Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roar mig med att yngla av mina paraplyblommor. Har gett bort en hel drös med vanliga och rotade sticklingar, men åt mig själv gör jag uppstammade paraplyträd :D

Klipper toppen på de äldre plantorna, låter den stå tills den bildat små grenar. Kapar sen av stammen 2-3 dm och skalar av bladen.
97365291_3599984416685665_2945384813776863232_o.jpg

Låter den stå en stund i vatten och sticker sen bara ner stammen i en kruka med ordentligt blöt jord, ställer den i ett ljust och svalt fönster och låter den bara vara några veckor innan jag vattnar igen.
96542480_3599984520018988_5350297883692236800_o.jpg

Ett av de äldre träden
96493132_3599984646685642_8456582802421317632_o.jpg
 
Roar mig med att yngla av mina paraplyblommor. Har gett bort en hel drös med vanliga och rotade sticklingar, men åt mig själv gör jag uppstammade paraplyträd :D

Klipper toppen på de äldre plantorna, låter den stå tills den bildat små grenar. Kapar sen av stammen 2-3 dm och skalar av bladen.
97365291_3599984416685665_2945384813776863232_o.jpg

Låter den stå en stund i vatten och sticker sen bara ner stammen i en kruka med ordentligt blöt jord, ställer den i ett ljust och svalt fönster och låter den bara vara några veckor innan jag vattnar igen.
96542480_3599984520018988_5350297883692236800_o.jpg

Ett av de äldre träden
96493132_3599984646685642_8456582802421317632_o.jpg
Så fint det blev med uppstamningen!
 
Sådär ja, nu har sticklingen på porslinsväxten jag tog fått flytta ner i en kruka istället för en burk med vatten, även gjort en hemmagjord "klätterställning" till den (skulle köpa en riktig men fanns inga när jag var i stan, slutsålda). Så det fick bli såhär, får se om den tar sig, är mer ett experiment för att se vad som händer. Lite som ananasen, som fortfarande står i full grönska. :P

gröna fingrar.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Bara så ni vet, jag skyller helt på den här tråden att jag köpte en krukväxt idag :cautious::angel: Men den var med vita rosor och doftade dessutom gott! 😍 Hur skulle jag kunna låta bli det?
20200511_194454.jpg

Den unga damen ska väl visas upp också :love: jättefin tycker jag med skarp vit färg och mörkgröna blad! Men den behöver planteras om, har dock dåligt med krukor för omplantering i tror jag. (Dock massor med krukor som inte har hål i botten :grin:) Får kolla i helgen om jag hittar någon.
 
Solrosen var dock inte så glad längre, bladen blev bruna etc (den har vatten hela tiden). Men jag tog till saxen och klippte ordentligt bort alla vissna blommor och bruna blad, och vände den lidande sidan mot fönstret så råder det förhoppningsvis bot på den. Inbillar mig att den såg genast lite piggare ut efter det.

Gullrankan kan jag med glädje meddela att den har skjutit några fler små skott här och där :banana: Den första har redan visat sig bli ett glatt blad. Och de två i vattenburken har också börjat skjuta små gröna gubbar, den ena har t.o.m satt en liten rot. Får dock fundera på när de ska sättas ned i jorden, väntar nog tills de har åtminstone ett någorlunda blad så att de verkar orka med det.

Och jag vet att det kanske är fult med de där vattningssnörerna som man egentligen har när man reser bort (de flesta är egentligen mina föräldrars som jag tar hand om medan de är bortresta) men gud så praktiskt, jag är usel på att vattna regelbundet men med dem så är det mycket lättare att hålla koll på när de behöver mera vatten utan att de behöver vissna.
 
Fått hem en tetrasperma som jag kapade direkt, vill ha en lägre och lummigare planta, så hoppas att den tar sig. Väntar på en adansonii/monkey mask också, Facebook är bra grejer! Tradera tycker jag drar iväg och blir svindyrt på mycket. Lite nervös över MM, de verkar ganska sköra och jag vet att särbon haft problem att få sina att trivas. Vanligt med virus också :crazy: hoppas min kommer trivas i hallen med växtlampa.. Det gör monsteran och de verkar ha liknande behov.
 
Min hibiskus är galen dock, den är långt ifrån okej men har bestämt sig för att ge en knopp. Plus en av de som står i vattenburkarna har också prompt bestämt sig för att börja växa på en knopp :eek:
Nya blad är på väg på alla grenar men jag tvivlar på att den någonsin kan se fin ut igen :cautious: svårt att ta någon stickling från den också då allt är hårt trä.
 
Palettbladsticklingar och aloebäbisar fick nya krukor idag + några pelsrgoner och annat. Återstår att se hur många som överlever...

DSC_0160.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 667
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp