Rullskidor?

strawberrysylt

Trådstartare
Har vi någon här som åker rullskidor?
😊

Jag funderar på att prova, då jag tycker vanliga skidor är kul!

Men, är det dyrt? Vågar man köpa beg (och vad är då rimligt pris/för vad?) utan att veta så mkt eller blir man lurad då? Finns det någon bra fb-sida? Kan man hyra/låna?
Är det svårt? Behöver man t ex armbågsskydd?

Shoot 😊
 
Inte rullskidor, men åkte tidigare rollerblades med stavar tills jag ramlade och helt tappade lusten. Funderar på att åka ut till någon remote platt plats och försöka komma igång igen för det är skön motion.

Men innan jag började tog jag råd av en kompis som är fd skidproffs. Hans viktigaste råd gällande denna typ av motionsform är att skydda sig och vara medveten om att bland annat axlarna tar mycket stryk.

Jag körde alltid med hjälm, armbågs och handledsskydd (med mitt yrke behöver jag mina händer, always) för att vara på den säkra sidan.
 
Jag försökte lite inför att jag skulle åka vasaloppet. Jag är för rädd för att ramla och skada mig dock så jag slutade och nöjer mig med att åka längd när det finns snö.
 
Jag tror det är bra träning om man satsar lite mer seriöst på skidåkningen, blir ett långt uppehåll annars. Skidor är kul vintertid men själv tycker jag sommaren är för cykel , löpning och vandring och man kan inte träna hur mycket som helst.

Fast att testa tycker jag absolut man skall göra om man vill :)
 
Inte rullskidor, men åkte tidigare rollerblades med stavar tills jag ramlade och helt tappade lusten. Funderar på att åka ut till någon remote platt plats och försöka komma igång igen för det är skön motion.

Men innan jag började tog jag råd av en kompis som är fd skidproffs. Hans viktigaste råd gällande denna typ av motionsform är att skydda sig och vara medveten om att bland annat axlarna tar mycket stryk.

Jag körde alltid med hjälm, armbågs och handledsskydd (med mitt yrke behöver jag mina händer, always) för att vara på den säkra sidan.

Åh, vad tråkigt att du ramlade och tappade lusten... :/. Men hoppas du kan komma igång igen då! Ja, jag tänker att det är väldigt lätt att ramla om vägarna inte är välskötta utan fulla med gröpper och skit?!
Aha... tar axlarna mer stryk av det än av vanlig skidåkning?
Okej!

Jag försökte lite inför att jag skulle åka vasaloppet. Jag är för rädd för att ramla och skada mig dock så jag slutade och nöjer mig med att åka längd när det finns snö.

Okej! Ja, som sagt känns som om man behöver hitta verkligt fina vägar att åka på?!
 
Åh, vad tråkigt att du ramlade och tappade lusten... :/. Men hoppas du kan komma igång igen då! Ja, jag tänker att det är väldigt lätt att ramla om vägarna inte är välskötta utan fulla med gröpper och skit?!
Aha... tar axlarna mer stryk av det än av vanlig skidåkning?
Okej!



Okej! Ja, som sagt känns som om man behöver hitta verkligt fina vägar att åka på?!
Jag tror axlarna tar mer stryk för att man kör ner stavarna på hårt underlag. När man skidar så är det ju till 99% enkelt för stavarna att sjunka ner i marken. Risken att slå sig är nog det som får de flesta att sluta med rullskidor/rollerblades.

En kollega till mig bladade typ överallt hon reste. Tills den dagen någon hittade henne medvetslös på en väg i jag tror Australien. Hon hade kraschat - utan hjälm - och kunde typ strukit med. Så det bevisar ju en hel del gällande det här med vikten av att skydda sig. Numer cyklar hon överallt.

Fortfarande tycker jag att du ska pröva, man kan ju halka när man är ute och går med liksom ;)
 
Jag tror axlarna tar mer stryk för att man kör ner stavarna på hårt underlag. När man skidar så är det ju till 99% enkelt för stavarna att sjunka ner i marken. Risken att slå sig är nog det som får de flesta att sluta med rullskidor/rollerblades.

En kollega till mig bladade typ överallt hon reste. Tills den dagen någon hittade henne medvetslös på en väg i jag tror Australien. Hon hade kraschat - utan hjälm - och kunde typ strukit med. Så det bevisar ju en hel del gällande det här med vikten av att skydda sig. Numer cyklar hon överallt.

Fortfarande tycker jag att du ska pröva, man kan ju halka när man är ute och går med liksom ;)

Okej, ja det låter ju logiskt...

Oj, nej vad läskigt! Tur hon klarade sig! Ja, hjälm är självklart. Hoppas hon har hjälm nu när hon cyklar...

Jo, men precis man kan skada sig på allt.. man får väl känna själv om man tycker det känns för risky eller inte, men man kan ju inte bara sitta inne på en stol heller.
 
Jag funderar också på att börja åka rullskidor. Det är 4 månader om året jag inte kan åka längd alls och det uppehållet känns för långt. Men jag anar att jag kanske är för feg, ramla lär man ju göra förr eller senare och det känns inte så kul på asfalt :nailbiting:. Vi har inte så många asfalterade vägar här och jag är inte så sugen på att åka i trafiken, så jag tänkte åka på rullskidbana i så fall.

Funderar också på att hyra (bör ju gå?) första gången för att testa om jag gillar det men samtidigt lär det ju gå skitdåligt första gången... Antar att man måste ge det lite tid.
 
Jag funderar också på att börja åka rullskidor. Det är 4 månader om året jag inte kan åka längd alls och det uppehållet känns för långt. Men jag anar att jag kanske är för feg, ramla lär man ju göra förr eller senare och det känns inte så kul på asfalt :nailbiting:. Vi har inte så många asfalterade vägar här och jag är inte så sugen på att åka i trafiken, så jag tänkte åka på rullskidbana i så fall.

Funderar också på att hyra (bör ju gå?) första gången för att testa om jag gillar det men samtidigt lär det ju gå skitdåligt första gången... Antar att man måste ge det lite tid.
4 månader om året?! Bor du långt norrut eller åker du i inomhus-anläggning också?
Ja, ramla kommer man säkert göra :P Frågan är väl hur mycket man slår sig^^
Rullskidbana? Vad är det?

Jo, men precis... borde gå att hyra, det kan man ju göra med mycket annat.
 
4 månader om året?! Bor du långt norrut eller åker du i inomhus-anläggning också?
Ja, ramla kommer man säkert göra :P Frågan är väl hur mycket man slår sig^^
Rullskidbana? Vad är det?

Jo, men precis... borde gå att hyra, det kan man ju göra med mycket annat.
Halva maj brukar gå att åka skidor och i mitten av oktober lägger de ut sparad snö så det är bara juni, juli, augusti och september det inte går att åka alls. Jämtlandsfjällen. Extremt sugen på att åka till skidtunneln i Gällö nu men det är lite långt för en dag tycker jag.

Rullskidbana är en asfalterad slinga, som ett elljusspår för löpning fast för rullskidor. Vi har två i närområdet. Du bor väl också där skidåkning är populärt så bör väl finnas i närheten av dig också?
 
Jag har åkt en del rullskidor:

Jag var HELT nybörjare på skidor/rullskidor när jag började åka (hade slagit vad om att göra Tjejvasan i 25 års åldern) och köpte rullskidor, skidor osv. Gick ut stenhårt och började träna som en tok :angel: :D

Använd HJÄLM! ALLTID! Jag använde alltid skidhandskar och hjälm. Finns ju en massa skydd men handskar och hjälm är enligt mig det viktigaste.

Börja på en plan och fint asfalterad väg.. jag började på en gammal avstängd riksväg (utan större backar).

Jag kände mig verkligen som "Bambi på hal is" när jag körde första gången! Det bar iväg utan att jag hade kontroll så så till att starta på icke lutande väg :up:.. och då menar jag inte det minsta lutande!!

Kan tyvärr inte ge några råd om märken på skidor, begagnade sidor osv. :cautious:

Lycka till :)
 
Halva maj brukar gå att åka skidor och i mitten av oktober lägger de ut sparad snö så det är bara juni, juli, augusti och september det inte går att åka alls. Jämtlandsfjällen. Extremt sugen på att åka till skidtunneln i Gällö nu men det är lite långt för en dag tycker jag.

Rullskidbana är en asfalterad slinga, som ett elljusspår för löpning fast för rullskidor. Vi har två i närområdet. Du bor väl också där skidåkning är populärt så bör väl finnas i närheten av dig också?

Åh, så lyxigt!
Aha! Ja, det gör jag. Jag frågade pappa och han sa att det finns nog faktiskt såna....! Det är väl bara det att jag inte tänkt på det tidigare. Får väl kolla upp det!

Jag har åkt en del rullskidor:

Jag var HELT nybörjare på skidor/rullskidor när jag började åka (hade slagit vad om att göra Tjejvasan i 25 års åldern) och köpte rullskidor, skidor osv. Gick ut stenhårt och började träna som en tok :angel: :D

Använd HJÄLM! ALLTID! Jag använde alltid skidhandskar och hjälm. Finns ju en massa skydd men handskar och hjälm är enligt mig det viktigaste.

Börja på en plan och fint asfalterad väg.. jag började på en gammal avstängd riksväg (utan större backar).

Jag kände mig verkligen som "Bambi på hal is" när jag körde första gången! Det bar iväg utan att jag hade kontroll så så till att starta på icke lutande väg :up:.. och då menar jag inte det minsta lutande!!

Kan tyvärr inte ge några råd om märken på skidor, begagnade sidor osv. :cautious:

Lycka till :)

Attans! Nerförsbackarna hade jag glömt! 😅🤣
 
Ja! Varje år går jag in för att åka nio mil rullskidor för att klara skidmomentet i Vasaloppet, sedan ställer jag in skidorna i ett förråd tills det är dags för nästa Ica-Vasa. Egentligen skaffade jag rullskidorna för att jag sneglade på en svensk "riktig" klassiker - men får inse att hästar och jobb och annat måste gå före en sådan satsning i mitt liv nu. Så nu kör jag Ica-klassikern och tycker det är kul, jag gillar ju verkligen längdåkning men oddsen att få in nio mil på snö som skåning är inte sådär jättebra.

Det visade sig när jag köpte mina rullskidor för cirka tio år sedan nu (?) att det finns något som heter Rullskidcenter i Landskrona, jag var där och teståkte och de hjälpte mig att hitta en bra kombination för en nybörjare. Intygar att det var sjukt darrigt i början, jag åkte två eller max fyra km åt gången och var helt skakis + ramlade ett par gånger även i låg fart. Har också alltid cykelhjälm! Övriga skydd har jag klarat mig utan.

Jag har inte gjort ica-Vasan varje år men i år och senast kände jag mig riktigt bekväm med tekniken från start. Numera känns det bra och ganska lagom med rundor på en mil åt gången, fallrisken är kanske inte helt eliminerad men inget jag tänker på längre. Egentligen tycker jag om själva tekniken och åkningen och hade nog kunnat greja både längre rundor och mer åkning, men hindras lite av brist på lämpliga vägar att åka på - måste ut en liten bit på ganska smal trafikerad väg och det dämpar entusiasmen. Sedan får det ju inte vara för mycket nerförslutning heller för det är jag fortfarande inte bekväm med. Men helt klart värt att jobba sig igenom det där första darriga, och sedan få njuta av att känna sig någorlunda trygg med att stå på och både staka och diagonala med lite fart!

Det ska väl finnas någon form av broms som går att montera på skidorna om man vill känna sig tryggare i nerförsbackar, och så gör man någon manöver med att sträcka fram det ena benet så går bromsen mot? Jag har dock ingen utan får lita till teknik.
 
Har åkt en del rullskidor som träning inför Vasalopp. Håller man sig på flacka vägar är det inte så läskigt som jag trodde från början iaf :D

Mina tips utöver det givna att använda hjälm osv:

- Rullskidor har olika tröghet på hjul. Standard som de allra flesta säljs med är 2: or. Köp ett par med 3: or istället eller köp andra hjul och byt. 3: or är trögare vilket är positivt för nybörjare när det går nedför. Men 3: or ger också en åkning som är betydligt mer skidlikt än 2: or.

- Om man ska åka mycket, eller bara rent allmänt är orolig för axlar eller armbågar är Staffanstaven ett alternativ. Det är en dämpare som man sätter på sin vanliga stav. Pga fjädringen blir det mjukare stavisättning och också mer snölikt.

(mellanslag mellan : o pga envisa smileys :p )
 
Efter några dagar med Tour de France 2021 kan man ju lugnt konstatera att man inte kan klä på sig nog med skydd om man vill ut å rulla 😱
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 348
Senast: hastflicka
·
Relationer Bäst att förtydliga att detta inte aktuellt i nuläget, men kan bli i framtiden. Jag gillar att ha lite kött på benen, så tänkte ta reda...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 099
Senast: hoppsann
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp