rullskidor för nybörjare

frej

Trådstartare
skidsäsongen tog ju slut hastigt och lustigt, så jag har börjat spana på ett par rullskidor och förstår att det finns även off road vilket skulle kunna intressera mig som mer än gärna håller mig efter skogsvägar.

Inlines har jag oxå varit inne på, men ser ju rent ut sagt livsfarligt ut:crazy:

mitt största bekymmer är väll hur man får stopp på dessa rullskidor, vanliga längdskidor ute i skidspåren är ju ganska enkelt med tanke på att rumpan på denna dam är ungefär lika stor som ladugårdsväggen :o tar stopp ganska snabbt i fall det nu skulle gå så eller köra ut i lös snön funkar ju även...

ja bukeseniorer berätta om era erfarenheter kring detta
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Du bromsar på rullskidor genom att ploga, altenativt kan man sätta ut ena skidan i gräset för att bromsa farten också men personligen tycker jag det är lite vanskligt.
Det är dock inte lika lätt att stanna som med skidor och du kan inte likt med snöskidorna tvärstanna på nån meter i full fart i en backe (ja om du inte kastar dig ner i diket då) vilket gör att man måste planera lite och tänka i förväg vid okända backar och korsningar.

Vill du ha skidlikt så ska du köpa vanliga rullskidor och inte terräng, rekommenderar också att du inte köper för tröga rullskidor om du inte är en riktigt bra skidåkare eftersom det helt enkelt blir tråkigt eftersom det går så tungt.

Har prövat offroad rullskidor men det är för det första inte lika skidlikt, tyngre och dessutom fungerar de inte så offroad som man skulle önska, krävs välpreppade motionsspår.
Med vanliga rullskidor så får du dock hålla dig till asfalt och hårda grusvägar.
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Antog förresten att du är intresserad av klassiskåkning, med skate så fungerar offroad rullskidorna något bättre har jag förstått men har själv inte haft möjlighet att pröva.
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Du kan inte låna några och prova först? Jag älskar att åka skidor, men rullskidåkning uppskattar jag nästan inte alls.

Bromsa, ja det är spännande, ploga, störta ut i diket eller helt enkelt bara försöka hålla balansen och låta det rulla på.
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Du kan inte låna några och prova först? Jag älskar att åka skidor, men rullskidåkning uppskattar jag nästan inte alls.

Bromsa, ja det är spännande, ploga, störta ut i diket eller helt enkelt bara försöka hålla balansen och låta det rulla på.

Min far har eller hadde ett par som jag slängde ett getöga på i går kväll men efter att ha testat pjäxorna så blir det välldigt många yllestrumpor i dessa pjäxor då det var i storlek 45 gentemot min 38.

Annars en toppen ide:d
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Det finns ingen skidförening i närheten av där du bor? Vi har en liten skidförening och de har köpt in rullskidor just för att alla ska få en chans att prova innan de köper egna. I första hand för barn och ungdomar men även en del för vuxna, skulle någon komma och fråga dem så skulle de gladleligen låna ut och även komma med goda råd hur man gör och vad man ska tänka på. Personligen kändes det helt livsfarligt, men jag är en fegis som gärna vill ha full kontroll... ;)
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Som inlinesåkare, om än sporadiskt, skulle jag hellre säga inlines! :)

Det känns som om jag har mer kontroll med bromsen på hälen samt det faktum att jag faktiskt har en broms. Att jag sedan kan välja att åka med eller utan stavar är bara ett plus
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Som inlinesåkare, om än sporadiskt, skulle jag hellre säga inlines! :)

Det känns som om jag har mer kontroll med bromsen på hälen samt det faktum att jag faktiskt har en broms. Att jag sedan kan välja att åka med eller utan stavar är bara ett plus

Men hur i all världen håller du dig på benen?
Sedan detta med skogvägar mm

Min brors sambo har ett par inlines som jag mer än gärna får pröva men här kryper fegisen fram i mig, ser skrapsåren framför mig.

När jag googlande på rullskidor fanns det en typ av inlines som påminde om ljust rullskidor såg ju i och för sig mer stabilt ut
 
Sv: rullskidor för nybörjare

Nu åker jag som sagt ganska sporadiskt senare åren men jag har, helt ärligt, bara dunsat omkull 3 ggr, men aldrig slagit mig nämnvärt. Omkullkörningarna kom när jag vågade mig på lite väl backiga områden eller när jag råkat köra över lite väl stora grus. Vadderad baksida samt bra och rejäla skydd är bra att ha :p

Nu har vi bra slingor som är asfalterade. Vet i katten om jag skulle våga mig på att åka annars
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp