Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, så snyggt i trappen. Vill göra något liknande själv. Har du växtlampor där eller klarar de sig? Ser ut att vara lite mörkare där.
De klarar sig rätt bra där sommartid, bilden är tagen kl 22. På vintern har jag belysning, helt vanliga ledspotlights. :)
 
IMG_7452.jpg

Några av mina växter har fått komma ut på sommarbete :love:
Aralian, gullrankorna, st pauliorna, aloverorna, elefantöronen, orkidén och ett gäng med småsticklingar fick vara kvar inne.
 
Hjälp! Vad fattas min orkidé? Bladen skrumpnar på den och jag vet inte om jag vattnat för mycket eller lite. Eller kanske övergött den? De andra jag har som jag behandlat på samma vis och de blommar om och har blad med stuns i. Den här däremot är mest mähä-mähä....
IMG_20200624_123502.jpg
 
Hjälp! Vad fattas min orkidé? Bladen skrumpnar på den och jag vet inte om jag vattnat för mycket eller lite. Eller kanske övergött den? De andra jag har som jag behandlat på samma vis och de blommar om och har blad med stuns i. Den här däremot är mest mähä-mähä....
Visa bifogad fil 53201
Är det bara ett? De äldsta bladen blir ju för gamla till slut :) Jag hade inte oroat mig om det enbart var ett.
Lyft upp innerkrukan och kolla så det inte är för fuktigt. Ser ev lite för lufttätt ut mellan inner- och ytterkrukan? Ska gärna vara en luftspalt där.
 
Hjälp! Vad fattas min orkidé? Bladen skrumpnar på den och jag vet inte om jag vattnat för mycket eller lite. Eller kanske övergött den? De andra jag har som jag behandlat på samma vis och de blommar om och har blad med stuns i. Den här däremot är mest mähä-mähä....

Bladen ser helt klart övervattnade ut. (Om den fått för mycket näring brukar den få ödem eller bli kladdig, den släpper ifrån sig överskottet.)

Ta upp den ur barken och kolla om det inte är så att rötterna därnere kan vara skadade av för mycket vatten/brist på luft? Det brukar synas på bladen sist av allt, så därnere kan barken har packat ihop sig och rötterna börjat ruttna. Om du vattnar alla på samma sätt och de andra mår bra låter det mest troligt att substratet inte dränerar tillräckligt.
 
Bladen ser helt klart övervattnade ut. (Om den fått för mycket näring brukar den få ödem eller bli kladdig, den släpper ifrån sig överskottet.)

Ta upp den ur barken och kolla om det inte är så att rötterna därnere kan vara skadade av för mycket vatten/brist på luft? Det brukar synas på bladen sist av allt, så därnere kan barken har packat ihop sig och rötterna börjat ruttna. Om du vattnar alla på samma sätt och de andra mår bra låter det mest troligt att substratet inte dränerar tillräckligt.

Oj hjälp här lärde jag mig hur mycket som helst nu kanske jag kan hålla bättre liv i mina :D
 
Är det bara ett? De äldsta bladen blir ju för gamla till slut :) Jag hade inte oroat mig om det enbart var ett.
Lyft upp innerkrukan och kolla så det inte är för fuktigt. Ser ev lite för lufttätt ut mellan inner- och ytterkrukan? Ska gärna vara en luftspalt där.

Bladen ser helt klart övervattnade ut. (Om den fått för mycket näring brukar den få ödem eller bli kladdig, den släpper ifrån sig överskottet.)

Ta upp den ur barken och kolla om det inte är så att rötterna därnere kan vara skadade av för mycket vatten/brist på luft? Det brukar synas på bladen sist av allt, så därnere kan barken har packat ihop sig och rötterna börjat ruttna. Om du vattnar alla på samma sätt och de andra mår bra låter det mest troligt att substratet inte dränerar tillräckligt.

Tack hörni, ni har just bättrat på min orkidékunskap en massa! :love: Stämmer bra att det är väldigt tätt emellan inner- och ytterkruka så nu har jag flyttat om den. Första gången i världshistorien som jag vattnat en växt för mycket! Torkat ihjäl en massa har jag däremot gjort... Jag kom på att mina andra orkidéer har jag ju planterat om, men den här stackaren står kvar i komposten jag köpte den i. Nu har jag planterat om den. Rötterna såg mycket riktigt ganska ledsna ut, men den fanns nån liten grön kvar. Får hoppas den repar sig!

Edit: lägger in bild på den gladare orkidékompisen:
IMG_20200624_204548.jpg
 
Tack hörni, ni har just bättrat på min orkidékunskap en massa! :love: Stämmer bra att det är väldigt tätt emellan inner- och ytterkruka så nu har jag flyttat om den. Första gången i världshistorien som jag vattnat en växt för mycket! Torkat ihjäl en massa har jag däremot gjort... Jag kom på att mina andra orkidéer har jag ju planterat om, men den här stackaren står kvar i komposten jag köpte den i. Nu har jag planterat om den. Rötterna såg mycket riktigt ganska ledsna ut, men den fanns nån liten grön kvar. Får hoppas den repar sig!

Jag har ett liknande exempel här:
Orkidén till vänster är uppvuxen från keiki hos undertecknad. Den har av en mängd skäl vuxit väldigt långsamt, men har som synes ett stabilt rotsystem att försörja sig med. Den till höger köpte min roomie i blomsteraffären i våras, i full blom. Den mådde inte alls bra, men maskerade det ganska hyggligt över ytan. I krukan var så gott som varenda rot rutten. De hade låtit den växa i den svamp man sätter pytteorkidéer i, och bara hällt bark omkring. Rötterna var ständigt blöta och fick aldrig luft... :cry:

IMG_20200625_123308.jpg


Håller tummarna för att din ska repa sig, den har ju åtminstone fått hjälp!
 
Jag har ett liknande exempel här:
Orkidén till vänster är uppvuxen från keiki hos undertecknad. Den har av en mängd skäl vuxit väldigt långsamt, men har som synes ett stabilt rotsystem att försörja sig med. Den till höger köpte min roomie i blomsteraffären i våras, i full blom. Den mådde inte alls bra, men maskerade det ganska hyggligt över ytan. I krukan var så gott som varenda rot rutten. De hade låtit den växa i den svamp man sätter pytteorkidéer i, och bara hällt bark omkring. Rötterna var ständigt blöta och fick aldrig luft... :cry:

Visa bifogad fil 53245

Håller tummarna för att din ska repa sig, den har ju åtminstone fått hjälp!
Oj vilken skillnad! Rotsystemet till höger ser dessutom finare ut än min stackares :o
Min hade sin svamp kvar också, är det obra? Ja, jag är n00b på orkidéer...
 
20200626_210843.jpg


Jag är inte jättebra med blommor men försöker ändra på det så gott jag kan.

Till vänster är en våreld med helt sjukt mycket blommor, sedan en okänd palmgrej från ikea, en palettblad som växer lite märkligt (bara på höjden?) och sist en väldigt misshandlad koriander. Den är en sån kruka från ica och jag klippte av den vid rötterna när jag använde den. Har sedan vattnat men det första som kom upp vissnade då jag glömde vattna igen..

Eftersom krukan är så liten och nästan bara rötter måste man nästan vattna den två gånger per dag i den här hettan.

På balkongen står ett gäng pelargoner också som fick flytta ut. :)
 
Visa bifogad fil 53295

Jag är inte jättebra med blommor men försöker ändra på det så gott jag kan.

Till vänster är en våreld med helt sjukt mycket blommor, sedan en okänd palmgrej från ikea, en palettblad som växer lite märkligt (bara på höjden?) och sist en väldigt misshandlad koriander. Den är en sån kruka från ica och jag klippte av den vid rötterna när jag använde den. Har sedan vattnat men det första som kom upp vissnade då jag glömde vattna igen..

Eftersom krukan är så liten och nästan bara rötter måste man nästan vattna den två gånger per dag i den här hettan.

På balkongen står ett gäng pelargoner också som fick flytta ut. :)
Din våreld måste älska sitt liv hos dig, typ! Jag har aldrig sett så många blommor på en sån förut :)
 
Din våreld måste älska sitt liv hos dig, typ! Jag har aldrig sett så många blommor på en sån förut :)
Det var snällt sagt men jag tror nog inte det är min förtjänst, den var knoppad när jag köpte den :) Trodde den skulle vara vit men fick ju se sen att den var rosa. Gillar dock färgen, den blir lite mörkare hela tiden? I början var den ljust, ljust rosa men nu ser man att vissa blommor nästan börjar bli lite mer åt magenta-hållet.
 
Visa bifogad fil 53295

Jag är inte jättebra med blommor men försöker ändra på det så gott jag kan.

Till vänster är en våreld med helt sjukt mycket blommor, sedan en okänd palmgrej från ikea, en palettblad som växer lite märkligt (bara på höjden?) och sist en väldigt misshandlad koriander. Den är en sån kruka från ica och jag klippte av den vid rötterna när jag använde den. Har sedan vattnat men det första som kom upp vissnade då jag glömde vattna igen..

Eftersom krukan är så liten och nästan bara rötter måste man nästan vattna den två gånger per dag i den här hettan.

På balkongen står ett gäng pelargoner också som fick flytta ut. :)
Toppa/klipp/beskär palettbladet, om du vill att den brer ut sig.
 
Din våreld måste älska sitt liv hos dig, typ! Jag har aldrig sett så många blommor på en sån förut :)
Apropå våreld, hur tar man bäst hand om dem? Våra ser väldigt skröpliga ut och var längesedan de blommade. Innan var de väldigt fina. Ska man klippa ner dem eller nåt?
 
Apropå våreld, hur tar man bäst hand om dem? Våra ser väldigt skröpliga ut och var längesedan de blommade. Innan var de väldigt fina. Ska man klippa ner dem eller nåt?
Nu har jag lyckats mörda en hel del våreldar så du kanske inte ska lyssna på mig :angel: Jag hade nog testat att klippa ner en smula och låtit den få mycket ljus så den inte blir ranglig.
 
Min gullranka har fått en liten kompis bredvid sig. Kan jag på något vis knipsa av denna och plantera om den som stickling för att få en till växt i en separat kruka, eller ska jag låta den växa ett tag till? Jag har aldrig haft en gullranka förut och läser på vissa sidor att man bara kan föröka en gullranka från toppen så att säga, så jag blir lite osäker.

79205046_964830967281253_4276432405588763617_n.jpg
 
Jag fick tummen ur och fixade en hylla till balkongen och en maaaassa växter. :love:Kommer få flytta in i mitt rum sen när det börjar bli kallt, hylla och allt. :D
Men på något sätt lyckas jag ta död på ampelliljorna?! O_o Ska försöka rädda det som är kvar med en omplantering, köpte dem för att de skulle vara så tåliga... :p
Frame 1.png

Och jag får panik av hur needy plättarna är. Herregud, de ska ju vattnas stup i ett och gör man inte det kan de gå från frodiga och gröna till märkbart supervissna på typ en timme. :mad:
 
Och har nu även fått hem filten jag beställde för att göra en växtvägg av! Samt suttit här på kvällarna och knåpat ihop innerfickor av plastpåsar invirade i silvertejp. :p Galet taggad på att få upp dem på garderoben! Men behöver invänta att min roomie kommer hem så jag kan låna hennes borrmaskin...
Tog också en tur till Plantagen och köpte på mig ett gäng växter att starta med, älskar deras miniplantor som man kan köpa 4 för 100 kr. :love:
Här är den bas jag har än så länge:
blommor.jpg

Ser detta mer som ett långsiktigt projekt, insåg att det skulle bli dyrt att köpa 36 stora plantor... :angel: Så dessa ska få växa på sig i sina respektive fickor, och kommer sen bygga ut växtväggen med sticklingar dels från dessa och dels från de jag har på balkongen.

Sååå taggad på det här projektet! Jag har en vision som är fantastisk, men kanske inte alls kommer kunna uppnå det. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp