rulla vid kolik?

H

hippolina

hejsan alla!

jag och min grupp i skolan, håller på att göra ett arbete om sjukdomar i magen och tarmkanalen på hästar.
min ena kompis skriver om kolik. det vi nu undrar över är om man ska låta hästen rulla sig eller om man skall med alla medel få upp den?
och om man tar upp den. är det då bra att longerna eller ska den bara skrittas lite smått.
jag kan tänka mig att något sätt är bra i en situation men inte i en annan.

vore jätte tacksam om nån skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper till oss.

vi ska evenutellt kontakta en veterinär, men det vore även roligt att veta vad "vanliga" hästägare tror eller vet.

MVH
Annelie :)
 
Hej.
Så här har jag fått lära mig. Kolik är ju ett samlingsnamn på att hästen har ont i magen, oavsett orsak.

Gaskolik beror på att det finns gas i tarmarna, då är det ok att gå med den. Samma gäller vid förstoppning.

Hästen kan även få tarmvred, det vill säga, det blir "knut" på tarmen, då hjälper det inte att gå. Däremot om hästen rullar sig kan "knuten" släppa, men det är väldigt ovanligt. Oftast blir det bara värre.

Sen finns det även något som kallas mjält-njur-ligamentsupphägning. Då har tarmen hakat upp sig på ett ligament. Om hästen då får rulla sig kan upphägningen hoppa av, eller i värsta fall bli tarmvred. Det har även hänt att tarmen har hoppat tillbaka tack vare en skumpig transportfärd till kliniken.

Det här är alltså vad jag har fått lära mig. Hoppas det var till någon hjälp.

// Ingalill
 
Hästarna försöker "rulla till" magen och tarmarna vilket är bra. Det som kan hända är att de slår upp sår på sig själva för att de rullar så kraftigt. :bump:
 
Jag har faktiskt lärt mig att man INTE ska låta hästen rulla sig för att risken för tarmvred ökar då.

//Sheena
 
jag har lärt mej att man INTE ska låta dom rulla och att ha hästen i rörelse så mycket som möjligt, gärna trav.
 
Vad jag fått veta av veterinärer är att "en häst med koliksymton" inte får lägga sig och rulla, men skall promeneras tills det släpper och/eller att Vet. kommer och konstaterar vad som är fel!
 
En kolikhäst som rullar sig ruskar inte gärna av det spån eller vad det nu är för underlag hästen står på. En ganska viktig tanke på vid kolik! :eek:
 
Och vad menar du med det?
Att hästen reser sig och inte 'skakar' av sig strö förstår jag, men kan man då avgöra om det är tarmvred eller gaser eller förstoppning :confused:
 
hejsan!det jag gjort när min häst haft kolik är att få upp honom,och ut och gå.ett stort evigt promenerande.är det en lätt kolik så släpper det då oftast inom 1h.annars kontaktar jag veterinär.sammanfattning: ut och gå inte låta den rulla sig/lägga sig.det har iallafall fungerat på min. /Tess :bump:
 
En häst med kolik ska man få upp på benen, även om man så ska piska upp den. För om den lägger sig ner kan tarmana gå itu. När man väl fått upp den ska man skitta med hästen (gå bredvid) och inte trava. Skritta med hästen får man oftast göra i timmar, beroende på hur kraftiga kramper hästen har.
:)
 
Som en skrev så finns det olika sorters kolik!
Men går inte en kolik över på 3 timmar så ska man omedelbart ringa veterinär och försöka få den till den klinik!
När inte en kolik går över så kan det vara ailvarliga saker, så som tarmvred eller något annat som kan riskera hästen liv! När en häst har tarmvred så får den inte ökad puls. Vid kolik (typ gas, förstoppning) så har hästen en ökad puls.

När en kolikhäst plötsligt blir lugn/smärtfri så kan tarmarna ha gått sönder, och man kan inte rädda hästen utan den dör ganska så snart.
 
Allvarliga faktafel i hela tråden!!

Kolik = buksmärta. Kan bero på flera olika saker, kramp, gaser, tarmvred, livmoderomvridning mm mm.

Har man tur kan koliken släppa om hästen får röra på sig. Prova LÄTT motion i 20 minuter. Ställ in hästen i boxen igen och se om den blivit bättre. Upprepa eventuellt ett par gånger. Blir hästen inte markant bättre - kontakta veterinär. Det är oförsvarbart att experimentera med en kolikhäst på egen hand utan att ha en aning om vad som orsakat koliken!!

Det finns ingen anledning att tvinga en smärtpåverkad häst att motionera oavbrutet i timtal! (Skulle du själv vilja springa en runda om du har ont i magen?) Det finns ingen vettig anledning att till varje pris hindra en kolikhäst från att ligga/rulla sig. Den väljer sannolikt en position som gör att den mår bättre. Se i stället till att den har ordentligt med strö och en så stor box som möjligt, för att minska risken för yttre skador. Skulle det bli aktuellt med en buköppning har du garanterat minskat hästens chanser att överleva genom att trötta ut den med överdriven motion.

Hög puls är INGET tecken på att det INTE kan vara tarmvred, snarare tvärtom (men du kanske skrev fel?).

Det är inget fel i att diskutera saker, men man ska akta sig för att ge tvärsäkra råd i frågor man inte har stor erfarenhet av. Speciellt om det kan leda till tragedier, både för människa och djur.
 
Re: Allvarliga faktafel i hela tråden!!

Ingen erfarenhet :D :D
Har en kolikhäst hemma, som bla har fått tarmvred 3 ggr! Så jag vet vad jag talar om!
Du får gärna lov att ringa till vet. och fråga han själv. Men han sa klart och tydligt att en häst med tarmvred inte får ökad puls! Tydligen för att de är en annan sorts smärta!
Detta efter vi hade förklarat att vet som var ute hoss oss sa att han tyckde det var konstigt att henes puls var normal!


Sen om det andra var till mig, vet jag inte?
Då jag inte har skrivit något om att experimentera, hur vi motionerar våran häst eller att kolik inte beror på många olika saker.

Så snälla dela upp inläggen till den person du vill skriva till, annars så kan de bli en jäklar röra och irriterade människor!
 
min häst hade kolik en gång för ca 3 år sedan. då gick jag ut och gick med henne ett tag så gick det över sedan. för ett år sedan fick hon samma symtom igen men enda skillnaden då var att hon inte kunde stå på benen för att hon hade så ont i kramperna. så det gick helt enkelt inte att leda henne. allt gick jättefort från att hon börjat sparka sig mot magen och böjat svettas. ´fick efter många samtal ut veterinären för att ge kramplösande (veterinären trodde inte på att det var så alvarligt som det var)
det hjälpte inte ås vi fick åka in til ldjursjukhuset på en söndag kväll. akutoperation mot tarmvred! tarmen hade snurrat sig ett helt varv inget som det gick göra något åt förutom operationen. hon klarade operationen men inte uppvaket. :cry: *älskar dig, glömer dig aldrig* :cry:

så jag har ingen bra erfarenhet av kolik och tarmvred. dessurom kostade det mig över 10 000kr trots försäkring.
 
Re: Allvarliga faktafel i hela tråden!!

Rättelserna riktar sig till flera som skrivit, därför valde jag att lägga inlägget längst ned. Jag är säker på att alla kan ta till sig informationen ändå.

Du har EN kolikhäst hemma? Inte så värst mycket erfarenhet att skryta med, om du frågar mig. Vilken typ av "tarmvred" hade den då?

Jag är hemskt ledsen att göra dig besviken, men en häst med tarmvred kan mycket väl ha förhöjd puls. Antingen har du missuppfattat din veterinär, eller också har han inte heller någon större erfarenhet.

Kolik är fortfarande = buksmärta.
 
Re: Allvarliga faktafel i hela tråden!!

Jag vet att kolik är buksmärta, har jag sagt något annat?!

Jag tycker inte det är något att skryta med att man har kolikhästar!
Våran kolikhäst har inte haft sin "vanliga" (förstoppning) kolik på mkt länge, just pga av de förebyggande sakerna vi har gjort. Har man mer en en kolikhäst så bör man nog fundera på sin hästhållning!
Denna häst är känslig just pga av en dålig uppväxt tills hon blev 4 år (då vi köpte henne).

Med kolikhäst så menar jag en häst som får kolik i tid och otid, inte en häst som kanske får kolik någon gång, för det kan hända alla hästar!

Tarmhupphägning över mjält och njur bältet, alla tre gångerna ledde till operation och hästen har överlevt alla tre gågnerna tack vara att vi har reagerat i tid.
Dock så sa veterinären att det var sista gågnen han kunde rädda henne, för att tarmen har blivit ganska så skadad efter att ha fått blodbrist de gånger den har lagt sig över bältet.
Dock så fins det en operation som kan rädda hästen, och det görs genom att man syr ihop njur och mjält bältet och på så vis hindras tarmen att trilla över.

eller också har han inte heller någon större erfarenhet.
Jag kan lungt säga att han har mkt mer erfarenhet än vad du försöker framställa att du har!
Den smärta som utlöses när en häst får tarmvred, är inte samma smärta som när en häst tex får gas kolik, förstoppning eller liknande.
Det är därför pulsen inte är hög som vid tex gaskolik.
Det finns undantag med allt, och det finns säkert hästar som kan ha högre puls vid tarmvred. Alla djur är olika, precis som oss människor!
 
Re: Allvarliga faktafel i hela tråden!!

Jag vet att kolik är buksmärta, har jag sagt något annat?!

Ja, det verkar ju så när man läser det här:

"När en häst har tarmvred så får den inte ökad puls. Vid kolik (typ gas, förstoppning) så har hästen en ökad puls."

Jag tycker inte det är något att skryta med att man har kolikhästar!
Nej, vem har gjort det? Däremot kan det vara nyttigt att ha stor ERFARENHET av kolik och andra sjukdomar.

Jag kan lungt säga att han har mkt mer erfarenhet än vad du försöker framställa att du har!
Hur kan du veta vem jag är, och hur mycket erfarenhet jag har? Du missade kanske den första delen av meningen: "Antingen har du missuppfattat din veterinär..." Det kanske kan vara ett alternativ?

Alla djur är olika, precis som oss människor!
Just det, därför är det farligt att ge alltför generella råd till människor med liten erfarenhet.
 
Jag kan tillägga att en häst inte behöver få varken höjd temp eller puls vid kolikanfall, så jag tycker det är felaktigt att ens använda dessa "mätningar" för att kontrollera om hästen har kolik, tarmvred eller något annat för den delen. Anledningen till att man ska tempa hästen när den är sjuk/halt/allmänt krasslig är inte för att ta reda på om hästen är förkyld eller liknande (som på en människa), utan man gör det för att ta reda på om hästen har ont och störs av smärtan. Har ni aldrig funderat på varför veterinären alltid frågar om hästen är tempad när man ringer? Det är ju för att veterinären vill veta hur ont hästen har.

Hästens puls och kroppstemperatur, beror helt och hållet på hur smärtkänslig hästen är, eftersom de är symptom på hur ont hästen har.

Min häst fick varken höjd temp eller puls när han hade ett kraftigt kolik-anfall i början av sommaren. Anfallet höll på i säkert 6 timmar, jag ringde veterinären vid halv åtta tiden på kvällen och han kunde inte komma förrän framåt halv-tolv.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 091
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 174
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp