Rumsrenhet- äldre valp

ako

Trådstartare
Hej!
Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas hjärtan och dessutom blivit vän med familjens katter 😀.
Han har bott på mindre kennel i flock och i hundhus och trädgård innan och verkar verkligen inte alls fatta att man ska gå på toa ute. Vi gör förstås ingen affär av det alls när han kissar / bajsar inne, men finns det något mer man kan göra än försöka hålla koll, gå ut ofta och berömma massor när han går på toa ute? Nu på morgonen var vi ute uppåt 1 h utan att han kissade (bajsade dock) och efter mindre än 5 min inne kissade han inne. Man ska ju såklart ha koll på honom men det går ju inte att titta exakt hela tiden.
Det kommer säkert lösa sig med tiden, han är ju helt ny här än, men hör gärna era andras erfarenheter och ev tips av något äldre icke rumsrena hundar.
Tack på förhand 😀!
 
Hej!
Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas hjärtan och dessutom blivit vän med familjens katter 😀.
Han har bott på mindre kennel i flock och i hundhus och trädgård innan och verkar verkligen inte alls fatta att man ska gå på toa ute. Vi gör förstås ingen affär av det alls när han kissar / bajsar inne, men finns det något mer man kan göra än försöka hålla koll, gå ut ofta och berömma massor när han går på toa ute? Nu på morgonen var vi ute uppåt 1 h utan att han kissade (bajsade dock) och efter mindre än 5 min inne kissade han inne. Man ska ju såklart ha koll på honom men det går ju inte att titta exakt hela tiden.
Det kommer säkert lösa sig med tiden, han är ju helt ny här än, men hör gärna era andras erfarenheter och ev tips av något äldre icke rumsrena hundar.
Tack på förhand 😀!
Jag tycker det är samma som med valp.
Ut direkt efter vild lek, mat och efter en längre stunds vila samt satsa på kanske varannan timmes utsläpp för rastning där emellan. En rastning ska inte innebära promenad, utan ut till samma ställe varje gång och in när han gjort sitt. Du kan behöva vänta ut honom rätt länge. Skulle han totalvägra kissa så gå in igen men ha honom i koppel eller väldigt nära dig så du snabbt kan lyfta upp honom när han vill kissa inne och gå ut med honom.

Sen ska ni självklart gå promenader också, men han är säkert upptagen med att upptäcka och nosa på promenader att han lätt glömmer att kissa så promenaderna skulle jag se som utöver rastningarna.

Efter ett tag kommer han att fatta att han ska göra sina behov på stället som ni valt ut.

Jag kämpar på med min 5 månaders som gärna fortsatt gör sina behov inne. Hon är dock väldigt duktig med att både kissa och bajsa så fort vi kommer ut, men det händer någon olycka inne då och då om jag inte varit uppmärksam eller hållit mig till ovan principer. Hon håller sig dock hela nätterna och även på jobbet där hon kan hålla sig 4-5 timmar i sträck.
 
Jag är fullständigt övertygad om att hundar förstår fler känslor än "människa arg" och "människa glad". Jag gör absolut en grej av att valpen gör ifrån sig inomhus efter att den är 4 månader gammal - men inte genom att skälla på den!
Det glömde jag lägga till. Nu när min är så stor och jag ser att det händer en olycka så pratar jag med henne och låter besviken på rösten medan jag torkar upp.
 
Det glömde jag lägga till. Nu när min är så stor och jag ser att det händer en olycka så pratar jag med henne och låter besviken på rösten medan jag torkar upp.
Ja precis! Både att visa att det är bråttom ut i samband med olycka, att snabbt torka upp/plocka upp resultatet av olyckan och att låta besviken tror jag är jättetydliga signaler utan att på något vis skapa oro inför att kissa/bajsa.
 
Ja precis! Både att visa att det är bråttom ut i samband med olycka, att snabbt torka upp/plocka upp resultatet av olyckan och att låta besviken tror jag är jättetydliga signaler utan att på något vis skapa oro inför att kissa/bajsa.
Hej!
Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas hjärtan och dessutom blivit vän med familjens katter 😀.
Han har bott på mindre kennel i flock och i hundhus och trädgård innan och verkar verkligen inte alls fatta att man ska gå på toa ute. Vi gör förstås ingen affär av det alls när han kissar / bajsar inne, men finns det något mer man kan göra än försöka hålla koll, gå ut ofta och berömma massor när han går på toa ute? Nu på morgonen var vi ute uppåt 1 h utan att han kissade (bajsade dock) och efter mindre än 5 min inne kissade han inne. Man ska ju såklart ha koll på honom men det går ju inte att titta exakt hela tiden.
Det kommer säkert lösa sig med tiden, han är ju helt ny här än, men hör gärna era andras erfarenheter och ev tips av något äldre icke rumsrena hundar.
Tack på förhand 😀!

Jag har en importvalp (snart 4 månader) som varit här en vecka, och trots att han inte haft en enda olycka inomhus sen han var 10 veckor så kör jag valpstuket på honom ändå för att säkra upp goda rutiner. Jag begränsar utrymmet inne och så ska han ut ungefär varannan timme. Bra att gå till samma lilla fläck varje gång. Jag försöker också lära in ett kommando för kiss och bajs, så när han gör ifrån sig ute så säger jag "braaaaa kissa" (inte för glatt så han tappar fokus) eller "braaa bajsa" så betingar man ordet och handlingen (jag ger dock inte godis utan bara muntligt beröm och klapp efteråt). När hunden förstår kopplingen kan du gå till fläcken du alltid går till och säga kommandot. Himla smidigt.

Ta alltid, alltid ut honom direkt när han kissat inne, gör det med brådska och visa typ ojoj här blev det väldigt tokigt. Även om han hunnit kissa klart s a s, men ännu bättre om du hinner grabba tag i valpen och lyfta ut honom medan det sker.
 
Jag är fullständigt övertygad om att hundar förstår fler känslor än "människa arg" och "människa glad". Jag gör absolut en grej av att valpen gör ifrån sig inomhus efter att den är 4 månader gammal - men inte genom att skälla på den!
På vilket sätt ”gör du en grej”?
 
Ingen omedelbart tillämplig sak men....
Något jag haft nytta av är kommandot "kissa". Säger kissa och berömmer när han gör ifrån sig ute. Numer kan jag såga åt Torsten att kissa och han gör det.

(har också haft en omplacerad flat som visade sig kunna kommandot "bajsa" :D )
 
Jag skulle ocksa behandla den som en pytte liten valp ... och som @Migo sager gora en grej av nar det hander olyckor innomhus. Nar jag har valp knyter jag fast kopplet runt midjan om jag inte kan halla ett oga pa valpen och inte vill ha den i valphage.

Mina hundar kan bade kissa och bajsa (pa Svenska :D) eftersom jag tavlade sa mycket med Miss Mandy och bodde pa hotell innan vi kopte forsta husvagnen. Nar man bor pa hotell ar det inte alltid latt att hitta bra stallen att gora ifran sig pa, men det gick sa himla latt att lara henne att bade kissa och bajsa pa kommando och det ar ibland sa himla enkelt nar man inte maste vanta ut hunden sa de andra kan det ocksa.
Princess Diva blanger dock alltid pa mig nar jag sager till ... det innebar ju att hon inte kan nosa som hon vill just da.:grin:
 
Tack snälla för alla svar 😊! Vi jobbar vidare och också skönt att höra att det finns fler som får/fått slita, det ger ju gott hopp. Har bara haft två hundar innan och med dem var just rumsrenhet ingen issue alls.
 
Låter bra och lovande 😊! Inga olyckor här i dag, men en gång fick jag bära ut honom väldigt fort 😅.
Här sker också olyckorna allt mer sällan, men jag måste fortfarande gå ut med henne oftare än med dom vuxna. Olyckorna sker i nuläget nästan alltid när jag glömt av tiden/varit ouppmärksam så jag har mest mig själv att skylla. Hon blev 5 månader i dagarna.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Uppdaterar lite. Det går för det mesta bra, men någon olycka ett par ggr i veckan fortfarande. Han säger inte till när han är nödig men brukar gå på toa när vi tar ut honom i rätt tid. I dag gjorde jag misstaget att sätta honom i ett rum bakom kompostgaller för att endamhetsträna en kvart och hade missuppfattat dottern och trodde han hade bajsat innan (han hade bara kissat) och självklart bajsade han inne då. Vad är er erfarenhet av misstag - brukar det slå tillbaka big time om man misslyckas med att ta ut i rätt tid? Jag blir så himla besviken på mig själv när det blir fel.
 
Tack för upp uppmuntran 😊! Kändes bra att höra. Det går ju absolut framåt på alla sätt!
 
Uppdaterar lite. Det går för det mesta bra, men någon olycka ett par ggr i veckan fortfarande. Han säger inte till när han är nödig men brukar gå på toa när vi tar ut honom i rätt tid. I dag gjorde jag misstaget att sätta honom i ett rum bakom kompostgaller för att endamhetsträna en kvart och hade missuppfattat dottern och trodde han hade bajsat innan (han hade bara kissat) och självklart bajsade han inne då. Vad är er erfarenhet av misstag - brukar det slå tillbaka big time om man misslyckas med att ta ut i rätt tid? Jag blir så himla besviken på mig själv när det blir fel.
Att valpen bajsade inne ska du se som en "olycka". Inte något som skapar en vana. Han hade väl inget annat val när det trängde på.

Fortsätt göra utebajsandet till något roligt. Dvs glada tillrop och beröm.
Det finns praktiskt taget inte i historien nån valp som helt missat att bli rumsren :)
 
Att valpen bajsade inne ska du se som en "olycka". Inte något som skapar en vana. Han hade väl inget annat val när det trängde på.

Fortsätt göra utebajsandet till något roligt. Dvs glada tillrop och beröm.
Det finns praktiskt taget inte i historien nån valp som helt missat att bli rumsren :)
Nej det är väl så. Fick bara så dåligt samvete när jag klantade mig 😬
 
Det verkar vara så himla olika! När jag hade foderhund blev hon rumsren i månad 6 och ägaren påstod att hon borde varit rumsren redan vid 4 månader… Min jag har nu är 7 månader och var jätte duktig med att berätta när hon är nödig och kissade inte inne alls så länge vi var uppmärksamma. Men nu öppnar hon ibland dörren till vårt gym, aka hennes toalett, och kissar på min yogmatta istället. Nu när det är så varmt och hon dricker massor har kissat på sig inne några ggr. Vi får helt enkelt låsa gymmet och gå lite fler ggr. Olyckor händer 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
640
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Viva
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 878
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp