Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ett gäng Levande stenar, sen har jag en Hattifnattskog (mitt eget namn, egentligen heter de Crassula 'harmony in green'). Hattifnattskogen är nog också en favorit faktiskt.

Hattifnattskog! :love: :love: :love: precis lika gullig som sitt namn.

Kul tråd! Jag har funderat på att posta bilder av mitt inomhusodlingsprojekt i trädgårdstråden, men det kändes fel. Jag håller på att försöka dra upp clivior från frön, det som tagit sig bäst ser ut såhär:
 

Bifogade filer

  • IMG_20200225_135122.jpg
    IMG_20200225_135122.jpg
    333,7 KB · Visningar: 66
Förutom odlingen har jag mest stryktåliga växter, så att de överlever när jag glömmer bort att vattna dem... Jag har en Svärmors tunga som hängt med sen -93ish, två stora novemberkaktusar (de bor på altanen på sommaren och blommar duktigt på vintern), ett gäng clivior och hoyor och så har jag fått hybris och skaffat mig orkidéer. De har överlevt nån månad iaf O_o

Bild på ena novemberkaktusen:
 

Bifogade filer

  • IMG_20200127_212352.jpg
    IMG_20200127_212352.jpg
    294,7 KB · Visningar: 65
Hattifnattskog! :love: :love: :love: precis lika gullig som sitt namn.

Kul tråd! Jag har funderat på att posta bilder av mitt inomhusodlingsprojekt i trädgårdstråden, men det kändes fel. Jag håller på att försöka dra upp clivior från frön, det som tagit sig bäst ser ut såhär:

Oooh, jag saknar mina clivior så! Hur lång tid tog det för fröet att gro och vilken sort är det?
 
Oooh, jag saknar mina clivior så! Hur lång tid tog det för fröet att gro och vilken sort är det?
Jag köpte fyra frön, två Vico Peach och två Rewa Yellow. Det är ena Vico Peachen som tagit sig, tror det tog två veckor innan jag såg livstecken. På bilden är den ca fyra veckor gammal så det går låååångsamt. De andra visar noll livstecken, men det står på påsarna att det kan vara sex veckors groningstid så jag håller hoppet uppe än. :nailbiting:

Nån gång när jag bor i en lägenhet som inte är så mörk vill jag ha ett litet baobabträd. De sägs ha något års groningstid så jag får öva på tålamodet då!
 
Jag köpte fyra frön, två Vico Peach och två Rewa Yellow. Det är ena Vico Peachen som tagit sig, tror det tog två veckor innan jag såg livstecken. På bilden är den ca fyra veckor gammal så det går låååångsamt. De andra visar noll livstecken, men det står på påsarna att det kan vara sex veckors groningstid så jag håller hoppet uppe än. :nailbiting:

Nån gång när jag bor i en lägenhet som inte är så mörk vill jag ha ett litet baobabträd. De sägs ha något års groningstid så jag får öva på tålamodet då!

Men två veckor är ju inte farligt ändå! Inte på den sortens planta. :heart Gör inget att det går långsamt så länge det händer Något! :D Jag kanske måste beställa... eller ännu bättre, se om mor kan ta frökapslar från mina gamla nästa gång.

Klart du ska ha ett baobab!
 
Inte självvattnande krukor. Men lekakulor har jag i alla krukor.

Var hittar folk som säljer sticklingar? Har sett nån som har haft på fb men det har varit växter som jag inte gillar. Ingen större variation heller

Jag hittar det mesta på tradera. Facebook är det mest samma gamla vanliga växter som cirkulerar tycker jag, och mina vänner har inte direkt något matchande intresse.

Självvattnande krukor och pimpsten (ev blandat med kokosfiber) is the shit! Växter i jord är helt hopplöst, antingen vattnar man för mycket eller för lite och har man vattnat fel en gång så blir jorden kompakt och vresig. En robust hoya på det, så har du massa blommor!
 
Eller generellt att köpa plantor från privatpersoner/ta sticklingar istället för att köpa dem i butik. Jag upplever att det kan vara svårt att få en del fabriksodlade plantor att överleva ibland. De är liksom så vana vid optimala förhållanden att de blir chockade i ett vanligt hem.
Jag lyckades ta död på en kaktus, har aldrig hänt förut. Samt en tjockbladig sak som var så söt i affären.
 
Har oxå tänkt att en sån här tråd behövs!

Jag kan inte namnet på alla mina plantor, men jag vet att jag bl a har en Berit, en Ulla, en Holger...

...äh, jag ska sluta skämta.


Här bor sammetsöga, sanktpaulia, svärmors kransblad, några olika aloe, orkidéer, paradisträd, sprättiväg, pelargoner, nån citrus, svart kalla, döende novemberkaktus och några till.

Har några vänner och släktingar som ska ge mig sticklingar i vår på sorter jag inte har. Hoppas på en stickling av en kanarieö-pelargon av en kollega i år.


Övervintrar pelargoner i källaren för första gången, efter att ha slängt ut dem förra året (för första gången).

Drömmer om en stor och härligt blommande novemberkaktus.
 
Det finns en trädgårdstråd och en palettbladstråd men jag hittar ingen tråd för rumsväxter = det behöver finnas en! Jag behöver en tråd där jag kan spy ut all min nyfunna kärlek för inomhusväxter :love:

Vad har ni för växter? Vilka är era favoriter och vilka har ni kvar fast ni inte gillar dom? Vad vill ni skaffa? Vilken växt har lärt er mest? Finns så mycket att prata om! :bump: :D
En djungel av Hibiskus i div färger (från sticklingar inga köpta 20+ år gamla), div billiga brudorkidéer, en Odontoglossum Grande, en myrten. Det är väl det. (utom barnet som ansamlat div suckulenter och en Yuccapalm och ngn slags kottepalm.) Tyvärr har det varit inköps- och sticklingstopp i 15 år nu. Jo ett citronträd (det har lärt mig att det finns hopp även om mannen glömde vattna när man reste bort och alla bladen föll av, klippte ned, vattnade och väntade)
 
Senast ändrad:
Ok, räknade mina växter. 65 stycken :angel: plus två bord med små plantor. Och jag tycker att jag ändå har sålt bort lite växter.. :laugh:

Här ligger den stora begränsningen i växtätande katter. Orkidéerna klarar sig (alla har ett provbett, men har funnits oätliga), och möjligen hårdbladiga suckulenter (som jag tyvärr tycker är tråkigt). Allt annat måste växa i skydd eller så högt att de inte försöker. Har en hjärtan på tråd som jag direkt märker när den försökt växa lite för långt för då hittar jag små uppkräkta blad... :angel:
 
I mitt hus trivs växter :love: Har innan aldrig fått murgröna att bli fin men i det här huset så frodas den och växer som hejsan. Älskar gröna blommor.

Sambon har ett stort paradisträd som jag tagit sticklingar utav ( de ramlar hela tiden) och planterat i krukorna runtomkring tillsamman med andra. Får se hur blommorna överlever sommaren för ja har extremt mycket soljljus från alla håll.

73475280_774317903014344_8171499662339997696_n.jpg


Här planterade jag om den i en större kruka.
 
Mitt paradisträd är också sådär spretigt med långa ”rankor” och utan tjock stam, dvs inte alls något träd egentligen. Vet inte heller varför!
Det är från början en stickling från min pappas enorma paradisträd som är typ lika gammalt som jag själv. Hos honom växer det superbra!
Håller dock med om att de är lätta att föröka så kanske ska ta en ny stickling och börja om, vill gärna att det ska vara som ett träd med tjock stam.
 
73325010_417316385870656_4738070198525886464_n.jpg


De här 2 klippte jag ner rejält. Den till höger har tagit sig rejält. Över halva blommorna försvann men det blev mycket snyggare efter nedklippningen. Den till höger tappar också skott till höger och vänster. Den till vänster blir bara otroligt trådig. Fick den att bomma en gång men nu verkar den ha tröttnat på mig :D

Har investerat i 2 st monstera då de var på kampanj (39kr för ganska stora)
 
20200305_121624.jpg

Typexempel på "stämpel". När de är nygjorda kan jag avgöra vilken katt det är på bredden mellan huggtänderna :devil:.

(Philodendronskottet i bakgrunden är på väg till kontoret. Absolut inte en växt man ska ha hemma med katter, inte ens såhär 3 meter upp precis under taket.)

På denna hyllan bor "sommarväxterna" med rejäl belysning på vintern, och sen får vinterväxterna flytta dit när solen västerfönstren blir för stark. Får se om jag lyckas få någon bra hoyablomning trots ständigt flyttande, annars får de bo i badrummet.
 
Här ligger den stora begränsningen i växtätande katter. Orkidéerna klarar sig (alla har ett provbett, men har funnits oätliga), och möjligen hårdbladiga suckulenter (som jag tyvärr tycker är tråkigt). Allt annat måste växa i skydd eller så högt att de inte försöker. Har en hjärtan på tråd som jag direkt märker när den försökt växa lite för långt för då hittar jag små uppkräkta blad... :angel:
Ajdå. Växtätande katter och krukväxtintresse är ingen vidare match. Begränsar ju urvalet rätt rejält.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp