsvar men fick för sig att hon sett det någonstans (4v sedan blodprovet togs). Hon skulle ringa upp på fredagen men det var ingen som ringde. Ska ringa dem idag och då har de väll antingen hittat provsvaren eller så lär de få komma och göra om...

Vad hade din för symptom? tog ni blodprov för att kolla? :)
 
önskar jag kunde säga ja... Ringde veterinären i torsdags, hon hittade inget provsvar men fick för sig att hon sett det någonstans (4v sedan blodprovet togs). Hon skulle ringa upp på fredagen men det var ingen som ringde. Ska ringa dem idag och då har de väll antingen hittat provsvaren eller så lär de få komma och göra om...

Vad hade din för symptom? tog ni blodprov för att kolla? :)
Ruggig päls, fällde dåligt, svinborst, satte vinterpäls för tidigt, tappade mycket tagel.
Inga svettningar dock vad jag kan minnas.
Tog blodprov som visade zinkbrist och även precis under gränsen på selen. Symtomen försvann efter några veckor med tillskott! 👌
 
Ruggig päls, fällde dåligt, svinborst, satte vinterpäls för tidigt, tappade mycket tagel.
Inga svettningar dock vad jag kan minnas.
Tog blodprov som visade zinkbrist och även precis under gränsen på selen. Symtomen försvann efter några veckor med tillskott! 👌
får hoppas det är något så "enkelt". Veterinären ringde iaf tillbaka idag och blodprovet vi tog var försvunnet... Så nu kommer de ut nästa vecka för ett nytt prov så får vi hoppas att det hamnar rätt denna gång :p
 
får hoppas det är något så "enkelt". Veterinären ringde iaf tillbaka idag och blodprovet vi tog var försvunnet... Så nu kommer de ut nästa vecka för ett nytt prov så får vi hoppas att det hamnar rätt denna gång :p
Nej men så typiskt! Lycka till! ☺️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 144
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 837
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp