Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en växt som ser ut att vilja föröka sig. Men, vad är det för växt? Och ska de små bebisväxterna grävas ner i jord eller sättas i vattenbad först?
Just nu står växten i mitt terrarium, men är köpt i vanlig blomaffär.
IMG_20200316_122206.jpg
 
Jag har en växt som ser ut att vilja föröka sig. Men, vad är det för växt? Och ska de små bebisväxterna grävas ner i jord eller sättas i vattenbad först?
Just nu står växten i mitt terrarium, men är köpt i vanlig blomaffär.
Visa bifogad fil 47048

En ampellilja, du kommer snart att ha hundratals! :D Du kan sätta småbarnen direkt i fuktig jord eller låta dem rota i vatten, båda två går lika bra. Du kan också låta dem sitta kvar vid moderplantan men då kan hon behöva näring för att inte bli lite tråkig så småningom.
 
En ampellilja, du kommer snart att ha hundratals! :D Du kan sätta småbarnen direkt i fuktig jord eller låta dem rota i vatten, båda två går lika bra. Du kan också låta dem sitta kvar vid moderplantan men då kan hon behöva näring för att inte bli lite tråkig så småningom.
Tack! Vad spännande 🤩 Tror jag testar jord direkt då, ser ut som att de har små rötter redan.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Jag gjorde en fuling och nöp av en liten stickling av skvallerreva på puben häromdagen. :angel: Har velat ha en så länge och de är svindyra när de säljs här på Tesco! De säljs alltid i fula ampelkrukor och jag har ingen lust att betala för krukan.
Men nu har jag en! :D
 
Jag gjorde en fuling och nöp av en liten stickling av skvallerreva på puben häromdagen. :angel: Har velat ha en så länge och de är svindyra när de säljs här på Tesco! De säljs alltid i fula ampelkrukor och jag har ingen lust att betala för krukan.
Men nu har jag en! :D
Det är så man gör! :up:

Till och med så att man kunde säga till en bekant att titta bort för att man skulle nypa en stickling från hens växt :D. De växer bättre om man tjuvat dem.
 
0BB5CA77-9C57-4C7A-9A9C-A1BE45068E9E.jpeg

Kära Buke,
detta är min badrumsorkidé och ser ut exakt såhär. Den är ca 2,5 år gammal och är aldrig omskött, men blommar när den är nådigt stämd.

Jag hatar orkidéer, pga bor i ett "öfvre" bostadsområde där alla grannar kör vit Audi och har uteslutande orkidéer i fönstret :grin:. Men den här jäkeln vägrar dö för mig! Kom in i hemmet som oöverlagd tröstshopping efter en osedvanligt kvistig tentamen, och har sedan dess bott på undantaget i det frostade badrumsfönstret.

Så: hvad vill den mig?!
Borde den ha ny kompost, en osprucken kruka och stycken spelade a cantabile på viola?

Plz help a n00b out!
 
Visa bifogad fil 47523
Kära Buke,
detta är min badrumsorkidé och ser ut exakt såhär. Den är ca 2,5 år gammal och är aldrig omskött, men blommar när den är nådigt stämd.

Jag hatar orkidéer, pga bor i ett "öfvre" bostadsområde där alla grannar kör vit Audi och har uteslutande orkidéer i fönstret :grin:. Men den här jäkeln vägrar dö för mig! Kom in i hemmet som oöverlagd tröstshopping efter en osedvanligt kvistig tentamen, och har sedan dess bott på undantaget i det frostade badrumsfönstret.

Så: hvad vill den mig?!
Borde den ha ny kompost, en osprucken kruka och stycken spelade a cantabile på viola?

Plz help a n00b out!

Jag hade nöjt mig med att byta komposten (byta till en större kruka behövs inte men visst, vill du slå på stort med en osprucken gör det inget :D) samt låtit den få lite ljus ett tag (om du inte har fönster i badrummet då). Inte direkt solljus men en ljusare tillvaro än ett badrum iaf under en period.

Vill du öka chansen till blomning kan du ju skämma bort den med gödning under vår-sommar. Orkidégödning, vanlig krukväxtnäring är för fet och kommer ge den klorofyllstillestånd (eller vad nu växternas motsvarighet till hjärtstillestånd heter).
 
Jag hade nöjt mig med att byta komposten (byta till en större kruka behövs inte men visst, vill du slå på stort med en osprucken gör det inget :D) samt låtit den få lite ljus ett tag (om du inte har fönster i badrummet då). Inte direkt solljus men en ljusare tillvaro än ett badrum iaf under en period.

Vill du öka chansen till blomning kan du ju skämma bort den med gödning under vår-sommar. Orkidégödning, vanlig krukväxtnäring är för fet och kommer ge den klorofyllstillestånd (eller vad nu växternas motsvarighet till hjärtstillestånd heter).
Det låter ju inte så avancerat, trots allt... :up:
Men att bladen frodas 5 cm upp från krukan på en fjonk full av luftrötter - hur hanterar jag det? Ska de rackarna ner i komposten, eller ska den ha en typ... stam(?) att fortsätta balansera på? På alla andra krukväxter brukar jag ansa i rotsvurret och plantera ner i bott i jord, men jag anar att det a tad kinkigare här med denna högbrynta växt... :cautious:

Och som jag skrev - den står redan inklämd i badrumsfönstret bredvid en stackars fredskalla i systerskapsgåva från en kursare, vilken jag håller fredad för katterna. Fiat lux och skamvrån på en och samma gång.
 
Det låter ju inte så avancerat, trots allt... :up:
Men att bladen frodas 5 cm upp från krukan på en fjonk full av luftrötter - hur hanterar jag det? Ska de rackarna ner i komposten, eller ska den ha en typ... stam(?) att fortsätta balansera på? På alla andra krukväxter brukar jag ansa i rotsvurret och plantera ner i bott i jord, men jag anar att det a tad kinkigare här med denna högbrynta växt... :cautious:

Och som jag skrev - den står redan inklämd i badrumsfönstret bredvid en stackars fredskalla i systerskapsgåva från en kursare, vilken jag håller fredad för katterna. Fiat lux och skamvrån på en och samma gång.

Jag har i lite kompost i botten på krukan, har i rötterna (ansa bara det som ser dött ut, allt grönt ska vara kvar), ser till att rothalsen är i nivå med krukans kant, skakar/trycker ner mer kompost så den står stadigt (de vill ju ha det rätt luftigt) och sopar sedan golvet... plantera om orkidéer är något man gör INNAN man städat.

Edit: Just ja, jag brukar låta den ligga i en balja vatten innan jag planterar den igen så den får dra åt sig det vatten den vill ha.
 
Jag skulle behöva tips på växter som är lättskötta! D.v.s. inte såna som behöver vattnas väldigt sällan för då glömmer jag bort dem och de dör ändå t.ex. garderobsblomma. det jag letar efter är växter som tydligt säger till när de behöver mer vatten och återhämtar sig snabbt när de får vatten. Jag har Fredskalla som passar väldigt bra in på den beskrivningen. Den slokar när den behöver vatten och nån timme senare ser den fin ut igen!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle behöva tips på växter som är lättskötta! D.v.s. inte såna som behöver vattnas väldigt sällan för då glömmer jag bort dem och de dör ändå t.ex. garderobsblomma. det jag letar efter är växter som tydligt säger till när de behöver mer vatten och återhämtar sig snaNever Never plantbbt när de får vatten. Jag har Fredskalla som passar väldigt bra in på den beskrivningen. Den slokar när den behöver vatten och nån timme senare ser den fin ut igen!

Den mönstrade plantan som står längst bak till höger i min bild fungerar ungefär som en fredskalla. Hon krullar bladen när hon blir törstig, och repar sig snabbt. Växer fort också. Det är en Never Never plant här i UK, har ingen aning om vad de heter hemma, men det är en calathea i alla fall. :)
 
Den mönstrade plantan som står längst bak till höger i min bild fungerar ungefär som en fredskalla. Hon krullar bladen när hon blir törstig, och repar sig snabbt. Växer fort också. Det är en Never Never plant här i UK, har ingen aning om vad de heter hemma, men det är en calathea i alla fall. :)

Stenante kallas den nog. Den var fin! Jag ska kolla efter den! Tack för tipset! Var vill den stå? Jag har norr- och söderfönster. Inga andra tyvärr.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp