Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har orkideer (typ det enda som jag klarar att hålla vid liv,) två svärmorstunga, ett litet träd med långa smala blad och en murgröneliknande sak som sitter i en båge. Räknar med att den kommer dö snart. Skulle vilja ha nått annat men allt dör. Det som ska vattnas torkar ihjäl och sånt som inte ska vattnas oftas vattnas ihjäl fastän jag knappt vattnar det eller så lyckas jag faktiskt torka ut dom. Jag är typ hopplös. Funderar på plastväxter
 
Jag har orkideer (typ det enda som jag klarar att hålla vid liv,) två svärmorstunga, ett litet träd med långa smala blad och en murgröneliknande sak som sitter i en båge. Räknar med att den kommer dö snart. Skulle vilja ha nått annat men allt dör. Det som ska vattnas torkar ihjäl och sånt som inte ska vattnas oftas vattnas ihjäl fastän jag knappt vattnar det eller så lyckas jag faktiskt torka ut dom. Jag är typ hopplös. Funderar på plastväxter

Har du provat självvattnande krukor och lekakulor i botten? Det brukar funka himla bra för de plantor som är lätta att övervattna.
Eller generellt att köpa plantor från privatpersoner/ta sticklingar istället för att köpa dem i butik. Jag upplever att det kan vara svårt att få en del fabriksodlade plantor att överleva ibland. De är liksom så vana vid optimala förhållanden att de blir chockade i ett vanligt hem.
 
Igår fick jag hem en stickling av ett paradisträd som fick flytta ner i en väldigt stor kruka då den tidigare invånaren, en stor pelargonstickling, dog i veckan utan att ha satt rötter. Och kolla på den! :love:

Visa bifogad fil 46393

Den är så söt att jag kan dö! Endast 3-4cm hög!
Åh vad gullig! Jag fick en sån stickling av min mamma för många år sedan som var ca 10 cm hög. Den växte under flera år endast ca 5 cm och sedan flyttade vi till ett nytt hus 2017 och den älskar värt nya hus! Den är så präktig nu.
Bjuder på en taskig bild då den bor i sonens sovrum och egentligen ska jag försöka natta honom men var tvungen att tända lampan för att ta en bild på den 😇
FEB33FAC-6F79-4C26-99B5-4A1B18558B69.jpeg

Den är ca 35-40 cm hög och ordentligt bred!
 
Har du provat självvattnande krukor och lekakulor i botten? Det brukar funka himla bra för de plantor som är lätta att övervattna.
Eller generellt att köpa plantor från privatpersoner/ta sticklingar istället för att köpa dem i butik. Jag upplever att det kan vara svårt att få en del fabriksodlade plantor att överleva ibland. De är liksom så vana vid optimala förhållanden att de blir chockade i ett vanligt hem.
Inte självvattnande krukor. Men lekakulor har jag i alla krukor.

Var hittar folk som säljer sticklingar? Har sett nån som har haft på fb men det har varit växter som jag inte gillar. Ingen större variation heller
 
Åh vad gullig! Jag fick en sån stickling av min mamma för många år sedan som var ca 10 cm hög. Den växte under flera år endast ca 5 cm och sedan flyttade vi till ett nytt hus 2017 och den älskar värt nya hus! Den är så präktig nu.
Bjuder på en taskig bild då den bor i sonens sovrum och egentligen ska jag försöka natta honom men var tvungen att tända lampan för att ta en bild på den 😇
Visa bifogad fil 46412
Den är ca 35-40 cm hög och ordentligt bred!
Så fin! :love: Har den fått växa fritt eller har du beskärt den?
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att ta sticklingar på vänstersidan :D men jag är VÄLDIGT glad för att föröka växter!
 
Inte självvattnande krukor. Men lekakulor har jag i alla krukor.

Var hittar folk som säljer sticklingar? Har sett nån som har haft på fb men det har varit växter som jag inte gillar. Ingen större variation heller

Jag brukar fräckt fråga folk om jag är hemma hos någon, och det har hänt att jag nypt en topp om jag sett en växt jag gillar någonstans. :o Alltså inte i någons hem förstås, det sistnämnda, och inte i en butik!

Det borde gå rätt bra att hitta på Fb tycker jag. Finns säkert någon grupp att gå med i. Eller beställ på amazon till exempel där finns överraskande mycket att välja på.
 
Har funderat på att starta en sån här tråd :D
Jag har en zamiakalla, en pilspetsranka, en plättar i luften, en rumsask, en peperomia (vet inte exakt namn), en murgröna och två elefantöra.
Peperomian råkade jag nog övervattna så alla stjälkar utom en dog, den ser lite ynklig ut nu, med en kort stjälk med några blad i kanten av krukan.
Plättar i luften behöver nog omplantering, den lever nätt och jämnt. :(
 
Så fin! :love: Har den fått växa fritt eller har du beskärt den?
Jag hade nog inte kunnat hålla mig från att ta sticklingar på vänstersidan :D men jag är VÄLDIGT glad för att föröka växter!
Den är toppad en gång och den toppen bor i en liten kruka inne hos dottern 😁 annars har den vuxit fritt och är egentligen finare åt andra hållet mot ljuset förstås 😒

Jag är egentligen helt hopplös med växter. Håller mig till tjockbladiga typ hoya mm men jag äger även flaskliljor med höga stammar.
Samt att jag har en Paraplyaralia som lever hydroponiskt ;)
 
Älskar också växter. Har främst Pelargoner, Clusia, Garderobsblomma, Monstera, Kalathea, Gullranka, Fredskalla, olika typer av palm m.m

Har precis skakat liv i mina pelargoner. Jag överdriver alltid och får en miljon sticklingar som jag inte vet var jag ska göra med.

Måste köpa jord, har en hel del växter som skulle må bra av en omplantering i år.

Gillar inte heller orkidéer. Jättefina när de blommar men annars urtrista.
 
Älskar också växter. Har främst Pelargoner, Clusia, Garderobsblomma, Monstera, Kalathea, Gullranka, Fredskalla, olika typer av palm m.m

Har precis skakat liv i mina pelargoner. Jag överdriver alltid och får en miljon sticklingar som jag inte vet var jag ska göra med.

Måste köpa jord, har en hel del växter som skulle må bra av en omplantering i år.

Gillar inte heller orkidéer. Jättefina när de blommar men annars urtrista.
Hur förökar du clusia? Fick hem en stickling idag som bara var klippt. Ska den rotas i vatten först?
 
Jag tror jag har cirka 50 växter inne. Och dom jävlarna förökar sig och jag kan inte slänga något :rofl: citronträdet blommar just nu och sprider en magisk doft! Sen är nog min monstera variegata en favorit, den blir nog häftig när den växt till sig ordentligt! Palettbladen, olivträden och mitt fikon är sommarfavoriter också!
 
Mina favoriter är ormbunkar och hoyor, så nån form av regnskog är det nog här. Orkidéerna mår oförskämt bra också. Bebisarna just nu är en hoya, pubicalyx Black Dragon, och ett gäng groddbräken, krokodilbräken och davallia. Skaffade precis en amazoncissus också, som kommer passa som handsken i gänget. I övrigt fylls hyllorna av vanligare "tråkväxter" till vidare, hartassbräken, tradescantia, philodendron och begonia, och vårens alla frösådder. Var gör man av allt nu i perioden då allt som växer både behöver allt ljus de kan få men inget vill vara i direkt sol...?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp