Bukefalos 28 år!

Rumsren med tidning

josefinn

Trådstartare
Vår 12 veckors valp kissar både i sovplatsen bredvid sängen och inhägnaden med kompostgaller på dagarna. Alltså inga problem att göra ifrån sig där hon uppehåller sig. Jag går ut med henne som man ska men det sker ändå många olyckor just när hon varit ute.
Problemet är att hon istället för att kissa på tidningarna, leker med dem.
Hon e så pass ung så förväntar mig inte rumsrenhet idag men undrar om någon har nått tips på tidningsproblemet eller en liknande lösning?
 
Intressant att det fortfarande finns de som använder tidingar.:cool:.

Har ALDRIG använt tiding-någonsin-eftersom mina mor föräldrar hade hört att tidningar bara grejar till det i onödan.
Ta bort tidningar, (och mattor) ta ut valpen VÄLDIGT ofta, var annan,var 3e timme-ta även ut den natte tid.
Eller om det känns enklare: ut med valpen varje gång dent ätit, sovit eller lekt.
Så har du en rumsren hund om några veckor-några månader-det tar olika lång tid (min nuvarande schäfer blev rumsren på en löjlig vecka!! bordercollien och andra hundar runt 3-5 månader) men de flesta blir rumsrena "av sig själva" är min erfarenhet.
 
Jag brukar inte alls lära valparna mina att kissa på tidningar. Jag tycker att det är lika bra att dom går ut och gör sina behov direkt, dom ska ju göra det resten av sitt liv som vuxna. När jag haft valp så har dom fått gå ut när dom sovit, ätit, busat, vaknat på natten eller när jag anar att det kan behövas. Det är ett jäkla spring med andra ord.

Mina valpar har aldrig kissat i sovplatsen, dom har gått därifrån och kissat på golvet. Har du stängt in valpen i / på sovplatsen? Om den inte är instängd så kanske du skulle låta en veterinär titta på henne, hundar brukar inte kissa där dom ligger.

Du skriver att hon kissar i inhägnaden av kompostgaller som hon är i på dagtid och att hon inte har några problem med att kissa där hon uppehåller sig, var skulle hon annars kissa än där hon är instängd? Om du har din valp instängd så är det klart att hon måste göra sina behov där hon är.

Sätt tidningarna i återvinningen och börja gå ut med din valp så blir hon rumsren när hon är mogen för det. Det är en bra och enkel lösning för att få en hund rumsren, det behövs inte några avancerade metoder för det.
 
Jag har en tidning för nödlägen, flyttar ut den efterhand som hunden blir stor nog att hålla sig. Bra att valpen har nånstans där det är "lagligt" att kissa om man missar signalerna.

Grunden för att hunden snabbt ska lära sig säga till är att ta ut den efter varje aktivitet. Efter lek, efter mat, efter sömn. Jag väcker inte hunden på natten för att rasta den. Gå inte runt på promenad utan gå ut och stå stilla på en fläck där valpen blir trygg och lär sig göra sina behov.
 
Vi gjorde så att vi gick ut med våran valp en gång i timman ibland varje halvtimma. Alltså bara ut, kissa och få en massa godis och beröm samtidigt som vi sa kissa och sedan gå in igen. Han blev rumsren mer eller mindre direkt. Såklart några olyckor hände, vi hade även lite tidningar ifall han skulle kissa inne vilket han även gjorde några få gånger.

Så skippa tidningarna, gå ut ofta istället och lär hunden kissa på kommandon. Ibland var vi med tvungna att springa ut nästan direkt vi kommit in för att han höll på att kissa direkt. Dock så gick det över relativt fort.
 
Jag har inga problem att ha tidning - men då jag har egen trädgård så har jag endast nattetid och vid ytterdörren. Valpen lär sig bli rumsren ändå även om den pinkar inne en period. Oavsett tidning eller inte. En tidning kan dock få valpen att gå till bättre ställe än t ex parketten om den inte hinner ut/om man själv inte hinner ut/öppna dörren :)
 
Har aldrig haft tidning, tror inte att det gör till eller från egentligen... men jag har lite aversion emot folk här som ska använda 'puppy pads' till förbannelse bara för att de inte ids gå ut.
 
Lär inte heller mina att kissa på tidning. Vill inte att de ska riskera att få för sig att det är ok att sätta sig på saker...filtar, mattor, handdukar mm om det skulle tränga på någon gång.
Torkar hellre upp kiss på golvet än sölar med nerpissade tidningar.

Begränsat utrymme nattetid. Ut efter lek, mat och sömn samt lite extra turer. Jag går även ut nattetid med valpen om jag märker att den vaknat. Har en komposthage intill sängen på natten. Stänger till vardagsrummet och parketten.

Tiden det tagit att få hundarna rumsrena har varierat. Längst tog blandrastiken. 6 månader. Snabbast är Dvärgschnauzerkillen jag har nu. Han har funkat klockrent direkt. Max 10 olyckor totalt och då har det mest varit för att jag inte hunnit få ut honom av någon anledning.
 
Har aldrig haft tidning, tror inte att det gör till eller från egentligen... men jag har lite aversion emot folk här som ska använda 'puppy pads' till förbannelse bara för att de inte ids gå ut.
Fast det är en helt annan sak - men att använda en tidning om valpen t ex skulle nattetid tycker jag inte är fel. Eller om man inte hinner till dörren om det är superbråttom. Det skyddar ändå golven lite :)

Ps: jag har haft dom senaste valparna i sängen just pga att jag inte vaknar om den börjar knata omkring på golvet = den kissar då om den vaknat. I sängen så vaknar jag däremot direkt om en valp rör på sig, vilket gör det enklare :)
 
När jag bodde i lägenhet flera våningar upp och hade valp så använde jag tidningar i början och det funkade bra. Då använde han dem de gånger vi inte hann ut, och till sist hade jag bara en tidning vid dörren. När han då gick till dörren så gick vi ut direkt och jag kunde ta bort tidningen ganska snart.

Med nästa hund hade jag hus med egen trädgård och då var det betydligt enklare att undvika olyckor. Det gäller bara att vara uppmärksam och gå ut OFTA. Flera gånger i timmen var jag ute med mina när de var små.

Min första kunde också kissa i sin bädd när han var riktigt liten, men det försvann helt så snart han bara kunde hålla sig litegrann.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 872
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 272
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 717
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp