Rumsrenhet

BaraLinn

Trådstartare
Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till tydligt när hon behöver göra sina behov.

Just nu går vi ut varannan timme men ändå händer det olyckor..

Som idag var jag ute 9.20 och vid 10.30 har hon vart ute 2 ggr och lyckats kissa inne 2 ggr och bajsa 1 gång inne!
Den här morgonen har vart lite extrem så här många olyckor på så kort tid brukar det inte ske.

Börjar bli tröttsamts. Har ni något tips? Eller är det bara härda ut?
 
Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till tydligt när hon behöver göra sina behov.

Just nu går vi ut varannan timme men ändå händer det olyckor..

Som idag var jag ute 9.20 och vid 10.30 har hon vart ute 2 ggr och lyckats kissa inne 2 ggr och bajsa 1 gång inne!
Den här morgonen har vart lite extrem så här många olyckor på så kort tid brukar det inte ske.

Börjar bli tröttsamts. Har ni något tips? Eller är det bara härda ut?

Har du testat att ha henne i valphage? Med sovplats, matskål och vattenskål. Många hundar vill inte göra ifrån sig där de äter och sover. Kissar hon på mattor, ha inga mattor i valphagen. Kissar hon inte på mattor, fyll hagen med matta.
Om du provar så ta ut henne varje timma och se om hon gör nått.
Ta helst ut henne varje gång du tar upp henne ur hagen.

Finns det tillfällen när hon oftast kissar? Min kissade nästan alltid direkt efter mat t.ex. Så tog jag ut henne då fick jag alltid chans att berömma henne för att kissa ute.

Tänk även igenom hur kissandet ute brukar se ut. Gå gärna till samma plats varje gång och var tråkig tills hon kissat. Sen kan ni ha lite kul innan ni går in.

Massa beröm när det blir rätt så klart!!
 
Och även om du väljer att inte använda hage så är det a och o att begränsa hundens yta. Låt inte hunden ha fritt tillträde till ytor den brukar kissa på. Och var uppmärksam på om hubden verkar vilja dit och ta ut direkt i så fall.

Glöm klockan också och basera träningen på hundens beteende. Vaknar hunden efter en tupplur? Ta ut den oavsett om den var ute för en halvtimma sen.
 
Hur bor du? Jag har alltid bott i hus när jag haft valpar, så vid minsta tecken har det bara varit att hiva ut dem snabbt som attan. Var det mörkt hann jag få på en lina som låg vid dörren.
Jag har läst att det finns de som lärt sin valp gå på lådan vid ytterdörren om det är svårt att komma ut fort.
Har du en liten frusen hund kanske den inte tycker det är så kul att gå ut i kylan. Har du kollat urinvägsinfektion?
Hur stor yta har din unghund ( 7 månader) inomhus? Det bästa vore om du kunde ha koll på den hela tiden. Jättejobbigt, men denna dåliga vana måste brytas.
 
Har du testat att ha henne i valphage? Med sovplats, matskål och vattenskål. Många hundar vill inte göra ifrån sig där de äter och sover. Kissar hon på mattor, ha inga mattor i valphagen. Kissar hon inte på mattor, fyll hagen med matta.
Om du provar så ta ut henne varje timma och se om hon gör nått.
Ta helst ut henne varje gång du tar upp henne ur hagen.

Finns det tillfällen när hon oftast kissar? Min kissade nästan alltid direkt efter mat t.ex. Så tog jag ut henne då fick jag alltid chans att berömma henne för att kissa ute.

Tänk även igenom hur kissandet ute brukar se ut. Gå gärna till samma plats varje gång och var tråkig tills hon kissat. Sen kan ni ha lite kul innan ni går in.

Massa beröm när det blir rätt så klart!!
Hon har en valphage och där inne gör hon inte sina behov utan kan hålla sig i flera timmar. Men hon ligger inte i den hela dagarna utan bara när hon är själv hemma, när vi äter eller om hon har svårt att varva ner. Och vi tar ut henne för rastning det första vi gör när hon kommer ut från hagen. Tänker du att hon ska vara i valphagen hela dagen?
Vi har tagit bort alla mattor förutom i sonens rum som har en lekmatta som hon dessutom gärna kissar på..

Förut tog vi ut henne varje timma men då kissade hon inte varje gång. Men kanske ska börja ta ut henne var 90:e minut istället?
När vi bara tar ut henne för att kissa så gör vi det alltid på samma ställe. Men hon både kissar och bajsar på våra promenader.

Vi tar också alltid ut henne direkt när hon har sovit/ vilat och försöker se till att vi går ut en stund efter hon ätit.
 
Hur bor du? Jag har alltid bott i hus när jag haft valpar, så vid minsta tecken har det bara varit att hiva ut dem snabbt som attan. Var det mörkt hann jag få på en lina som låg vid dörren.
Jag har läst att det finns de som lärt sin valp gå på lådan vid ytterdörren om det är svårt att komma ut fort.
Har du en liten frusen hund kanske den inte tycker det är så kul att gå ut i kylan. Har du kollat urinvägsinfektion?
Hur stor yta har din unghund ( 7 månader) inomhus? Det bästa vore om du kunde ha koll på den hela tiden. Jättejobbigt, men denna dåliga vana måste brytas.
Vi bor i villa så i början när hon var pyttis och inte så kaxig så vågade vi ha henne lös men inte längre. Men har vi henne i famnen så håller hon sig så ser vi att hon börjar traska runt så tar vi upp henne och tar på selet och går ut. Men problemet är att vi måste hinna ta henne. Hon verkar inte bekymrad över kyla, snö eller regn.

Har inte kollat uvi.
Hon har ganska stor yta att röra sig på. Vi bor hus med öppen planlösning och svårt att stänga av men försöker hålla alla dörrar stängda till rummen men vi har barn så det glöms ju bort ibland. Men hon gör oftast sina behov i ”hallen” utanför alla sovrum. Annars gärna i sonens rum eller badrummet.
 
Hon har en valphage och där inne gör hon inte sina behov utan kan hålla sig i flera timmar. Men hon ligger inte i den hela dagarna utan bara när hon är själv hemma, när vi äter eller om hon har svårt att varva ner. Och vi tar ut henne för rastning det första vi gör när hon kommer ut från hagen. Tänker du att hon ska vara i valphagen hela dagen?
Vi har tagit bort alla mattor förutom i sonens rum som har en lekmatta som hon dessutom gärna kissar på..

Förut tog vi ut henne varje timma men då kissade hon inte varje gång. Men kanske ska börja ta ut henne var 90:e minut istället?
När vi bara tar ut henne för att kissa så gör vi det alltid på samma ställe. Men hon både kissar och bajsar på våra promenader.

Vi tar också alltid ut henne direkt när hon har sovit/ vilat och försöker se till att vi går ut en stund efter hon ätit.
Ja, jag menar att hon ska vara i valphagen hela tiden när ni inte leker, gosar, rastar, tränar eller gör annat. Det som ger effekt är inte att hon är i hagen utan att hon inte får chans att kissa i huset.
Om hon inte kissar i rasthagen så är prognosen god!

Ha henne i hagen och när ni lyfter ur henne tar ni ut henne direkt varje gång. Sedan lek, gos, mat eller vad ni nu gör. Och sen ut och sen tillbaka till hage.

En period ser ni till att hon aldrig går lös i huset oövervakad utan umgås aktivt eller ha henne i hagen.

Om ni vistas mycket i andra rum så får ni fixa flera hagar eller avgränsa henne på annat sätt, exempelvis ha henne kopplad. För hon kan så klart inte sitta helt ensam i en hage hela dagarna. Ge henne en liten lek eller gostund så ofta som behövs för att hon inte ska bli uttråkad så att hon vilar mellan varven.

Ta bort sonens lekmatta en period också eller hindra henne från att vara i närheten av den.

Om ni är riktigt strikta med att inte ha henne lös i huset borde det gå fort.

Om hon har specifika ställen hon inte kissar på utöver hagen kan ni utöka till de ställena. Men ta baby steps och lägg till korta stunder i taget.
 
Jag tycker du har fått väldigt bra med tips, jag har också öppenplanlösning och har fått skärma av med kompostgaller.

Om hon har ett favoritställe att kissa inne så försök stänga bort det och när hon går dit se det som att hon signalerar att hon behöver gå ut. Det kanske hon inte behöver var gång, men blir det rätt ett par gånger så blir sannolikheten större att hon förstår att går jag dit när jag är kissnödig- då blir jag utsläpp.

Sen hoppas man ju att hon ska förstå att det går att träna er till att släppa ut henne när hon behöver annars också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 278
Senast: G-uldlock
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 434
Senast: Rhinos
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp