Rumsren - råd?

pews1972

Trådstartare
Jag har en snart 5 mån ga blandrasvalp (mkt liten) som jag har svårt att få rumsren. Detta är min första hund och jag har plöjt både böcker och litteratur på nätet om hur man ska göra. Tycker att vi gör rätt men problemet - som jag ser det - är att hon är så exalterad över att vara ute så hon glömmer bort/struntar i att göra ifrån sig ute. När hon kommer in så kommer det istället.

Vi har ett ga litet hem - bara ca 30kvm öppen planlösning så jag ser henne i princip hela tiden men ändå hinner jag inte när hon kissar. Nu äntligen har jag lärt mig se hur hon beter sig innan hon ska bajsa så då hinner jag nästan alltid. Jag visslar då på henne och öppnar dörren och så går vi ut. Men de flesta ggr så börjar hon då leka istället för att göra ifrån sig klart.
När det gäller att kissa så har jag inte en suck att se - plötsligt så sitter hon bara och kissar.

Någon som kanske har något litet råd?

Fö så går vi på kortare promenad 3 ggr om dagen och hon är också ute mycket med mig när jag pysslar runt stallet. Vi bor på gård så det finns ingen trafik öht - hon är alltid lös omkring mig. På dagtid är även sonens vuxna tik med oss.
 
Jag har en snart 5 mån ga blandrasvalp (mkt liten) som jag har svårt att få rumsren. Detta är min första hund och jag har plöjt både böcker och litteratur på nätet om hur man ska göra. Tycker att vi gör rätt men problemet - som jag ser det - är att hon är så exalterad över att vara ute så hon glömmer bort/struntar i att göra ifrån sig ute. När hon kommer in så kommer det istället.

Vi har ett ga litet hem - bara ca 30kvm öppen planlösning så jag ser henne i princip hela tiden men ändå hinner jag inte när hon kissar. Nu äntligen har jag lärt mig se hur hon beter sig innan hon ska bajsa så då hinner jag nästan alltid. Jag visslar då på henne och öppnar dörren och så går vi ut. Men de flesta ggr så börjar hon då leka istället för att göra ifrån sig klart.
När det gäller att kissa så har jag inte en suck att se - plötsligt så sitter hon bara och kissar.

Någon som kanske har något litet råd?

Fö så går vi på kortare promenad 3 ggr om dagen och hon är också ute mycket med mig när jag pysslar runt stallet. Vi bor på gård så det finns ingen trafik öht - hon är alltid lös omkring mig. På dagtid är även sonens vuxna tik med oss.

Lär henne gå i koppel, och låt henne ha tråkigt ute tills hon gör ifrån sig. Ha inte den andra hunden med när hon ska rastas.
 
Lär henne gå i koppel, och låt henne ha tråkigt ute tills hon gör ifrån sig. Ha inte den andra hunden med när hon ska rastas.
Hon kan gå i koppel. Men varför skulle det hjälpa?
De ggr när jag hinner och släpper ut henne så är den andra hunden inte med. Det hjälper dock föga. Hon roar sig själv - lätt som en plätt. Tänk på att vi bor på en gård - oändliga marker (ur hennes perspektiv i vart fall) med mängder av härliga dofter.
 
Hon kan gå i koppel. Men varför skulle det hjälpa?
De ggr när jag hinner och släpper ut henne så är den andra hunden inte med. Det hjälper dock föga. Hon roar sig själv - lätt som en plätt. Tänk på att vi bor på en gård - oändliga marker (ur hennes perspektiv i vart fall) med mängder av härliga dofter.

Just därför. För att begränsa henne, så hon inte kan ranta runt och hitta på annat. Gå till en toaplats, stanna där och surfa på telefonen eller liknande.
 
Just därför. För att begränsa henne, så hon inte kan ranta runt och hitta på annat. Gå till en toaplats, stanna där och surfa på telefonen eller liknande.
Aha du tänker så.
Jag gjorde så en dag - faktiskt mest för att jag ville kolla på en liten film på fb (eeehhh) - dock hände inget mer än att jag nästan frös ihjäl. Men det är ju faktiskt en bra ide. Tack!
 
Aha du tänker så.
Jag gjorde så en dag - faktiskt mest för att jag ville kolla på en liten film på fb (eeehhh) - dock hände inget mer än att jag nästan frös ihjäl. Men det är ju faktiskt en bra ide. Tack!
Du måste vara ihärdig ett tag, polletten trillar inte ner på en gång. Räkna inte med att hon fattat även om hon lyckas ett par gånger heller, då blir du bara frustrerad när ni får ett bakslag. Det tar ett tag, men trägen vinner.
 
Jag håller med @Monstermom

På med kort koppel. Hitta en lugn plats. Stå still och upprepa kommandot kissa. Ignorera lek och upprepa lugnt kommandot kissa tills hon har gjort det hon ska. Ett kort bra. Inget bus och stoj utan bara lugnt bra. Sedan kan du släppa henne.
 
Aha du tänker så.
Jag gjorde så en dag - faktiskt mest för att jag ville kolla på en liten film på fb (eeehhh) - dock hände inget mer än att jag nästan frös ihjäl. Men det är ju faktiskt en bra ide. Tack!
Klä på dig bättre ! I början kan det ta tid innan poletten ramlar ner på hunden,men om man envist går till toaplatsen så brukar det löna sig.
Min hund är snart 4 år,om jag öppnar dörren o säger gå o kissa så går hon direkt till hö på gräset utanför dörren
 
Begränsa även utymmet inne. Hon behöver kanske inte ha alla 30 kvm?
Kompostgaller är toppen.
 
Håller med de övriga- rastningar ska vara tråkiga sā att det som ska göras blir gjort. Du har en liten blandras och den är bara 5 månader. Små hundar kan ta tid att få rumsrena. Lycka till!
 
Att hunden inte är rumsren vid 5 månader tycker jag är rätt normalt. Min äldsta tik började jag lita på när hon var ca 9 månader. Min yngsta skötte sig bra redan vid 5 månader. Det är väldigt olika. Håller med föregående om att ge inte upp. Var tråkig och vänta ut henne.
 
Som de andra säger, koppel!
Jag får alltid ta min valp i koppel om hon ska göra ifrån sig ute annars springer hon bara runt och hittar på en massa annat :)
 
Begränsa även utymmet inne. Hon behöver kanske inte ha alla 30 kvm?
Kompostgaller är toppen.
Varför ska hon inte ha 30kvm? Det är väl verkligen inte mycket plats.
När hon sover så har en mindre begränsad plats och där är hon trygg, sover hela natten utan att göra ifrån sig - det har hon gjort nästan ända från början.
 
Att hunden inte är rumsren vid 5 månader tycker jag är rätt normalt. Min äldsta tik började jag lita på när hon var ca 9 månader. Min yngsta skötte sig bra redan vid 5 månader. Det är väldigt olika. Håller med föregående om att ge inte upp. Var tråkig och vänta ut henne.
Nej alltså jag tycker inte det är konstigt alls - utan mera att jag ville ha lite erfarna råd och tips. Vilket jag ju verkligen fått :D
 
Jag håller med @Monstermom

På med kort koppel. Hitta en lugn plats. Stå still och upprepa kommandot kissa. Ignorera lek och upprepa lugnt kommandot kissa tills hon har gjort det hon ska. Ett kort bra. Inget bus och stoj utan bara lugnt bra. Sedan kan du släppa henne.
Bra ide att upprepa ett kommando. Riktigt bra att de kan det senare i livet!
Lugn plats är ju inte så svårt - allt är lugnt här ute :)
 
Hon är blandning mellan pomerian/chihuahua/papillon - ungefär lika mycket av alla tre.

Både pomerania och chihuahua har ju problem med rumsrenheten, ofta tar det 6-12 månader att få dem rumsrena. En del är otroligt svåra och blir aldrig helt rumsrena.

Nu bor ni ju redan litet, men en idé kan ju vara att begränsa utrymmet inomhus när ni inte har full uppsikt över henne :)
 
Varför ska hon inte ha 30kvm? Det är väl verkligen inte mycket plats.
När hon sover så har en mindre begränsad plats och där är hon trygg, sover hela natten utan att göra ifrån sig - det har hon gjort nästan ända från början.

Att begränsa ytan är ett klasiskt knep när man tränar rumsrenhet. Bär henne därifrån och ut. När hon har gjort ifrån sig ute kan hon vara med på större yta ett tag.
 
Att begränsa ytan är ett klasiskt knep när man tränar rumsrenhet. Bär henne därifrån och ut. När hon har gjort ifrån sig ute kan hon vara med på större yta ett tag.
Aha - ja det visste jag inte. Tack för alla råd och tips! Kanske kan bli ordning på vår lilla skrutt också :p
När vi fick hem henne mitt i smällkallaste tiden då ångrade jag att jag inte hade tänkt på att köpa valp på våren/sommaren ist. För hon darrade ju som en tok så fort hon kom ut. Det är dock helt och hållet borta nu. Nu springar hon ju runt som en tok och hinner inte känna att det är kallt ute.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp