Rumsren kanin?

T

Tussie

Min lilla kanin är nu ca 5 månader och har alltid varit rumsren tills vi flyttade till egen lägenhet jag och sambon, hon har alltid sprungit lös i rummen och har både låda att gå på och buren hon fritt kan hoppa ut och in i, vi har inte gjort några skillnader alls med hur vi hanterar henne eller vad hon för för mat och har samma strö som förr osv, hon har nu bott här i två veckor och både kissar och bajsar på golven, vilket hon aldrig gjorde förut, då gick hon snällt på låda i bur/låda. Varför?

När hon har gjort ifrån sig på golvet straffar vi henne inte, vi skyndar bara oss snabbt att visa; "Nej du ska inte kissa där" - och bär henne till lådan.

Vi har placerat kiss och bajs i lådan (precis som man gör när man lär dom första början) så hon ska förstå att det är dit hon ska, men hon fortsätter att göra ifrån sig på dom ställen hon själv vill..

Gör alltid rent noga och sprutar nån annan doft på ställen hon kissat på, har samt försökt placera lådan där hon mest gör ifrån sig men då hittar hon bara nya ställen eller gör på sidan.

Nån som har några ideér/tankar/tips varför hon gör så? :confused: Kan inte ha en kanin som går och kissar överallt men vill ju att hon ska få vara ute dygnet runt och springa som hon vill som hon alltid gjort! :(
 
Sv: Rumsren kanin?

Det är inte så att hon håller på att "pinka in" sitt nya revir, då? När det har hennes doft borde hon ju förhoppningsvis sluta med det. Det där med att spruta andra medel (ättika brukar funka fint) där de har kissat kan funka på två sätt. Antingen så lär de sig att det inte är nån idé just där, deras egen doft försvinner hela tiden, så det är bara att ge upp. Det är så det borde funka, tycker man.
Men, det kan också vara så att kaninen ger sig :devil: på att det ska lukta kanin där den bestämmer att det ska göra det! Hur mycket man än rengör efter den hjälper det inte. Det man kan testa då är att sopa upp bajset och sen bara torka upp kiss med blött hushållspapper (på golvet då, naturligtvis, funkar inte på mattor... blä! :crazy:) med en gång, så det inte biter sig fast. På så sätt känner kaninen fortfarande att det luktar kanin, men människor med sitt betydligt klenare luktsinne känner inte att det luktar. Genom att man torkar upp med en gång behöver man ju inte heller oroa sig för fläckar eller så. :)
 
Sv: Rumsren kanin?

Ja, men i förra hemmet så "kissade hon inte in sig alls",
utan då vart hon nästan rumsren direkt. (Hon kissade en gång)
Men tack för råden :) Får hoppas hon ger sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
708
Senast: Krumben
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp