Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg en liknande fråga längre upp men om en annan växt, så provar jag med Om någon vet:
Om man har ett gäng sticklingar från zebrablad och vill ha buskiga och fina plantor - bör man plantera dem var för sig och toppa eller plantera ett par-tre ihop eller både och? :)


Båda delar! Jag brukar sätta minst 5, fler om jag redan från början vill ha en "normalstor" kruka. De växer fort men det är ju i topparna, vid krukan kommer den inte bli mycket fylligare med tiden (ofta tvärtom, eftersom den kan tappa gamla blad och inte sätter nya).
 
Båda delar! Jag brukar sätta minst 5, fler om jag redan från början vill ha en "normalstor" kruka. De växer fort men det är ju i topparna, vid krukan kommer den inte bli mycket fylligare med tiden (ofta tvärtom, eftersom den kan tappa gamla blad och inte sätter nya).

Åh tack! Då gör jag! :D
 
jag har haft en yucca i 40? år och nu tog jag och klippte ner den och kapade bitar som 2 av 3 har tagit sig och fått blad . Då är frågan om jag kan ha de i vatten lite till eller sätta de i jord, toppskottet har fått massa rötter :up: så den är jag inte orolig över. Äsch , läste nu på nätet att de skulle torka lite innan man sätter i ny kruka, jaja får väl se.
 
Min gullranka som var nära döden i fjol älskar verkligen livet nu. Bladen blir bara större och större.:love:
 

Bifogade filer

  • 57798C3E-7687-41D8-B7E5-8D156AD083C9.jpeg
    57798C3E-7687-41D8-B7E5-8D156AD083C9.jpeg
    169,5 KB · Visningar: 52
Här är steg ett på projektet!
1593717619855.png


Ska ha fler plantor, och sen blir det nog lite experimenterande med vilka plantor som är bäst. Men sen är också tanken att det ska växa sig stort, fint och buskigt. :love:
Men eftersom jag inte vet vad jag gör så försöker jag vara realistisk och tänka att det ligger in bit in i framtiden innan jag uppnått min vision här. :D :cool:
 
Här är steg ett på projektet!
Visa bifogad fil 53621

Ska ha fler plantor, och sen blir det nog lite experimenterande med vilka plantor som är bäst. Men sen är också tanken att det ska växa sig stort, fint och buskigt. :love:
Men eftersom jag inte vet vad jag gör så försöker jag vara realistisk och tänka att det ligger in bit in i framtiden innan jag uppnått min vision här. :D :cool:
Wow så fint :love:
 
Här är steg ett på projektet!
Visa bifogad fil 53621

Ska ha fler plantor, och sen blir det nog lite experimenterande med vilka plantor som är bäst. Men sen är också tanken att det ska växa sig stort, fint och buskigt. :love:
Men eftersom jag inte vet vad jag gör så försöker jag vara realistisk och tänka att det ligger in bit in i framtiden innan jag uppnått min vision här. :D :cool:
Wow! Såg så fina bilder på växtväggar häromdagen. Är din specifikt för växter? Står de i ytterkrukor i?
 
Wow! Såg så fina bilder på växtväggar häromdagen. Är din specifikt för växter? Står de i ytterkrukor i?

Ja, bilder på frodiga växtväggar är min inspiration. :D
Den är gjord för växter ja, köpt på Wish (tog en månad att få hem, men lätt värt). Fanns i flera storlekar också!
Mins fickor var tyvärr inte klädda med plast som vissa andra man kan köpa är, men jag har gjort små fickor av frysplastpåsar och silvertejp som växterna är planterade i. Det gör dem lätt att flytta runt och grejja med, och de är rätt vattentäta så det inte läcker vatten på golvet/soffan. Har lite lecakulor i botten.
En nackdel var att det visade sig att om man smäller upp 5 rullar silvertejp koncentrerat på ett ställe så luktar det rätt mycket... Nu har det gått en vecka och blivit mycket bättre, men får se om jag planterar om dem i någon annan plastlösning om inte lukten försvinner heeelt. Tänker mig sådana där zipbags, kanske.
 
Så segt med sticklingar som inte tar sig...
Den vänstra är lite rolig, varit på väg att ge upp den flera gånger. Köpte i februari via fb, fick en fin stickling (som tagit sig bra) och fick med denna, som inte var mkt mer än ett blad, på köpet.
Bladet blev frostskadat, stod på vattenrotning i en evighet. När jag varit på väg att slänga flera gånger kom plötsligt rötter. Planterade, inget hände. När jag började ge upp kom ett till blad upp, och nu har den plötsligt fått nr 2.

Monkey masken bredvid är två sticklingar där absolut inget hänt sen jag fick dem. De ser ut att må bra, men växer inte.

Är de också sådana som fyller upp krukan med rötter innan de börjar växa uppåt? Men segt går det jämfört med hur snabbt den fina växer.
 

Bifogade filer

  • 20200705_122705.jpg
    20200705_122705.jpg
    276,5 KB · Visningar: 40
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 809
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp