Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag provar rota i sphagnummossa nu, det verkar väldigt effektivt och populärt. Men det möglar? Hur mycket ska man lufta egentligen eller är det kanske för blött i plasten? Jag har plastat noden med fuktig mossa och lämnat lite öppet kring stammen hittills.
 
Långa gängliga dracaenor kan man klippa i kortare bitar, ca 40-50 cm, och plantera i nya krukor. Fast det tar rätt lång tid innan de grenar sig och får blad.
 
För några år sen fick jag en kruka med två växter som en jag känner skulle göra sig av med. De såg varken speciellt fina ut eller så men jag tänkte att varför inte? Så den fick följa med hem. En av växterna var en liten ampellilja. Sen fick de stå i den krukan i några år och Ampelliljan såg successivt bättre ut. För någon vecka sen omplanterade jag den till en egen kruka och det gjorde nog susen! För nu har den skjutit ut en gren med blomknoppar och små små blad!

Jag har inga gröna fingrar. Jag har aldrig riktigt intresserat mig för det. Men nu på sistone har jag börjat bli mer intresserad av växter och har köpt på mig några lite roliga växter. Så jag blev så glad när ampelliljan verkar trivas med omplanteringen och jag fick se en effekt så snabbt! :banana:

I övrigt har jag köpt en Philodendron Super Atom som jag tycker mycket om. Den ser lite annorlunda ut och känns robust. Och en stickling av pallettblad China Rose som växer så det knakar!
 
Min forellbegonia blommar!
Trodde den började skjuta vita bleka blad och blev lite putt, sedan upptäckte jag att det var blomknoppar och några redan utslagna. Ingen aning om att den kunde blomma! Ska ta bild i dagsljus imorgon.
Alltså!

09E094F3-C4A2-42AD-AC62-003202E8C3CB.jpeg
 
Det är kanske olika på olika dracenor, men jag kapade en doftdracena mitt på stammen (den hade inga förgreningar alls) och den skylt massor med nya ”grenar” från stammen, lite varstans. Såhär:
Jag får se om jag vågar. Den ser ju faktiskt riktigt bra ut nu när bladen inte slokar längre.
 
Tror inte heller det behöver vara så allvarligt med din monkey mask @pepp. :) Är det äldre blad den ”offrar” så kanske den bara har haft det lite kämpigt med ljus/vatten/näring? Jag tycker de kan vara lite känsliga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 199
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 492
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp