Rumpskakets ädla konst

Blueberry

Trådstartare
Jag vill lära mig att skaka rumpa bättre. Främst på zumbapassen, men jag tänker att även den vanliga vardagen blir lite roligare när en behärskar rumpskakets ädla konst. Jag förstår att jag ej är någon himla Shakira, men jag är så frustrerad över hur dålig jag är.

Således: Behöver hjälp.

Hur ska jag göra?
Hur kan jag lära mig?


Mina rumpa sitter liksom fast kroppen. Jag har lika rörliga höfter som en viking. Twerka kan jag göra – men bara i fantasin... :cautious:
 
Senast ändrad:
Sv: Rumpskakets ädla konst

Jag vet inte hur man skakar i zumba men jag har dansat orientalisk dans (magdans) och det är rätt knepigt att få till skaket i början. Leta efter videor på youtube. Handlar om att lyckas slappna av trots att man aktiverar vissa muskler.
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Det är nog ganska lika.
Och tro mig, jag har youtubat som en galning. Jag vet hur det ska se ut, men jag vet inte hur jag ska göra för att få till det... Det är ju typ att rump- och höftdelen av kroppen ska kunna ta emot signaler från hjärnan, och sedan följa order. Mina höfter = not so much för det här med att följa hjärnans order, tyvärr.

Jag tänker att jag behöver bra och tydliga instruktioner.
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

jag tror jag följer denna tråd :p Jag har själv stora problem att få ihop HUR jag ska göra för att skaka rumpa... Oftast blir allt annat också att skaka haha! Dock dansar jag inte zumba, men nått dom kallar "just dance" på Actic, och där är det en jäkla massa olika danser, och av någon anledning ska man röra höfter och rumpa i alla :banghead:
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Jag är som dig, och kan inte ge några som helst råd inom just rumpskakande, men;

För mig är det lättast att verkligen bryta ner rörelsen till enklaste lilla minidetalj och öva, öva, öva tills känslan sitter i den biten. Sen bygga på med tempo och fler bitar långsamt. Det är även så jag lär ut till de jag tränar (styrkelyft). En pyttedel av kroppen/rörelsen måste vara näst intill automatiserad innan man bygger på med nästa. Finns det någon knyck du kan börja med, och känna in olika varianter tills du hittar aktiveringen?
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Smart! Jättebra tips.
Jag ska leta upp en rörelse i rumpområdet och börja "tämja den" direkt jag kommer hem från jobbet. Vill inte ge kollegorna nöjet att beskåda detta :D
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Jag är ju rörlig och rumpskakare om jag så vill, så detta kanske är en dålig förklaring/övning...

Stå framför en spegel så du ser och känner vad du gör samtidigt. Lyft den ena hälen och ha kvar tårna i marken, eller lyft hela foten. Att lyfta hela kanske är enklare i början; det ska likna att gå i en trappa. Försök få med höften i rörelsen så att du rör höften uppåt, om du står kvar med tårna i marken ska det kännas som att du skjuter upp höften "mot taket" genom att trycka mot golvet. Testa olika position av överkroppen. Själv viker jag mig något mot höften som ska röra på sig och om jag lutar mig bort från den höften blir det mycket svårare.

Där nånstans kanske man kan börja? :) Därifrån kan man utveckla en mer roterande rörelse och du kan växla mellan benen precis som när du går i en trappa, allt snabbare och snabbare. Sen kanske du kan känna igen känslan i ett danspass och få in lite mer höfter i stegen. Har ingen aning om hur detta funkar för mer stela personer men det kan ju vara ett sätt att bryta ner rörelsen i småbitar!
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Du kan ju också kika på grundstegen i salsa där man bland annat sätter fram ena foten och skjuter fram höften i rörelsen, sen går du tillbaka och gör samma sak med andra benet. Du kan testa både åt sidorna, framåt och bakom och försöka få med dig höften i rörelseriktningen varje gång. Antar att det kommer krävas lite stretchande för att få upp rörligheten också. :)
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Du får komma tillbaka till Karlstad och ge rumpskakningslektioner! :D Det är ju inte bara blåbäret som skulle kunna ha nytta av det, menar jag. :angel:
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Agree!

Jag har ett gästrum PLUS att jag bor på landet utan grannar som kan bli chockade/stötta/generade/förfärade/avundsjuka :D
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Tack! :)

Är mycket, mycket pepp på att ta mig an det här projektet, men kommer väl att se ut så här ett tag: :banana:
Hahaha!
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Haha! Men visst. :) Vet inte om man är nån bra lärare bara för att man är halvt lealös, men lite skratt skulle det nog kunna bjuda på. :D

Med stretch så tänker jag höftböjaren, höften, mage och sätesmuskel. Kolla upp övningarna (och andra övningar) mer noggrant för att veta hur man ska göra för att stretcha på bästa sätt. Men rent spontant känns detta som vettiga muskler att stretcha. Som sagt... inget proffs direkt. ;)

Man känner sig säkert fånig när man försöker och inte känner att det blir "rätt" men om man ärligt försöker borde det gå snabbt att få in snitsen! Som ryttare brukar man dessutom ha rätt bra kroppskontroll och kan bryta ner rörelsen enklare. ;) Och sen vet jag inte om du menar magdans som Niyama pratar om eller att mest kunna svinga runt höfterna på ett danspass. :)
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Tack! :)

Är mycket, mycket pepp på att ta mig an det här projektet, men kommer väl att se ut så här ett tag: :banana:
Hahaha!

Menar du att det inte ska se ut sådär?! Det är ju vad jag har strävat efter, enda dansen jag kan, liksom...
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Ett tips kan vara att sätta sig på en pilatesboll, vilket gör det lättare att hitta muskulaturen runt höften. Dra sedan upp höften åt sidorna, bakåt, nedåt. Öva, hitta musklerna.
 
Sv: Rumpskakets ädla konst

Okej, nu har jag testat lite här på morgonkvisten. Och det ser ju knappast bra ut, men hjärnan verkar skicka signaler till höfterna som faktiskt når fram :D Bara det här med att knäna alltid ska vara lite böjda är något jag helt har missat förut :o
 
Okej.
Har insett att zumba är väldigt bra för mitt rumpskakande, men det är fortfarande långt från där jag vill att det ska vara.

Hur gör jag sånt här:



MVH
/Vuxen, mogen och mycket förståndig person som inte vågar googla på "how to twerk". Hehe.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp