Rulla fast i boxen.

mariajonsson

Trådstartare
Ja vad gör man en sån gång? Har aldrig varit med om det, men en vacker dag kan det ju hända! Skulle gissa att hästen skulle vara rätt uppjagad och att benen skulle vifta på rätt bra. Hur hjälper man hästen utan att riskera liv och lem själv? Våran lilla shettis på 200 kg kanske jag skulle kunna rubba, men inte tanten på 550 kg :eek: . Så vad gjör man om olyckan är framme?
 
Sv: Rulla fast i boxen.

Min shire rullar fast rätt ofta, men hon är stencool o ligger blickstilla, tack o lov! Jag vet inte vad man gör om de får panik i en sån situation. Det man måste göra är att försöka få exvis longerlinor runt de två understa benen och sen dra som 17 så hästen rullar runt.
Min dam kan klättra på när hon ligger fast, så det är inte så svårt.. Kanske har nån vart med om häst som "panikar" när den ligger fast o kan säga lite mer om det och vad man gör..
men har den riktig panik skulle jag inte ens gå in i boxen tror jag, man får väl kanske hoppas den löser problemet själv om den sprattlar tillräckligt mkt..
 
Sv: Rulla fast i boxen.

Hola,

De sprattar alltid först. Sedan när de insett att de rullat fast så ger de upp och ligger stilla. Då är det bara att klättra in och välta rätt dem.
De är i regel rätt spaka så när man hjälper dem loss så hinner man hoppa undan efter man rullat loss dem.

mvh Eva
 
Sv: Rulla fast i boxen.

Jag har alltid lärt mig att man inte får rulla runt dom för att dom kan skada nacken om man har otur. Jag brukar sätta på en grimma med grimskaft för ibland blir hästarna lite galna när dom kommer upp och då kan det vara trevligt att kunna styra lite. Sedan gräva bort ströet hästen brukar ha bökat upp bakom ryggen och ta ett stadigt tag i manen och dra, brukar räcka med 10-20 cm för att dom ska komma upp. Behöver jag säga att det kan vara bra att vara två!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 650
Hästvård Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att...
2
Svar
28
· Visningar
8 410
Senast: Lazio
·
Hästhantering Finns en två-åring (fyller snart) i mitt gamla stall,förra sommaren vart han mycket hanterad,nu i vintras så har han inte blivit så...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Exhistensia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp