Rullstolar för hund är här...

lady_vip

Trådstartare
Förvaltningsrätten i Malmö har nu beslutat att en hund i rullstol, som inte kan använda bakbenen eller ens kissa själv, har ett fullt acceptabelt liv. Länsstyrelsen hade sedan tidigare beslutat motsatsen och gett ägaren tre veckor på sig att avliva den (minst) 14 år gamla hunden som lider av diskbråck.

https://www.expressen.se/kvallsposten/hund-i-rullstol-slipper-avlivas/

Även om ägaren säkert vill hunden väl kan jag inte låta bli att må fruktansvärt illa av denna dom. Det öppnar ju upp för en helt annan hundhållning där etiska ställningstaganden får en innebörd vi inte är vana vid.
 
Förvaltningsrätten i Malmö har nu beslutat att en hund i rullstol, som inte kan använda bakbenen eller ens kissa själv, har ett fullt acceptabelt liv. Länsstyrelsen hade sedan tidigare beslutat motsatsen och gett ägaren tre veckor på sig att avliva den (minst) 14 år gamla hunden som lider av diskbråck.

https://www.expressen.se/kvallsposten/hund-i-rullstol-slipper-avlivas/

Även om ägaren säkert vill hunden väl kan jag inte låta bli att må fruktansvärt illa av denna dom. Det öppnar ju upp för en helt annan hundhållning där etiska ställningstaganden får en innebörd vi inte är vana vid.
Usch, ska vi börja sätta djurens väl och ve åt sidan för att en del djurägare är fullblodsegoister?! :cry:
 
Hur i hela friden tänker förvaltningsrätten :confused:
Har dom ens något att gå efter, det går ju inte att jämföra en hund i rullstol med en person i rullstol :banghead:
Tragiskt och ledsamt :cry:
Nej, jag kan inte överhuvudtaget förstå detta. Såg att en person kommenterat på Sydsvenskan att det var skönt att gamla hundar äntligen kunde få åldras med värdighet. Sen när blev det värdigt att inte kunna kissa själv..?
 
Jag kan inte tycka att detta är okej, hur väl matte än tar hand om sin hund. Det är tufft, det är helt överjävligt att förlora någon som betyder allt och lite till. Men det är inte väldigt när hunden inte ens kan uträtta sina behov, inte resa sig för att dricka, inte byta sovplats. Att kunna skona dem från det är en ynnest.
 
Fullkomligt genomvidrigt. :cry: Länsstyrelsen hade helt rätt, hunden är både gammal och uppenbart så skröplig att det enda rätta är att den får vandra vidare. Tragiskt att vissa blir så blindade av sin egen egoism att de gör vad som helst för att hålla fast vid sina djur fast de lider. :(
 
Förvaltningsrätten i Malmö har nu beslutat att en hund i rullstol, som inte kan använda bakbenen eller ens kissa själv, har ett fullt acceptabelt liv. Länsstyrelsen hade sedan tidigare beslutat motsatsen och gett ägaren tre veckor på sig att avliva den (minst) 14 år gamla hunden som lider av diskbråck.

https://www.expressen.se/kvallsposten/hund-i-rullstol-slipper-avlivas/

Även om ägaren säkert vill hunden väl kan jag inte låta bli att må fruktansvärt illa av denna dom. Det öppnar ju upp för en helt annan hundhållning där etiska ställningstaganden får en innebörd vi inte är vana vid.

Spontant känner jag att förvaltningsrätten borde få smisk. Vilket vidrigt beslut, det är INTE förenligt med god djurhållning! Jag hoppas Länsstyrelsen överklagar.
 
Hur i hela friden tänker förvaltningsrätten :confused:
Har dom ens något att gå efter, det går ju inte att jämföra en hund i rullstol med en person i rullstol :banghead:
Tragiskt och ledsamt :cry:

På det enskilda fallet. Det syns de tagit väldigt stor hänsyn till att hunden har en matte hemma på heltid som kan motverka ”biverkningarna”.

Jag kan inte se att domen har något praxisvärde direkt. MEN den är ändå enormt olycklig med tanke på handläggningstider. Dvs nån annan i liknande situation med säg med sämre förmåga ta hand om hunden som överklagar då det åtminstone teoretiskt finns en möjlighet få rätt. Hur drabbas den hunden under tiden ;(
 
Den kanske inte har något juridiskt praxisvärde men den hjälper till att förskjuta gränserna för vad som är ok i allmänhetens ögon. Med tanke på hur många hundar som redan plågas på övertid så ser jag det som en ren katastrof.

Ja, jag tror det framgick av resten av inlägget att jag helt delar den uppfattningen?
 

Liknande trådar

R
Hundhälsa Den här veckan är jag och min pojkvän hundvakt åt en labrador som tillhör hans syster. Hunden är gammal och har alltid haft problem med...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 691
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp